Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-POMOCINT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc psychologiczna i interwencja kryzysowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 9 - psychologia dzienna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Literatura uzupełniająca: | Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka. LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan |
|
Założenia: | Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ich celem jest: 1. Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne. 2. Rozwój warsztatu psychologa. 3. Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej. 4. Nabycie podstawowych umiejętności pomocy osobom w kryzysie emocjonalnym. |
|
Pełny opis: |
Program zajęć: 1. Wprowadzenie – istota i cele pomocy psychologicznej i interwencji kryzysowej. Zajęcia organizacyjne. 2. Kontakt i podstawowe umiejętności prowadzenia rozmowy psychologicznej. Budowanie relacji terapeutycznej. 3. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny. 4. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej. 5. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu. 6. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie. 7. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki rozwiązywania sytuacji problemowej. 8. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów. |
|
Literatura: |
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka. LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan |
|
Założenia: | Celem zajęć jest: Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne. Rozwój warsztatu psychologa. Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej. Nabycie podstawowych umiejętności pomocyosobom w kryzysie emocjonalnym. |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny |
|
Literatura: |
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura uzupełniająca: | Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN De Jong P., Berg I. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Kraków: Księgarnia Akademicka. LaDyne, R. (2021). Odetnij napięcie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Maultsby, M. (2013). Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo-behawioralnej. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan Maultsby, M., Handricks, A. (2016). ABC twoich emocji. Żnin: Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan |
|
Założenia: | Celem zajęć jest: Pogłębienie i utrwalenie podstawowych umiejętności udzielania pomocy psychologicznej w oparciu o doświadczenie własne. Rozwój warsztatu psychologa. Zwiększenie samoświadomości w zakresie własnych kompetencji i predyspozycji do udzielania pomocy psychologicznej. Nabycie podstawowych umiejętności pomocyosobom w kryzysie emocjonalnym. |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny |
|
Pełny opis: |
Wprowadzenie – istota i cel pomocy psychologicznej. Rozumienie problemu klienta. Cele pomocy. Kontrakt terapeutyczny. Wybrane krótkoterminowe techniki udzielania pomocy psychologicznej. Interwencja kryzysowa: model udzielania pomocy psychologicznej w kryzysie. Ocena selekcyjna natężenia kryzysu. Interwencja kryzysowa: wybrane techniki stabilizacji osób w kryzysie. Pomoc psychologiczna w różnych rodzajach kryzysów: kryzys suicydalny |
|
Literatura: |
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo James R., Gilliland K. (2008). Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa: Parpamedia Wydawnictwo Edukacyjne Kubacka-Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.