University of Opole - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of psychological research - from theory to hypothesis

General data

Course ID: 2.5-METBAD-TH
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of psychological research - from theory to hypothesis
Name in Polish: Metodologia badań psychologicznych - od teorii do hipotez
Organizational unit: Institute of Psychology
Course groups: (in Polish) Przedmioty semestru 3 - psychologia dzienna
(in Polish) Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Requirements:

(in Polish) -Podstawy pracy empirycznej

- Czytanie i pisanie tekstów psychologicznych

Supplementary literature:

(in Polish) Brentano, F. C. (1999). Psychologia z empirycznego punktu widzenia. Wydaw. Naukowe PWN.

Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar.

Zdybek, P., Walczak, R. i Zdybek, M. (2012). Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. Psychologia Społeczna,

Oleszkowicz, A. i Zdybek, P. (2009). Psychologia ilości, psychologia jakości. Uzupełniające się spojrzenia. Wrocław: Atut.


Short description: (in Polish)

Przedmiot ma zapoznać studenta z prowadzeniem badań empirycznych z zakresu psychologii na podstawowym poziomie, oraz zapewnić kompetencję i wiedzę do prawidłowego zaplanowania i przeprowadzenia badania.

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy: zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych:

empirycznych; znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej;

- w zakresie umiejętności: posiada umiejętność sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego; posiada umiejętność opracowania raportu z przeprowadzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz prezentowania i interpretowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multimedialnej), potrafi zastosować pakiet statystyczny do analizy danych z badań.

- w zakresie kompetencji: wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowanie badań psychologicznych; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne

Treści programowe:

Problematyka ćwiczeń:

1. Wprowadzenie w problematykę zajęć

2. Czym jest teoria naukowa i jaka jest jej rola w budowaniu wiedzy

3. Przegląd literatury (rodzaje źródeł i sposoby dotarcia), ćwiczenie w formułowaniu i dobieraniu teorii badawczych.

4. Czytanie artykułów naukowych – warsztat umiejętności odnajdowania teorii, problemu badawczego i hipotez. Ćwiczenie w formułowaniu hipotez.

5. Formułowanie własnego problemu badawczego i hipotezy badawczej

6. Operacjonalizacja hipotez i dobór metod pomiaru

7. Próba badawcza i jej dobór

8. Metody i etyka badań psychologicznych: analizowanie przykładów: naukowego i nienaukowego poznawania rzeczywistości, podstawowych metod badawczych, etycznych problemów – ćwiczenia w zakresie praktycznego wykorzystania etyki w prowadzeniu badań w psychologii Polsce.

9. Realizacja badań jako projekt

10. Umiejętność pisania raportu z badań wg APA na podstawie zebranych danych

11. Prezentacje projektów badawczych.

Bibliography: (in Polish)

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia.

WIEDZA

ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;

ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);

UMIEJĘTNOŚCI

posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;

jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody dydaktyczne

• prezentacje multimedialne

• dyskusja na temat zagadnień analizowanych w ramach realizacji treści programowych

• zajęcia praktyczne – kształcenie umiejętności analizy i interpretacji statystycznej wyników badań psychologicznych

• projekty i prace terenowe - grupowe przygoto-wanie projektu badawczego/ przeprowadzenie badania/ napisanie pracy empirycznej (raportu) /zaprezentowanie wyników pracy

• konsultacje indywidualne

• praca własna z literaturą

Sposób zaliczenia*:

• zaliczenie z oceną

*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.

B. Formy zaliczenia:

2) Ćwiczenia : ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej: (przygotowanie projektu badawczego, 2) przeprowadzenie badań i 3) prezentacji wyników badań (pisemna w formie plakatu naukowego i ustna, 4) ewentualne zadania domowe, kartkówki.

C. Podstawowe kryteria

ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów w pracy zaliczeniowej

wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Opole.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)