Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kariera i rozwój zawodowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-KARIERA-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kariera i rozwój zawodowy
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia magisterskie.

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

semestr 7.

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Wiedza z zakresu teorii psychologii pracy i organizacji, psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka.

Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg.

Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej.

Literatura uzupełniająca:

1. Bajcar, B., i wsp. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Link: https://pracownik.kul.pl/files/10244/public/psych_pref_zaw.pd

2. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.

3. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

4. Łuczak, A. (2002). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Warsza-wa: CIOP

5. Klasyfikacja zawodów i specjalności: Link: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 4*

• udział w wykładach: 18 godzin,

• lektury i zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 40 godzin,

• przygotowanie do egzaminu: 42 h.

Suma 120 godzin = 4 punktów ECTS

* 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta


Założenia:

Cele przedmiotu:

1. W zakresie wiedzy:

a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego;

b) przedstawienie nowych obszarów badawczych karier zawodowych z perspektywy psychologicznej;

c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji.

2. W zakresie umiejętności:

a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji.

3. W zakresie kompetencji:

a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywności pracy.

Pełny opis:

Treści programowe:

Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć

A. Problematyka wykładu:

1. Zawodoznawstwo i doradztwo zawodowe.

2. Systemowe rozwiązania doradztwa kariery, pośrednictwa pracy i szkoleń w Europie – wybrane zagadnienia.

3. Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach.

4. Teorie rozwoju zawodowego, wielkie narracje i mikroteorie.

5. Wybór zawodu jako ścieżka kariery.

6. Proces tranzycji i postawy wobec przejścia z edukacji zawodowej do pracy.

7. Psychologiczne i pozapsychologiczne mechanizmy kształtujące sytuację tranzycji z edukacji do pracy.

8. Kariera zawodowa a sukces zawodowy i styl życia.

9. Etapy, stadia i modele rozwoju kariery.

10. Donalda Supera koncepcja przebiegu kariery zawodowej.

11. Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier: ewolucja pojęcia pracy, globalizacja, transnacjonalizacja, nie-typowe formy pracy, zatrudnialność i zdolność zatrudnieniowa, eksternalizacja zatrudnienia.

12. Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery w interpretacji A. Bańki.

13. Działania praktyczne w doradztwie karier.

14. Działania diagnostyczne w doradztwie karier.

15. Przedsiębiorczość całożyciową karierą młodzieży.

16. Warsztat pracy doradcy zawodowego.

Literatura:

1. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.

2. Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 237-246.

3. Bańka, A. (2009). Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywistości. Czasopismo Psychologiczne, 15, 2, 333-360.

4. Chmiel, N. (red.). (2002). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

5. Hauziński, A. (2013). Psychologiczne mechanizmy procesu przejścia z edukacji zawodowej do pracy. Kul-tura i Edukacja, 1(94), 169-188.

6. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 247-254.

7. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.

8. Krause, E. (2012). Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów- między wyobrażeniami a strategiami. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

9. Noworol, C. (red.). (2010). Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży: podręcznik programowy. Warszawa: Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna.

Efekty uczenia się:

Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii kariery i wyboru zawodu;

b) wskazać nowe obszary badawcze karier zawodowych z perspektywy psychologicznej.

Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a) identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy;

b) wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.

Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:

a)jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;

b) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia*:

• Egzamin

*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żad-nego efektu kształcenia.

B. Formy zaliczenia:

1. Wykład: test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.

C. Podstawowe kryteria oceny

Ocena egzaminu: wynik testu według przyjętej skali ocen.

Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi:

60-70% - 3.0

71-75% - 3.5

76-85% - 4.0

86-90% - 4.5

91-100% - 5.0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksander Hauziński
Prowadzący grup: Aleksander Hauziński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)