Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing i reklama

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-MARKET-REK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing i reklama
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IX semestr

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej (ze szczególnym uwzględnieniem spostrzegania, uwagi i pamięci), psychologii emocji i motywacji, mechanizmów warunkowania, perswazji oraz zmiany postaw

Literatura uzupełniająca:

Cone, S. (2010). Superslogany : słowa, które zdobywają klientów i zwolenników, a nawet zmieniają bieg historii. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Grochowska, A. (2009). Procesy kategoryzacji i zniekształcenia pamięciowe w reklamie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hatalska, N. (2014). Cząstki przyciągania : jak budować niestandardowe kampanie reklamowe. Gliwice : Helion.

Heath, R. (2006). Ukryta Moc Reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki? Gdańsk: GWP.

Kowal-Orczykowska, A. (2007). W niewoli reklamy?: percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej. Oficyna Wydawnicza" Impuls".

Lindstrom, M. (2009). Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Pawełczyk P. (2015). Kampanie społeczne jako forma socjotechniki. Warszawa : Wolters Kluwer.

Sutherland, M., Sylvester, A. K., & Kranas, G. (2003). Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dla-czego.

Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zawadzka, A. M. (2006). Dlaczego przywiązujemy się do marki? Gdańsk: GWP.

Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 2+3*

udział w wykładach: 15h

udział w konwersatoriach: 15h

Zadania do opracowania i przedstawienia na zajęciach:20h

zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 30h

udział w konsultacjach z nauczycielem: 5h

samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 40h

Suma 125h = 5 ECTS

Założenia:

Cele przedmiotu:

- w zakresie wiedzy: przekazanie informacji na temat różnych form, zadań i środków przekazu reklamy; wprowadzenie podstaw

ekonomii i marketingu jako narzędzi pomocnych przy planowaniu strategii i kampanii reklamowych

- w zakresie umiejętności: umiejętność krytycznej analizy istniejących komunikatów reklamowych, umiejętność praktycznego

wykorzystania poznanych mechanizmów

- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na różne formy manipulacji zawarte w przekazach reklamowych; uświadomienie mechanizmów działania przekazów marketingowych


Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1. Wprowadzenie do tematyki reklamy

2. Marketing mix i inne modele ekonomiczne

3. Procesy poznawcze w reklamie

4. Motywacja i stany afektywne w reklamie

5. Człowiek w reklamie

6. Złożoność zachowań i decyzji konsumenckich

7. Badania reklamy

Treści programowe ćwiczeń:

1. Marketing, wprowadzenie do terminologii i psychologii marketingu.

2. Reklama i kampania reklamowa, kanały docierania do potencjalnych konsumentów.

3. Procesy poznawcze w reklamie i marketingu, rola emocji i motywacji.

4. Humor w reklamie, jak sprawić aby reklama została zapamiętana.

5. Jak sprzedawać wartości zamiast produktów.

6. Badania rynku i określanie skuteczności kampanii reklamowej.

7. Na czym polega układanie kampanii reklamowej.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

Albin, K.(2002). Reklama - przekaz, odbiór, interpretacja. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN (s.162-177)

Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP

Falkowski A., Tyszka T. (2001). Psychologia Zachowań Konsumenckich. Gdańska: GWP (rozdz. 5)

Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Rebis (rodz. 4, 10, 11, 14).

Nadolska K. (2011). Potrzeby psychiczne człowieka a reklama. Poznań-Opole:.SCRIPTORIUM

Maison, D. i Noga-Bogomilski, A. (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP (rozdz. 9, 10, 11)

Maison D, Stasiuk K. (2022). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN

Wierzchoń, M. i Orzechowski, J. (2011). Nowe trendy w reklamie: Między nauką a praktyką. Warszawa: Academica SWPS. (rozdz. 4, 8, 11)

Efekty uczenia się:

Wiedza => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w

stanie:

scharakteryzować różne formy przekazu medialnego;

wymienić i opisać mechanizmy i zabiegi zastosowane w różnych materiałach reklamowych;

Umiejętności => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

ocenić i wybrać „dobre/złe” materiały reklamowe

objaśniać mechanizmy działania reklamy

wykorzystywać zaprezentowane na zajęciach treści

Kompetencje społeczne => w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

pogłębioną świadomość mechanizmów kierujących

przekazem reklamowym

gotowość do krytycznej analizy treści przekazów

medialnych

aktywność w zakresie analizy przekazów reklamowych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładu ma formę egzaminu pisemnego – problemowe pytania otwarte i zamknięte.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z egzaminu jest uzyskanie min. 60% punktów.

Zaliczenie ćwiczeń wymaga stworzenia i przedstawienie projektu kampanii reklamowej / pojedynczej reklamy, z uzasadnieniem wykorzystanych środków przekazu od strony psychologicznych mechanizmów.

Szczegółowe kryteria i wymagania zaliczeniowe są podane przez prowadzącego na początku zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Filipkowski, Katarzyna Skałacka
Prowadzący grup: Jakub Filipkowski, Katarzyna Skałacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Boczoń, Jakub Filipkowski
Prowadzący grup: Radosław Boczoń, Jakub Filipkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)