Professional ethics in psychology
General data
Course ID: | 2.5-ETYKA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Professional ethics in psychology |
Name in Polish: | Etyka zawodu psychologa |
Organizational unit: | Institute of Psychology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK (in Polish) Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP (in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
OR
3.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy (Dostarczenie zaawansowanej wiedzy dotyczącej aktualnych problemów etycznych występujących w pracy psychologa oraz umocowania prawnego zawodu psychologa) - w zakresie umiejętności (ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania problemów etycznych w pracy psychologa) - w zakresie kompetencji (uwrażliwienie na etyczną stronę pracy psychologa i odpowiedzialność z tego wynikającą) |
Full description: |
(in Polish) 1. Moralność, etyka a prawo 2. Zawód psychologa w świetle prawa 3. Odpowiedzialność w zawodzie psychologa. 4. Psycholog - zawód zaufania publicznego. 5. Etyka zawodu psychologa jako przedmiot zapisów kodeksowych. Kodeks etyczno-zawodowy polskich psychologów rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne - źródła zasad etycznych w zawodzie psychologa 6. Podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa 7. Zasady etyczne a regulacje prawne 8. Obowiązek dotrzymania tajemnicy zawodowej. 9. Świadoma zgoda na usługę psychologiczną 10. Czynności diagnostyczne psychologa – podstawowe kwestie etyczne. 11. Obowiązki etyczne psychologa w sytuacji udzielania pomocy klientowi. 12. Usługi psychologiczne na zlecenie strony trzeciej - problem dobrowolności, podmiotowości i poufności 13. Etyczne aspekty aktywności zawodowej psychologa realizowanej przez Internet. 14. Usługi psychologiczne na rzecz dziecka - aspekty etyczno- prawne 15. Etyka prowadzenia badań psychologicznych. 16. Plagiat i jego ocena etyczna. 17. Etyczne aspekty upowszechniania wiedzy psychologicznej. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN. 2. Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1). Gdańsk: GWP (rozdz. 3). 3. Margasińsk,i A., Probucka, D. (2004). Etyka, Psychologia, Psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Aureus. 4. Sikora K. (2013). Dobro odbiorcy w kodeksach etyczno - zawodowych psychologów, Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology, XVI(4), s. 587-601. 5. Dla psychologów - ustawa, www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=categories&op=newindex&catid=3. 6. PTP (1991). Kodeks Etyczno-Zawodowy Psrchologa, http://ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=29. A. Literatura uzupełniająca 7. Feltham, C.,Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo, t. 1, cz. 4: Kwestie zawodowe (s. 291-406). Gdańsk: GWP. 8. Kotarbiński, T. (1966). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna. 9. Marchewka, K.,Sikora K. (2013). Poza tabula rasa. Współczesne rozumienie postulatu neutralności światopoglądowej psychoterapeuty. Psychoterapia, 4(167), s. 67-78. 10. Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, s. 124-149. 11. Szutta, N. (2004). Status współczesnej etyki cnót. Diametros, 1, 70-84. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • identyfikować i definiować podstawowe pojęcia zakresu etyki filozoficznej i etyki stosowanej • scharakteryzować najważniejsze prawne i etyczne aspekty pracy psychologa • zrozumieć specyfikę zastosowania etyki w pracy psychologa; • znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat standardów etycznych i dylematów prawnych zawodu psychologa • interpretować złożone sytuacje zawodowe pod kątem etycznym w ramach istniejących regulacji prawnych • wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego funkcjonowania w swojej działalności profesjonalnej Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość sensu zastosowań etyki w pracy psychologa i życiu codziennym • gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów etycznych • zaangażowanie w działanie • rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków • profesjonalizm w rozwiązywaniu problemów etycznych • odpowiedzialność i świadomość • Świadomość problemów etycznych, podejmowanie ich analizy i prób rozwiązania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) • pisemne zaliczenie z treści przedmiotu on-line wg propozycji osoby prowadzącej Podstawowe kryteria - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. |
Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Navigate to timetable
MO TU KON
KON
KON
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Arkadiusz Jasiński | |
Group instructors: | Arkadiusz Jasiński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination Seminar - Grading |
Copyright by University of Opole.