Przywództwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PRZYW-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przywództwo |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia magisterskie. |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | semestr 7 |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg. Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. |
Literatura uzupełniająca: | Bojar, E., Rakowska, A., Zarębska, A., Bojar, M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu rozwojem lokalnym. Fundacja BFKK, Projekt „Kompetentna Gmina-wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w zakresie Zarządzania Roz-wojem Lokalnym” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 2 • udział w wykładach: 9 godzin, • lektury i zadania do samodzielnego wyko-nania poza godzinami zajęć: 11 godzin, • przygotowanie do zaliczenia: 30 h. Suma 50 godzin = 2 punkty ECTS * 1 Punkt ECTS = 25-30 h. pracy studenta |
Pełny opis: |
1. Istota przywództwa, definicje, zarządzanie a przywództwo. 2. Modele przywódcze, istota władzy, style kierowania. 3. Zachowania przywódcze, kreowanie wizji, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, praca w zespole, zaangażowanie, komunikacja. 4. Charakterystyka skutecznego przywódcy, kompetencje przywódcy. 5. Kształtowanie kompetencji przywódczych, edukacja menedżerska, samorozwój, coaching. 6. Psychologiczne aspekty przywództwa, inteligencja emocjonalna, odporność na stres, wypalenie zawodowe. |
Literatura: |
Bojar, E., Rakowska, A., Zarębska, A., Bojar, M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu rozwojem lokalnym. Fundacja BFKK, Projekt „Kompetentna Gmina-wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w zakresie Zarządzania Roz-wojem Lokalnym” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. Geryk, M. (2016). Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu. Gdańsk: WSZ. Gittling, M, Człowiek w organizacji. Ludzie- struktury-organizacje, Warszawa 2013. Kożusznik, B., Pollak, A., Paliga, M. (2020) Przywództwo w organizacji. W: Rożnowski, B., Fortuna, Psychologia biznesu. Warszawa: PWN, s. 320-335. Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, (1), 10-13. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); • ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, wymienić główne psychologiczne teorie zarządzania ZZL; • wyjaśnić udział złożonych i dynamicznie zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych w procesach ZZL. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • identyfikować czynniki wpływające na proces zarządzania i jego efekty; • ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; • wskazać rozwiązania służące poprawie jakości procesu zarządzania organizacją i funkcjonowania zawodowego pracowników. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; rozwijać kompetencje własne oraz innych w organizacji podjąć odpowiedzialność za własne działania w kontekście organizacyjnym; • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zalezy od wyników testu egzaminacyjnego (60%) oraz obecności na wykładach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.