Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Interpersonal communication

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-KOMUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Interpersonal communication
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Kierunek studiów:

Psychology

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Założenia:

Definitions and components of interpersonal communication. Communication process

Feedback - receiving and giving feedback, types and functions of feedback

Non-verbal communication - cooperation with words and participation in establishing a personal relationship in interaction (posture, gestures, facial expressions, paravernal features of the voice)

Active listening components

Communication barriers and overcoming them (types of barriers, perception and its improvement, overcoming barriers)

Manipulation and persuasion in interpersonal communication

Typology of communication behavior in conflict situations. Communication behavior in conflict situations.

Intercultural communication - differences in cultural styles

Communication in the organization and in the organization - factors influencing the communication of the organization; vertical and horizontal communication, formal and informal

Skrócony opis:

The main aim of this class is to practice basic communication skills needed in everyday life, during studies and in professional life.

Pełny opis:

The course aims to familiarize students with crucial topics from the area of interpersonal communication and to encourage practicing communication skills. Covered topics include basic aspects of communication, the role of nonverbal communication, active listening, assertiveness, and also issues regarding different contexts of communication, as public speaking or intercultural communication.

Classes are conducted in a way that encourages students' reflections and allows for practicing communication skills.

Literatura:

Adler, R.B., Proctor, R.F. & Rosenfeld, L.B. (2019). Interplay: The Process of Interpersonal Communication [14th edition]. Oxford University Press.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. GWP. Rozdział 7 i 10

Nęcki Z. (2006), Komunikacja międzyludzka, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. GWP. Rozdział 7 i 10

Sikorski W. (2018), Niewerbalna komunikacja interpersonalna, Difin Warszawa.

Efekty uczenia się:

Knowledge

The student knows the elements of communication.

The student knows the rules for good interpersonal communication and is able to name communication barriers.

The student knows models of giving feedback, expressing thoughts and feelings.

The student understands the role of questions, paraphrasing, nonverbal communication, and language in the communication process.

Skills

The student can express thoughts and feelings.

The student offers constructive criticism.

The student can ask appropriate questions that allow to have a better understanding of the message and to build a relationship with the interlocutor.

The student can phrase a message in an appropriate way considering various contexts.

Social competence

The student can react in an assertive way.

The student works against discrimination and stereotyping in social relationships.

The student works effectively in a team.

Metody i kryteria oceniania:

- Attendance (2 absences are permitted), additional absences have to be made up for by preparing an outline of the topic;

- Group project – outline of the lesson on the chosen topic + presentation during class;

- Being active during classes.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Cisek
Prowadzący grup: Aleksandra Cisek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)