Konflikty społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KONFLIKT-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konflikty społeczne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | VIII, moduł kliniczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Wymagania: | Psychologia społeczna |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca ▫ Pikety, T. (2013) Kapiatał w XXI wieku ▫ Rosling H, Rosling-Ronnlund A., Rosling O. (2018) Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą. Media Rodzina |
Skrócony opis: |
A. Problematyka wykładu: 1. Rozumienie konfliktu, konflikty we współczesnym świecie 2. Elementy kooperacyjne i rywalizacyjne konfliktów 3. Procesy interpersonalne w konfliktach (sprawiedliwość i władza) 4. Konflikt międzygrupowy 5. Konflikt a kultura 6. Relacje konflikt – twórczość 7. Konflikt międzypłciowyó 8. Konflikt a władza 9. Konflikty polityczne 10. Nierówności jako podstawa konfliktów |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: ▫ Deutsch M., Coleman P.(2005) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i Praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ (Rozdziały 1-12; 16-18; 20-21) ▫ Wojciszke, B. (2012) Psychologia społeczna. R16. Konflikt społeczny. Scholar ▫ Skarżyńska, K., Jakubowska, U., Wasilewski, J. (2007) Konflikty międzygupowe. Przejawy, źródła i metody rozwiązania. Academica ▫ Inequality.org |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • wymienić i opisać podstawowe rodzaje i podejścia konfliktu; • zrozumieć rodzaje rozwiązań konfliktu i ich aplikowalność; • mieć uporządkowaną i poszerzoną wiedzę konfliktach, ich przyczynach i konsekwencjach, • znać wybrane teorie psychologiczne stosowane do radzenia sobie konfliktami; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Rozpoznawać rodzaje konfliktów • Proponować różne rozwiązania konfliktów w zależności od ich rodzaju, złożoności, uczestników czy etapu • opracować praktyczny podejście do konfliktu z zastosowaniem wiedzy psychologicznej • wykorzystywać posiadaną wiedzę przy rozwiązywaniu konfliktów • pracować z uczestnikami konfliktów • przyjmować różne role w rozwiązywaniu konfliktów • Przekształcać konflikty rywalizacyjne w kooperacyjne Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • kompetencje w zakresie wykorzystywania wiedzy psychologicznej do rozumienia i współdziałania przy konflikcie |
Metody i kryteria oceniania: |
Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest terminowe oddanie pracy śród-semestralnej (do końca kwietnia), uzyskanie oceny minimum 3,0 z pracy semestralnej oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu. Uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu wymaga uzyskania mini-mum 60% punktów z testu wiedzy (obejmującego lektury oraz treść wykładu). Ostateczna ocena będzie średnią ważoną z oceny z pracy śród-semestralnej i oceny końcowej z egzaminu, pod warunkiem uzy-skania pozytywnych ocen z obu. Pracę można poprawiać tylko w przypadku uzyskania oceny ndst, i tylko raz. Prace zawierające treści skopiowane, bez poprawnego podania źró-dła (styl APA) będą automatycznie oceniane na 2.0 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Rychlik | |
Prowadzący grup: | Jarosław Rychlik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.