Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Doradztwo biznesowe: coaching

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-DORADZ-BIZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Doradztwo biznesowe: coaching
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

magisterskie

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

5 rok, 9 semestr,

Profil kształcenia:

Pracy i organizacji

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali
Realizowany w terenie

Wymagania:

Wymagania wstępne: ukończenie co najmniej 2 roku studiów i ogólna wiedza z zakresu psychologii ogólnej, osobowości i psychometrii

Literatura uzupełniająca:

Knight, J. (2009). Coaching. The Learning Professional, 30(1), 18.

Van Nieuwerburgh, C. (2018). Coaching in education: an overview. Coaching in education, 3-23.

Bresser, F., & Wilson, C. (2010). What is coaching. Excellence in coaching: The industry guide, 2, 9-20.

Knight, J. (2009). Instructional coaching. Coaching: Approaches and perspectives, 29-55.

Nakład pracy studenta:

Wykład (2 ECTS):

- udział w wykładzie 15 h

- praca własna z podręcznikiem 25 h

-Własne podejmowanie aktywności w celu zrozumie-nia problematyki diagnozy (np.. zaznajomienie się z testami, wywiadami i ćwiczenia z ich prowadzeniem) 40h

Konwersatoria (2 ECTS):

- udział w zajęciach 15 h

- literatura 20 h

- 15 h praca własna nad diagnozą i przygotowaniem diagnozy jako pracy zaliczeniowej


Założenia:

Cele przedmiotu:

-Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod coachingowych pracy z klientem indywidualnie

-Nabycie kompetencji i umiejętności prowadzenia sesji coachingowych w oparciu o wybrane metody

-Znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce prowadzenia rozmowy w oparciu o parafrazę, klaryfika-cję, pytania pogłębiające, pytania otwarte


Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

-Nabycie wiedzy w zakresie podstawowych metod coachingowych pracy z klientem indywidualnie

-Nabycie kompetencji i umiejętności prowadzenia sesji coachingowych w oparciu o wybrane metody

-Znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce prowadzenia rozmowy w oparciu o parafrazę, klaryfika-cję, pytania pogłębiające, pytania otwarte

Pełny opis:

Zagadnienia poruszane podczas zajęć:

Treści wykładu:

1. Ogólne wprowadzenie do coachingu i rodzajów podejść do takiej formy pracy

2. Relacja coacha z klientem

3. Podstawowe narzędzia do pracy z klientem w początkowej fazie sesji coachingach

4. Kontraktowanie sesji coachingowej, wybieranie celów do pracy

5. Ograniczenia do pracy z klientem, łzy, traumy, choroby a coaching

6. Zdobywanie wiedzy o sobie przez klienta, aktywizowanie klienta

7. Przegląd metod pracy z wartościami klienta

8. Przegląd metod i podstawa do pracy wyobrażeniowej z klientem

9. Praca nad aspektem motywacyjnym klienta

10. Podsumowywanie i kończenie pracy z klientem

Treści konwersatoriów

1. Czym jest coaching i dla kogo jest wskazany jako forma pracy?

2. Podstawowe pytania zadawane podczas sesji i prowadzenie sesji

3. Zasady pracy w sesjach coachingach, kontrakt i przykłady naruszania go

4. Zastosowanie narzędzi (koło życia, model GROW)

5. Prezentacja własnej sesji z klientem

Literatura:

J.Rogers, (2017). Coaching. Sopot: GWP

Hillesland, E., Sidor-Rządkowska, M., Stolarski, R., Szmidt, C., Flis, A., Kukiełka-Pucher, D., ... & Pieciul, K. (2021). Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków. Wolters Kluwer.

Zdybek, P. (2018). Krytyczne spojrzenie z perspektywy psychologa na granice poradnictwa filozoficznego w porównaniu do psychoterapii, pomocy psychologicznej i coachingu. Studia Philosophiae Christianae, 54(3), 61-83.

Efekty uczenia się:

Symbol Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia.

Odniesienie do PRK

WIEDZA

K_W07 Posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturo-wą oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.

P7S_WG

UMIEJĘTNOŚCI

K_U06 Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicz-nej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią;

P7S_UO

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, po-dejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

P7S_KO

Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów

kształcenia

Efekty kształcenia

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w defi-niowaniu własnych emocji, procesów psychicznych

• dyskusja, zadania realizowa-ne w domu i podczas zajęć K_W07

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

nazywania, wyrażania i komunikowania emocji, formułowania komunikatów interpersonalnych • praktyczne zadania podczas zajęć K_U06

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

potrafi w praktyce korzystać z umiejętności społecz-nych

• ocena realizacji zadań prak-tycznych podczas zajęć i w domu K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• Dyskusje

• Konsultacje z prowadzącym

• wykład

• Analiza tekstów

• zajęcia w formie trenowania

• prezentacji sylwetek klientów

• przygotowywanie sesji z klientem

• omówienie i podsumowanie procesu z klientem

C. Podstawowe kryteria:

Wykład: 1) praca zaliczeniowa w formie podsumowania proce-su pracy z klientem (100%)

Konwersatoria: 1)aktywność na zajęciach (20%) nagranie jednej sesji pracy z klientem z zastosowaniem wybranego modelu pracy (80%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Przemysław Zdybek
Prowadzący grup: Przemysław Zdybek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)