Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Introduction to empirical work in psychology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-PODSTEMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Introduction to empirical work in psychology
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

brak

Literatura uzupełniająca:

Bąk, J. (2019). Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. W.A.B.

Kuhn, T. (2011). Struktura rewolucji naukowych. Aletheia.

Nakład pracy studenta:

• udział w zajęciach: 15 h

• samodzielne przygotowanie do zajęć: 10 h

• praca z literaturą: 15 h

• zadania do samodzielnego wykonania poza go-dzinami zajęć: 10 h

• udział w konsultacjach z nauczycielem: 2 h

• przygotowanie do kolokwium końcowego: 15h


Suma 67 h = 3 ECTS

Założenia:

Cele przedmiotu: W wyniku realizacji zajęć student zdobędzie:

- w zakresie wiedzy – podstawową znajomość pojęć koniecznych do prowadzenia badań naukowych

- w zakresie umiejętności – umiejętność identyfikacji i operacjonalizacji podstawowych konceptów empirycznych

- w zakresie kompetencji - świadomość istotności prowadzenia metodologicznie poprawnych badań

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Nauka a pseudonauka. Metody naukowe w psychologii

2. Źródła wiedzy naukowej. Komunikacja wiedzy naukowej

3. Charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w badaniach empirycznych (zmienna zależna, zmienna nie-zależna, teza a hipoteza, pytanie badawcze, problem badawczy, teoria, replikacja, falsyfikacja, próba, popula-cja, reprezentatywność)

4. Operacjonalizacja zmiennych, skale pomiarowe w psychologii

5. Schematy badań, typy badań

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN.

Francuz. P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. KUL.

Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska.

Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1 (rozdział 1). PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• definiować podstawowe pojęcia stosowane w badaniach psychologicznych;

• charakteryzować przebieg procesu badania naukowego;

• opisać podstawowe metody komunikowania badań.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Odróżnić badanie naukowe od pseudonauki;

• Wyszukać informacje naukowe i krytycznie ocenić ich jakość;

• Wstępnie zdefiniować problem badawczy;

• Dobrać metodę badawczą do zdefiniowanego problemu.

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• świadomość istotności prowadzenia badań naukowych;

• gotowość do stosowania badań naukowych;

• podstawową świadomość procesu empirycznego.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia konwersatoriów:

• Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie godziny lekcyjne nieobecności w semestrze. Jeśli z przyczyn losowych student opuści ponad dwie godziny lekcyjne, musi odpracować wszyst-kie nieobecności;

• Aktywna praca podczas zajęć;

• Zaliczenie kolokwium końcowego wymaga uzyskania minimum 60% całkowitej liczby punktów;

• Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest pozytywna ocena z kolokwium oraz pozytywna ocena z aktywności.

Ocena końcowa będzie ustalona wg następujących kryteriów:

Do 50% punktów - ndst

51%-60% - dst

61%-70% - dst+

71%-80% - db

81%-90% - db+

Od 91% - bdb

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Kwaśnicka
Prowadzący grup: Aleksandra Kwaśnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3 (2024-03-22)