Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zbieranie danych jakościowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-ZBDAN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zbieranie danych jakościowych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

V

Profil kształcenia:

Stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Aktywność oraz wykonywanie prac zaliczeniowych.

Literatura uzupełniająca:

Anderson, L. I inni. (2010). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych. Warszawa: Scholar.

Barbour, R. (2013). Badania fokusowe. Warszawa: PWN.

Piorunek, M. (2016). Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Nakład pracy studenta:

2 punkty ECTS równają się ok. 60h nakładu pracy osoby studiującej.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie osobom studiującym wiedzy dotyczącej metod i technik zbierania danych jakościowych w naukach społecznych. Ponadto szczególnie istotne jest usystematyzowanie tej wiedzy w sposób praktyczny, aby osoby te potrafiły wykorzystywać ją m.in. do kompetentnego diagnozowania zastanych problemów społecznych i projektowania działań w oparciu o zebrane dane.

Pełny opis:

Treści programowe:

1.Badania ilościowe i jakościowe – założenia i zastosowanie, różnice.

2.Metody i techniki zbierania danych jakościowych – przegląd rodzajów oraz sposobów zbierania danych jakościowych.

3.Metoda triangulacji.

4. Tworzenie jakościowych narzędzi badawczych.

5. Rozmowa i wywiad jako podstawowe narzędzia zbierania danych jakościowych.

6. Transkrypcja – sposoby i przydatne narzędzia.

7.Psychogeografia – o teorii dryfu.

8.Obserwacja – rodzaje i zasady jej przeprowadzania.

10.Metody wizualne w zbieraniu i analizie danych.

11. Podstawy analizy danych jakościowych.

12.Jakość i etyka w badaniach jakościowych.

13. Sposoby prezentacji danych jakościowych.

Literatura:

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Holman, S. (2009). Autoetnografia. Polityka tego, co osobiste. Metody badań jakościowych, tom I, red. Denzin, N.K, Lincoln, Y.S. Warszawa: PWN.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia. Warszawa: PWN.

Lisek-Michalska, J. (2013). Badania fokusowe – problemy metodologiczne i etyczne. Warszawa: WUJ.

Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: PWN.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca:

• potrafi wykorzystać w badaniu jakościowym pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej - w odniesieniu do strategii i metod badawczych stosowanych w naukach społecznych (K_W03)

• potrafi posługiwać się rozszerzoną wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat przy zbieraniu danych jakościowych (K_W06)

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca powinna potrafić/mieć umiejętność:

• obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (K_U01)

• wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w oparciu o zebrane dane jakościowe (K_U02)

• wykorzystywać rozwinięte umiejętności badawcze, w tym rozróżniać orientacje w metodologii badań psychologicznych, rozwiązywać problemy badawcze, dobierać adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii (K_U04)

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć osoba studiująca ma/wykazuje:

• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; umiejętność dostrzeżenia i formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą (K_K02)

• zachowanie krytyczne wobec odbieranej treści i tolerancję wobec ludzkiej wieloznaczności (K_K03)

Metody i kryteria oceniania:

30% oceny końcowej stanowi aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć (udział w dyskusji, znajomość tekstów).

70% oceny końcowej stanowią poszczególne prace zaliczeniowe ustalane podczas spotkań.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Teuber
Prowadzący grup: Małgorzata Teuber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Teuber
Prowadzący grup: Małgorzata Teuber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Teuber
Prowadzący grup: Małgorzata Teuber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Teuber
Prowadzący grup: Małgorzata Teuber
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)