Trening konstruowania testów i kwestionariuszy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-TRKWEST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening konstruowania testów i kwestionariuszy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Brzeziński (red.) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych : wybór tekstów. Gdańsk: GWP. Brzezińska A., Brzeziński J. (2004). Skale szacunkowe w badaniach diagnostycznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psycho-logicznych. Wybór tekstów, s.232 – 306. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Ciechanowicz A. (1990). Kulturowa adaptacja testów. (s.9 – 47 i 185 – 202). Warszawa: PTP. Hornowska E., Paluchowski W. J. (2004). Kulturowa adaptacja testów psychologicznych. W: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psy-chologicznych. Wybór tekstów, s.151 – 191.Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice / ; przekł. Elżbieta Hornowska (2007). Gdańsk: GWP. Sagan, A. (2003). Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności. Źródło: http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/rzetelnosc.pdf |
Skrócony opis: |
Studenci na zajęciach z psychometrii zapoznają się z wiedzą na temat testów psychologicznych, ich ewaluacji i procesach tworzenia. Oprócz tego nabywają praktycznych umiejętności związanych z konstruowaniem i używaniem testów psychologicznych. |
Pełny opis: |
Problematyka konwersatoriów: 1. Natura testów psychologicznych i ich stosowanie 2. Podstawowe procedury konstruowania testów psychologicznych 3. Analiza pozycji testowych 4. Szacowanie rzetelności pomiaru testowego 5. Określanie obszaru zastosowania testu 6. Nadawanie znaczenia wynikom testowym 7. Praktyczne aspekty badań testowych (korzystanie z podręczników testowych) + co najmniej cztery zajęcia odbędą się w pracowni komputerowej w celu przećwiczenia omawianych zagadnień |
Literatura: |
Anastasi A., Urbina S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Hornowska E. (2013, ew. starsze wydania). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Efekty uczenia się: |
: - w zakresie wiedzy • zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi konstruowaniem psychologicznych narzędzi pomiarowych • zapoznanie studentów z zasadami korzystania z podręczników testowych będących podstawą diagnozy psychologicznej - w zakresie umiejętności (w wyniku zajęć student będzie potrafił): • ocenić przydatności określonego testu do diagnozowanego problemu (oceny trafności i rzetelności danej metody); • zinterpretować wynik otrzymany przez osobę badaną w teście, zgodnie ze standardami psychometrycznymi; • skonstruować normy o charakterze lokalnym; • skonstruować własne, proste narzędzie pomiarowe - w zakresie kompetencji student: • potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z testowaniem i konstruowaniem narzędzi pomiarowych • odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania na rzecz badanej osoby |
Metody i kryteria oceniania: |
Skonstruowanie własnego narzędzia pomiarowego i przeprowadzenie badań walidacyjnych wraz z wyznaczeniem norm do interpretacji, obecność na zajęciach oraz pozytywna ocena z kolokwium. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.