Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopatologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PPATO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopatologia ogólna
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

V

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje wynikające z zaliczenia podstawowych przedmiotów obligatoryjnych obejmujących wprowadzenie do psychologii, psychologię procesów poznawczych, emocji, motywacji i osobowości oraz wprowadzenie do psychologii klinicznej.

Literatura uzupełniająca:

1. Dyduch, Grzywa, A. (2009). Stygmatyzacja i czynniki ją warunkujące na przykładzie stygmatyzacji związanej z chorobą psychiczną. Polski Merkuriusz Lekarski, 2009, XXVI, 153, 263-267

2. E. Dziwota, A. Porębska, M. Olajossy, Przegląd badań dotyczących pomiaru zjawiska autostygmatyzacji osób z chorobą psychiczną, Curr Probl Psychiatry, 2015, 16(4), ss. 233-237.

3. Epidemiologia zaburzeń psychicznych i dostęp do psychiatrycznej opieki zdrowotnej – EZOP Polska, J. Moskalewicz, A. Kiejna, B. Wojtyniak (red.), Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2012.

4. K. Chotkowska, Choroby psychiczne. Edukacja antydyskryminacyjna, Ogrody Nauk i Sztuk, 2019 (9).

5. M. Babicki, K. Kotowicz, P. Piotrowski, F. Stramecki, A. Kobyłko, J. Rymaszewska, Obszary stygmatyzacji i dyskryminacji osób chorujących psychicznie wśród respondentów internetowych w Polsce. Psychiatria Polska, 2018, 52(1), ss. 93-102.

6. Gazzaniga, M.S. (2013). Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Sopot: Smak Słowa.

7. Kantorska-Janiec,M., Kiejna,A., Świątkiewicz, G.,Zagdańska, M. (2009) Epidemiologia zaburzeń psychicznych –dotychczasowe doświadczenia. Psychiatria Polska, XLIII, 375–385.

8. Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: GWP.

9. Sacks, O. (2008). Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem. Poznań: Zysk i S-ka.

10. Sęk, H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Założenia:

Dostarczenie wiedzy o objawach i warunkach koniecznych do rozpoznawania zaburzeń psychicznych w życiu dorosłym.

- Dostarczenie wiedzy o zdrowiu i zaburzeniach psychicznych

- Rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy z zakresu psychopatologii do różnicowania zdrowia od zaburzeń psychicznych.

- Uwrażliwienie na problemy osób cierpiących z powodu zaburzeń będących przedmiotem zainteresowania psychopatologii.


Pełny opis:

Treści programowe:

1. Koncepcje normy i patologii a klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Wskaźniki zaburzeń. Psychologia kliniczna, psychiatria a psychopatologia – wzajemne zależności.

2. Epidemiologia zaburzeń. Społeczno – kulturowy kontekst kształtowania normy i patologii.

3. Kontrowersje wokół pojęć zdrowia psychicznego i choroby (norma i patologia)

4. Specjalista Psychologii Klinicznej – status prawny w polskim systemie opieki zdrowotnej

5. Specjalista Psychologii Klinicznej –ścieżka uzyskania tytułu specjalisty

6. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych – paradygmaty psychopatologii.

7. Podstawy kryteria klasyfikacji zaburzeń psychicznych w systemach klasyfikacyjnych ICD-10, DSM-IV i DSM-V

8. Psychopatologia ogólna: zaburzenia prostych i złożonych czynności psychicznych. Klasyfikacje i objawy zaburzeń procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych. Zaburzenia świadomości i orientacji. Wprowadzenie pojęć „symptom”, „zespół”.

9. Psychopatologia – objawy i zespoły zaburzeń psychicznych cz. I.

10. Psychopatologia – objawy i zespoły zaburzeń psychicznych cz. II.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.

2. Cierpiałkowska, L. Sęk H.red. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

3. Seligman. M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia. Zysk i S-ka, Poznań, 2003.

4. Rybakowski J, Pużyński S., Wciórka J.(2010) Psychiatria. Tom 1 i 2. Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, Wrocław

5. (2000): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Kraków – Warszawa

6. CBOS – Centrum Badania Opinii Społecznej, Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa 2012, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF

7. Dz. U. 1994 nr 111 poz. 53; Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia; http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU 19941110535 [dostęp: 02.05.2014].

Efekty uczenia się:

Student ma ogólną wiedzę na temat psychopatologii i klasyfikacji zaburzeń psychicznych oraz ich uwarunkowań Posiada wiedzę na temat biologicznych i psychologicznych teorii powstawania zaburzeń u człowieka

Student ma również pogłębioną samoświadomość zawodową w zakresie możliwości i ograniczeń, wykorzystując ją dla celów zawodowych oraz indywidualnego rozwoju. Integruje informacje z zakresu różnych dyscyplin na temat prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka oraz potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk społecznych z perspektywy jednostki i grupy.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Wykłady: egzamin pisemny. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie, co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Test wielokrotnego wyboru.

Ocena wiedzy

Test wielokrotnego wyboru

5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100%

4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92%

4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84%

3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76%

3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 61%-68%

2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Machnik-Czerwik
Prowadzący grup: Anna Machnik-Czerwik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Latusek-Mierzwa, Anna Machnik-Czerwik
Prowadzący grup: Maria Latusek-Mierzwa, Anna Machnik-Czerwik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www2-5 (2024-09-13)