Zbieranie danych jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-ZBDAN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Zbieranie danych jakościowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | V |
Profil kształcenia: | Stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Aktywność oraz wykonywanie prac zaliczeniowych. |
Literatura uzupełniająca: | Anderson, L. I inni. (2010). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Scholar. Barbour, R. (2013). Badania fokusowe. Warszawa: PWN. Piorunek, M. (2016). Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Nakład pracy studenta: | 2 punkty ECTS równają się ok. 60h nakładu pracy osoby studiującej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studiującym wiedzy dotyczącej metod i technik zbierania danych jakościowych w naukach społecznych. Ponadto szczególnie istotne jest usystematyzowanie tej wiedzy w sposób praktyczny, aby osoby te potrafiły wykorzystywać ją m.in. do kompetentnego diagnozowania zastanych problemów społecznych i projektowania działań w oparciu o zebrane dane. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1.Badania ilościowe i jakościowe – założenia i zastosowanie, różnice. 2.Metody i techniki zbierania danych jakościowych – przegląd rodzajów oraz sposobów zbierania danych jakościowych. 3.Metoda triangulacji. 4. Tworzenie jakościowych narzędzi badawczych. 5. Rozmowa i wywiad jako podstawowe narzędzia zbierania danych jakościowych. 6. Transkrypcja – sposoby i przydatne narzędzia. 7.Psychogeografia – o teorii dryfu. 8.Obserwacja – rodzaje i zasady jej przeprowadzania. 10.Metody wizualne w zbieraniu i analizie danych. 11. Podstawy analizy danych jakościowych. 12.Jakość i etyka w badaniach jakościowych. 13. Sposoby prezentacji danych jakościowych. |
Literatura: |
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Holman, S. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. Metody badań jakościowych, tom I, red. Denzin, N.K, Lincoln, Y.S. Warszawa: PWN. Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia. Warszawa: PWN. Lisek-Michalska, J. (2013). Badania fokusowe – problemy metodologiczne i etyczne. Warszawa: WUJ. Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN. Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN. Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca: • potrafi wykorzystać w badaniu jakościowym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej - w odniesieniu do strategii i metod badawczych stosowanych w naukach społecznych (K_W03) • potrafi posługiwać się rozszerzoną wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat przy zbieraniu danych jakościowych (K_W06) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętność: • obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (K_U01) • wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w oparciu o zebrane dane jakościowe (K_U02) • wykorzystywać rozwinięte umiejętności badawcze, w tym rozróżniać orientacje w metodologii badań psychologicznych, rozwiązywać problemy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii (K_U04) Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje: • przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; umiejętność dostrzeżenia i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą (K_K02) • zachowanie krytyczne wobec odbieranej treści i tolerancję wobec ludzkiej wieloznaczności (K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
30% oceny końcowej stanowi aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć (udział w dyskusji, znajomość tekstów). 70% oceny końcowej stanowią poszczególne prace zaliczeniowe ustalane podczas spotkań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Teuber | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Teuber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Teuber | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Teuber | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.