Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PODSTPSYCHTER
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychoterapii
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

- wiedza z zakresu pomocy psychologicznej

- umiejętności z obszaru wywiadu i rozmowy psychologicznej

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii.

Pełny opis:

Treść wykładów:

1. Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie

2. Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii

3. Etapy i przebieg procesu psychoterapii

4. Diagnoza dla celów psychoterapii

5. Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna

6. Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne.

7. Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej

8. Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii.

Literatura:

Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17.

Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia

Williams, N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia

Yalom, I. (2018). Istoty ulotne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca

Yalom, I. (2017). Kat miłości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca

Efekty uczenia się:

K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;

K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;

K_U06 Posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnej:

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17.

Stricker, G., Gold, J. (2010). Studia przypadków psychoterapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia

Williams, N. (2011). Psychoterapia psychoanalityczna. Gdańsk: Harmonia

Yalom, I. (2018). Istoty ulotne. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca

Yalom, I. (2017). Kat miłości. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca


Założenia:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii.

Pełny opis:

Treść wykładów:

1. Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie

2. Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii

3. Etapy i przebieg procesu psychoterapii

4. Diagnoza dla celów psychoterapii

5. Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna

6. Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne.

7. Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej

8. Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii.

Literatura:

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hayes J., Gelso Ch. (2008). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Grzesiuk L., Suszek H. (red.). (2010). Psychoterapia. Integracja. Podręcznik akademicki. Warszawa: Eneteia.

Gilbert M.C., Evans K. (2004). Superwizja w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Prochaska J.O. i Norcross J.O. (2006). Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.

Sass-Stańczak K., Czabała J.C. (2015). Relacja terapeutyczna – co na nią wpływa i jak ona wpływa na proces psychoterapii? „Psychoterapia”, 1 (172), 5–17.


Założenia:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii.


Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń psychoterapii jako procesu leczenia zaburzeń psychicznych. W ramach zajęć omówione zostaną cele i zastosowania psychoterapii, główne podejścia terapeutyczne, transteoretyczny model psychoterapii i etapy procesu terapeutycznego oraz czynniki i procesy prowadzące do zmiany w funkcjonowaniu pacjenta. Poruszone zostaną także kwestie osobistego wkładu terapeuty w proces leczenia, kształcenia w zawodzie psychoterapeuty i zasad etycznych prowadzenia psychoterapii.

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:

Psychoterapia jako metoda leczenia zaburzeń psychicznych – wprowadzenie

Podstawowe podejścia terapeutyczne i cele psychoterapii

Etapy i przebieg procesu psychoterapii

Diagnoza dla celów psychoterapii

Czynniki leczące w psychoterapii. Relacja terapeutyczna

Podstawowe umiejętności psychoterapeutyczne.

Wybrane metody i techniki pracy psychoterapeutycznej

Szkolenie z zakresu psychoterapii. Zasady etyczne prowadzenia psychoterapii.

Literatura:

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Hayes J., Gelso Ch. (2008). Relacja terapeutyczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)