University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Business ethics

General data

Course ID: 2.5-ETYKA-BIZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Business ethics
Name in Polish: Etyka w biznesie
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP
(in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Study level:

(in Polish) Jednolite magisterskie

Field of study:

(in Polish) Psychologia

The semester in which the subject is carried out:

(in Polish) 9

Education profile:

(in Polish) Ogólnoakademicki

Type of course:

obligatory courses

Mode:

(in Polish) Realizowany w sali

Requirements:

(in Polish) Podstawowa wiedza w zakresie filozofii i etyki.

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej.

Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej.

Wiedza w zakresie historii myśli psychologicznej.

Wiedza w zakresie psychologii pracy i organizacji.

Supplementary literature:

(in Polish) - Skurjat, K. (2010). Etyka i psychologia biznesu, wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

- Władek, Z. (2011). Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej. Wydawnictwo Difin.


Student workload:

(in Polish) Liczba punktów ECTS: 2*


• udział w zajęciach ćw. :15h


• przygotowanie do zajęć ćw: 15h


• realizacja zadań zleconych przez prowadzącego: 20h


• udział w konsultacjach z nauczycielem: 5h

• samodzielne przygotowanie do zaliczenia i udział w zaliczeniu: 5h


Suma 60 h = 2 ECTS


* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: dostarczenie zaawansowanej wiedzy dotyczącej aktualnych problemów etycznych występujących w biznesie i jego otoczeniu

- w zakresie wiedzy: poznanie filozoficznych podstaw etyki życia gospodarczego

- w zakresie wiedzy: poznanie historycznych uwarunkowań etycznych regulacji życia gospodarczego,

- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania problemów etycznych w pracy psychologa w środowisku biznesu

- w zakresie umiejętności: ukształtowanie i udoskonalenie umiejętności czytania i krytycznej analizy raportów dot. społecznej odpowiedzialności biznesu

- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności krytycznej analiz praktyk z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu

- w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności wyboru dobrych praktyk z obszaru CSR

- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na etyczną stronę działalności biznesowej i odpowiedzialność z tego wynikającą.

Full description: (in Polish)

A. Problematyka konwersatorium:

1. Podmiotowość człowieka w pracy

2. Aksjologiczne podstawy etyki biznesu

3. Filozofia gospodarcza jako podstawa etyki gospodarczej

4. Historia nauk o gospodarce z perspektywy filozofii i etyki gospodarczej

5. Polskie tradycje etyki życia gospodarczego

6. Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej

7. Miejsce etyki i moralności w praktyce gospodarczej

8. Społeczna odpowiedzialność biznesu i sposoby jest raportowania

9. Człowiek w organizacji jako źródło działań odpowiedzialnych społecznie

10. Korzyści dla przedsiębiorstwa i interesariuszy zewnętrznych z wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu

Bibliography: (in Polish)

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Wydawnictwo Difin.

2. Blanchard, K., Peale, N.V. (2008). Etyka biznesu. Wydawnictwo Studio Emka.

3. Gasparski, W. (2013). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Wydawnictwo Naukowe PWN.

4. Klimek, J. (2014). Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań. Wydawnictwo Difin.

5. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju. (2012). Karaszewski, R., Paluszek, A., Karwac-ka, A. (red.). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

6. Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wydawnictwo PWE.

7. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie.

8. Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania. (1999). Gasparski, W., Lewicka-Strzałecka, A., Miller, D. (red.). Wydawnic-two WSHE.

9. Etyka biznesu w perspektywie humanistycznej. (2011). Szulczewski, G. (red.). Wydawnictwo SGH.

10. Szulczewski, G. (2012). Rozważania o miejscu etyki i moralności w teorii i praktyce gospodarczej. Wydawnictwo SGH.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• scharakteryzować najważniejsze podejścia teoretyczne w etyce biznesu

• wymienić i opisać zalety i wady oraz zastosowania poszczególnych podejść teoretycznych;

• zrozumieć specyfikę zastosowania etyki w biznesie;

Umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• wybrać metodę analizy etycznej odpowiednią do napotkanego problemu

• objaśniać zasadność stosowania wybranej metody

• zinterpretować wyniki w perspektywie konkretnego problemu praktycznego

• wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego funkcjonowania w biznesie i jego otoczeniu.

Kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• pogłębioną świadomość sensu zastosowań etyki w biznesie i życiu codziennym

• gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów etycznych

• zaangażowanie w działanie

• rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków

• profesjonalizm w rozwiązywaniu problemów etycznych

• odpowiedzialność i świadomość

• świadomość problemów etycznych, podejmowanie ich analizy i prób rozwiązania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

B. Formy zaliczenia:

1. Konwersatorium.:

• Przy ustalaniu oceny końcowej brane są po uwagę:

• obecność na zajęciach (warunek wynikający z Regulaminu studiów)

• aktywność na zajęciach (udział w dyskusji)

• Podstawowym składnikiem oceny końcowej jest:

• krytyczne opracowanie i prezentacja aktualnego raportu CSR albo zbioru pięciu skutecznych praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu albo przeprowadzenie badania pilotażowego z obszaru etyki w biznesie na podstawie samodzielnej kwerendy literatury i całości materiału omówionego w trakcie zajęć.

Kryteria oceny opracowania raportu/pięciu praktyk/przeprowadzonego badania:

- logiczny porządek prezentowanych treści

- merytoryczne uzasadnienie wyboru danego raportu/praktyk/badania

- krytyczne omówienie prezentowanych treści zgodnie z wytycznymi GRI lub standardami metodologicznymi psychologii

- objętość treści adekwatnie dobrana do ilości czasu przeznaczonego na prezentację

- próba zaktywizowania grupy słuchaczy

- odpowiedzi na pytania prowadzącego dot. treści opracowania

- odpowiedzi na pytania słuchaczy dot. prezentacji.

Classes in period "Winter semestr 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-29
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours more information
Coordinators: Arkadiusz Jasiński
Group instructors: Arkadiusz Jasiński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)