Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PKDZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna dziecka
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9ajZBvCSYoKyOAKVnZHUtDFJpV_XMgcehfKPdkIpnSI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7d5d1b63-4947-4c93-af66-9cd25e0401e6&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a

Założenia:

Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej.


Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Diagnoza zaburzeń dzieci

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

8. Całościowe zaburzenia rozwoju

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Diagnoza zaburzeń dzieci

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

8. Całościowe zaburzenia rozwoju

Literatura:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Czub. M. (2019). Ukryta trauma – zaniedbywanie i emocjonalne krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 Nr 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a

Założenia:

Cel zajęć: ukazanie specyfiki zaburzeń psychicznych i zachowania u dzieci – różnice w obrazie zaburzeń dzieci i osób dorosłych, zaburzenia specyficzne dla tych okresów rozwojowych, uwarunkowania problemów klinicznych dzieci oraz problematyka diagnozowania i pomocy psychologicznej.


Skrócony opis:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Diagnoza zaburzeń dzieci

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

8. Całościowe zaburzenia rozwoju

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej dziecka

2. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci. Klasyfikacje zaburzeń.

3. Psychologiczne modele zaburzeń wieku dziecięcego

4. Czynniki biologiczne i psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa.

5. Diagnoza zaburzeń dzieci

6. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci

7. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci

8. Całościowe zaburzenia rozwoju

Literatura:

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Czub. M. (2019). Ukryta trauma – zaniedbywanie i emocjonalne krzywdzenie dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 18 Nr 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-8 (2024-11-08)