Podstawy psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTPSYCHTER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | - wiedza z zakresu pomocy psychologicznej - umiejętności z obszaru wywiadu i rozmowy psychologicznej |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii. |
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie 2. Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii 3. Etapy i przebieg procesu psychoterapii 4. Diagnoza dla celów psychoterapii 5. Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna 6. Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne. 7. Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej 8. Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii. |
Literatura: |
Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17. Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Williams, N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia Yalom, I. (2018). Istoty ulotne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca Yalom, I. (2017). Kat miłości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca |
Efekty uczenia się: |
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; K_U06 Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej: Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17. Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Williams, N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia Yalom, I. (2018). Istoty ulotne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca Yalom, I. (2017). Kat miłości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii. |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
Treść wykładów: 1. Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie 2. Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii 3. Etapy i przebieg procesu psychoterapii 4. Diagnoza dla celów psychoterapii 5. Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna 6. Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne. 7. Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej 8. Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii. |
|
Literatura: |
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hayes J., Gelso Ch. (2008). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia. Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17. |
|
Założenia: | Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii. |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii Etapy i przebieg procesu psychoterapii Diagnoza dla celów psychoterapii Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne. Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii. |
|
Literatura: |
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hayes J., Gelso Ch. (2008). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.