Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statistics lab 1.0

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-STATLAB1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statistics lab 1.0
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Przedmioty semestru 3 - psychologia dzienna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Literatura uzupełniająca:

Students will receive an English script based on the following publications:


Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.


Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.


Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.


Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.


King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms.

Pełny opis:

1. Statistica programme interface, creating a database, types of variables and measurement scales.

2. Descriptive statistics (mean, median, mode, variance, standard deviation, minimum, maximum, frequencies) and data visualization

5. Student's t test - interpretation and application (t-test for one sample, t-test for independent samples, t-test for paired samples), test assumptions, calculation of results, interpretation, visualization of the differences).

6. Correlations - interpretation and use in research (Pearson's r)

7. Non-parametric tests - applications and interpretation (Mann-Whitney test, Wilcoxon test, Spearman's rho).

Literatura:

Students will receive an English script based on the following publications:

Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage.

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Efekty uczenia się:

K_W01 knows the terminology of statistics used in psychology, its application in related disciplines at an extended level;

K_W02 has in-depth and expanded knowledge of the importance of statistics and research methodology in the discipline of psychology

K_U01 has in-depth skills of observing, searching, processing and interpreting information on psychological and social phenomena of various nature, using statistical methods

K_U04 has developed research skills: distinguishes between orientations in the methodology of psychological research, formulates and solves research problems, selects adequate methods and techniques, and constructs research tools; develops, presents and interprets research results, draws conclusions, indicates directions for further research within the selected sub-discipline of psychology;

K_K02 is convinced of the necessity to follow the rules of professional ethics in statistical conclusions

Metody i kryteria oceniania:

practical test - performing tasks with the help of a statistical program - i.e. a test checking the practical use of knowledge / competence and skills) + homework (a set of homework [2] exercises entitles students to increase their grade by 0.5)

the final grade will be determined based on the obtained number of points according to rules:

• 3.0: if the student scores above 60% points

• 4.0: if the student obtains above 75% of points

• 5.0: if the student scores above 90% points

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Gerymski
Prowadzący grup: Rafał Gerymski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Gerymski
Prowadzący grup: Rafał Gerymski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The course aims to introduce students to the research methodology using statistical methods in quantitative terms.

Pełny opis:

1. Statistica programme interface, creating a database, types of variables and measurement scales.

2. Descriptive statistics (mean, median, mode, variance, standard deviation, minimum, maximum, frequencies) and data visualization

5. Student's t test - interpretation and application (t-test for one sample, t-test for independent samples, t-test for paired samples), test assumptions, calculation of results, interpretation, visualization of the differences).

6. Correlations - interpretation and use in research (Pearson's r)

7. Non-parametric tests - applications and interpretation (Mann-Whitney test, Wilcoxon test, Spearman's rho).

Literatura:

Students will receive an English script based on the following publications:

Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.

Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.

Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)