Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSOSOBOW-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy dotyczącej naukowego rozumienia osobowości, jej funkcjonowania i złożonej natury, różnych podejść teoretycznych do tego zagadnienia, oraz nabycie umiejętności stosowania tych podejść do analizy konkretnych przypadków. Zajęcia zapoznają zarówno z koncepcjami klasycznymi osobowości, jak też z koncepcjami wypracowanymi w ostatnich dekadach (zwłaszcza poznawczymi). W trakcie ćwiczeń student poznaje też wybrane zagadnienia metodologii badań nad osobowością i niektóre narzędzia pomiarowe stosowane w tych badaniach. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie do psychologii osobowości: historia psychologii osobowości, nauka o osobowości, struktura oso-bowości, rozwój i funkcje osobowości, definiowanie osobowości i odróżnienie od pojęć pokrewnych (charakter, temperament); podstawowe pytania i główne kontrowersje psychologii osobowości; kryteria oceny teorii osobowości. 2. Podejścia badawcze w psychologii osobowości: badanie kliniczne, korelacyjne i eksperymentalne. Możliwości i ograniczenia każdego z podejść. 3. Koncepcje psychodynamiczne Z. Freud , A. Adler i C.G. Jung (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 4. Neopsychoanaliza. Koncepcja K. Horney, E. Fromm (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 5. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. I): Teoria cech G. Allporta. Znaczenie teorii Allporta dla rozwoju myśli pscho-logicznej, postulat systemowego eklektyzmu, koncepcja dojrzałej osobowości. 6. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. II): Teoria H. J. Eysencka i R. B. Cattella. 7. Koncepcja personologii i motywacyjna teoria potrzeb H.A. Murraya. 8. Humanistyczne teorie osobowości (cz. I): Organizmiczne podejście C. Rogersa; Koncepcja motywacji i potrzeb A. Maslowa. 9. Humanistyczne teorie osobowości (cz. II): Personalistyczno-egzystencjalne podejście V. Frankla. 10. Podsumowanie. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii osobowości: Czym zajmuje się psychologia osobowości? Czym jest oso-bowość? Główne kontrowersje wokół osobowości (motywacja – charakter świadomy czy nieświadomy? co kształ-tuje osobowość – natura czy wychowanie? osoba czy sytuacja? program biologiczny czy intencjonalny?). 2. Klasyczna psychoanaliza (Freud) i nurt psychodynamiczny w teorii osobowości. Psychologia analityczna – Jung. 3. Neopsychoanaliza – Horney (neurotyczna osobowość – aspekt współczesny w terapii nerwic). 4. Fromm – analiza wyników badań nad syndromami „wzrostu” i „rozpadu” w oparciu o literaturę. 5. Teoria potrzeb i studium świadomej osoby (Murray, ogólne omówienie metod TAT, CAT). 6. Przykładowe teorie cech: Eysenck – ogólne omówienie EPQ-R; teoria Wielkiej Piątki - Costa i McCrae – ogólne omówienie NEO-FFI lub NEO-PI-R. 7. Ogólne omówienie teorii społecznego uczenia się. 8. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie fenomenologicznej teorii Rogersa (założenia terapii rogeriańskiej) lub Maslowa teorii motywacyjnej. 9. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie egzystencjalnej teorii Frankla. |
Literatura: |
Wykorzystywana podczas zajęć: Gałkowska-Jakubik M. (2006). Tendencje konstruktywne i destruktywne w ujęciu Ericha Fromma. W: P. Francuz, W. Otrebski (red.). Studia z psychologii w KUL, 13, 11-33. Hall C.S., Lindzey G. (2001): Teorie osobowości. Warszawa: PWN. Oleś P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Scholar. Oleś P., Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.) (2006). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa-Lublin: Wydawnictwo Scholar, Wydawnictwo KUL. Studiowana samodzielnie przez studenta: Oleś P.K., Drat-Ruszczak K. (2008): Osobowość (w:) Strelau J., Doliński D. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki t. I. Gdańsk: GWP. Pervin L.A., Cervone D. (2011): Osobowość, teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • zdefiniować osobowość w różnych ujęciach teoretycznych • scharakteryzować różne aspekty osobowości • wymienić i opisać najważniejsze teorie osobowości • omówić różnorodność właściwości osobowości oraz istotę jej struktury i funkcji • wskazać najistotniejsze kryteria odróżniania osobowości funkcjonującej normalnie od osobowości zaburzonej Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wytłumaczyć/objaśniać czym jest osobowość, jej rozwój, zmiany i stałość • zastosować poszczególne teorie osobowości do analizy konkretnych przypadków Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość roli osobowości w funkcjonowaniu człowieka • gotowość do rozumienia złożoności ludzkiej osobowości • profesjonalizm i odpowiedzialność w rozumieniu i badaniu osobowości |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) on-line wg propozycji osoby prowadzącej, 2. Kolokwium (konwersatorium) on-line wg propozycji osoby prowadzącej. Egzamin - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. Zaliczenie ćwiczeń Ocena końcowa jest ustalana na podstawie sumy punktów uzyskanych z różnych rodzajów aktywności (kolokwium, zadania cząstkowe, aktywność), wg zasady: - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Różańska, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Różańska, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Prowadzący grup: | Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.