Marketing i reklama
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-MARKET-REK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing i reklama |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestry 9 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | IX semestr |
Profil kształcenia: | studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Podstawowe informacje z zakresu psychologii poznawczej (ze szczególnym uwzględnieniem spostrzegania, uwagi i pamięci), psychologii emocji i motywacji, mechanizmów warunkowania, perswazji oraz zmiany postaw |
Literatura uzupełniająca: | Cone, S. (2010). Superslogany : słowa, które zdobywają klientów i zwolenników, a nawet zmieniają bieg historii. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Grochowska, A. (2009). Procesy kategoryzacji i zniekształcenia pamięciowe w reklamie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Hatalska, N. (2014). Cząstki przyciągania : jak budować niestandardowe kampanie reklamowe. Gliwice : Helion. Heath, R. (2006). Ukryta Moc Reklamy. Co tak naprawdę wpływa na wybór marki? Gdańsk: GWP. Kowal-Orczykowska, A. (2007). W niewoli reklamy?: percepcja ukrytych przesłań reklamy prasowej. Oficyna Wydawnicza" Impuls". Lindstrom, M. (2009). Zakupologia. Prawda i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy. Kraków: Wydawnictwo Znak. Pawełczyk P. (2015). Kampanie społeczne jako forma socjotechniki. Warszawa : Wolters Kluwer. Sutherland, M., Sylvester, A. K., & Kranas, G. (2003). Reklama a umysł konsumenta: co działa, co nie działa i dla-czego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Zawadzka, A. M. (2006). Dlaczego przywiązujemy się do marki? Gdańsk: GWP. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2+3* udział w wykładach: 15h udział w konwersatoriach: 15h Zadania do opracowania i przedstawienia na zajęciach:20h zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 30h udział w konsultacjach z nauczycielem: 5h samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 40h Suma 125h = 5 ECTS |
Założenia: | Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: przekazanie informacji na temat różnych form, zadań i środków przekazu reklamy; wprowadzenie podstaw ekonomii i marketingu jako narzędzi pomocnych przy planowaniu strategii i kampanii reklamowych - w zakresie umiejętności: umiejętność krytycznej analizy istniejących komunikatów reklamowych, umiejętność praktycznego wykorzystania poznanych mechanizmów - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na różne formy manipulacji zawarte w przekazach reklamowych; uświadomienie mechanizmów działania przekazów marketingowych |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: 1. Wprowadzenie do tematyki reklamy 2. Marketing mix i inne modele ekonomiczne 3. Procesy poznawcze w reklamie 4. Motywacja i stany afektywne w reklamie 5. Człowiek w reklamie 6. Złożoność zachowań i decyzji konsumenckich 7. Badania reklamy Treści programowe ćwiczeń: 1. Marketing, wprowadzenie do terminologii i psychologii marketingu. 2. Reklama i kampania reklamowa, kanały docierania do potencjalnych konsumentów. 3. Procesy poznawcze w reklamie i marketingu, rola emocji i motywacji. 4. Humor w reklamie, jak sprawić aby reklama została zapamiętana. 5. Jak sprzedawać wartości zamiast produktów. 6. Badania rynku i określanie skuteczności kampanii reklamowej. 7. Na czym polega układanie kampanii reklamowej. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Albin, K.(2002). Reklama - przekaz, odbiór, interpretacja. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN (s.162-177) Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP Falkowski A., Tyszka T. (2001). Psychologia Zachowań Konsumenckich. Gdańska: GWP (rozdz. 5) Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Rebis (rodz. 4, 10, 11, 14). Nadolska K. (2011). Potrzeby psychiczne człowieka a reklama. Poznań-Opole:.SCRIPTORIUM Maison, D. i Noga-Bogomilski, A. (2007). Badania marketingowe. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP (rozdz. 9, 10, 11) Maison D, Stasiuk K. (2022). Psychologia konsumenta. Warszawa: PWN Wierzchoń, M. i Orzechowski, J. (2011). Nowe trendy w reklamie: Między nauką a praktyką. Warszawa: Academica SWPS. (rozdz. 4, 8, 11) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: scharakteryzować różne formy przekazu medialnego; wymienić i opisać mechanizmy i zabiegi zastosowane w różnych materiałach reklamowych; Umiejętności => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: ocenić i wybrać „dobre/złe” materiały reklamowe objaśniać mechanizmy działania reklamy wykorzystywać zaprezentowane na zajęciach treści Kompetencje społeczne => w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: pogłębioną świadomość mechanizmów kierujących przekazem reklamowym gotowość do krytycznej analizy treści przekazów medialnych aktywność w zakresie analizy przekazów reklamowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu ma formę egzaminu pisemnego – problemowe pytania otwarte i zamknięte. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny z egzaminu jest uzyskanie min. 60% punktów. Zaliczenie ćwiczeń wymaga stworzenia i przedstawienie projektu kampanii reklamowej / pojedynczej reklamy, z uzasadnieniem wykorzystanych środków przekazu od strony psychologicznych mechanizmów. Szczegółowe kryteria i wymagania zaliczeniowe są podane przez prowadzącego na początku zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jakub Filipkowski, Katarzyna Skałacka | |
Prowadzący grup: | Jakub Filipkowski, Katarzyna Skałacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Boczoń, Jakub Filipkowski | |
Prowadzący grup: | Radosław Boczoń, Jakub Filipkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.