Makroekonomia II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.129 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia II |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne magisterskie Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr zimowy Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne II' semestr zimowy Harmonogram I roku Ekonomii- studia stacjonarne II' sem. zimowy |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu Makroekonomii, zdobytą w ramach kursu (Makroekonomia, Podstawy makroekonomii, Podstawy ekonomii, Ekonomia itp.) realizowanego na studiach licencjackich. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Baka W., Bankowość centralna. Funkcje – metody – organizacja, Biblioteka 2. Menedżera i Bankowca, Warszawa 2001. 3. Barczyk R., Kąsek L., Lubiński M., Marczewski K., Nowe oblicza cyklu koniunkturalnego, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2006. 4. Blanchard O., Makroekonomia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2020. 5. Bywalec Cz., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. 6. Jaworski W., Zawadzka Z. (red.), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2001. 7. Keynes J., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, Wydawnictwo 8. Naukowe PWN, Warszawa 2003. 9. Mishkin F., Ekonomika pieniądza, bankowości i rynków finansowych, PWN, Warszawa 2002. 10. Orlik K., Makroekonomia behawioralna, CeDeWu, Warszawa 2022. 11. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017. 12. Owsiak S., Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2015. 13. Ratajczak M. (red.), Współczesne teorie ekonomiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005. 14. Schaal P., Pieniądz i polityka pieniężna, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996. 15. Snowdon B., Vane H., Wynarczyk P.; Współczesne nurty teorii makroekonomii, Wyd. Naukowe PWN, Warsza-wa 1998. 16. Tokarski T., Ekonomia matematyczna: modele makroekonomiczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011. Literatura anglojęzyczna: 1. Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R., Economics, McGraw-Hill Education 2014. 2. Blanchard O., Macroeconomics, Pearson Education, 2017. 3. Keynes J.M., General Theory of Employment, Interest and Money, Macmillan 1936. 4. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, WORTH PUBLISHERS INC.,U.S., 2018. 5. Mankiw G., Taylor M., Macroeconomics, Cengage, 2020. 6. Mishkin F., Economics of Money, Banking and Financial Markets, PEARSON, 2012. 7. Nordhaus W., Samuelson P., Economics, McGraw-Hill Higher Education, 2009. 8. Sloman J., Garratt D., Essentials of Economics, PEARSON 2016. |
Skrócony opis: |
C1. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zawansowanymi teoriami i modelami makroekonomicznymi. C2. Celem zajęć jest także wykształcenie wśród studentów umiejętności interpretowania wpływu poszczególnych czynników ekonomicznych na gospodarkę w ujęciu modelowym, jak również umiejętności wiązania informacji płynących z modeli makroekonomicznych ze współczesnymi problemami gospodarczymi. |
Pełny opis: |
Opis (zakres tematów): 1. Wstęp do modelowania makroekonomicznego. Model IS-LM w gospodarce zamkniętej i otwartej. 2. Kryteria niezależności banku centralnego. 3. Teorie wzrostu gospodarczego. 4. Makroekonomia behawioralna i jej specyfika, 5. Ekonomia eksperymentalna w makroekonomii. 6. Teoria niedoskonałej informacji Lucasa. 7. Model wzrostu Solowa. 8. Teoria wzrostu endogenicznego. 9. Behawioralna hipoteza cyklu życia i teoria perspektywy. 10. Analiza konsumpcji i oszczędzania w teorii :J.S. Duesenberre’go, M. Friedmanna oraz F. Modiglianie’go. 11. Teoria perspektywy oraz behawioralna hipoteza cyklu życia H. Shefrina, R. Thalera. 12. Teorie bezrobocia. Model histerezy oraz model poszukiwań. |
Literatura: |
1. Begg D., Dornbusch R., Fisher S., Vernasca G., Makroekonomia. PWE, Warszawa 2014. 2. Hall R., Taylor J., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. 3. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. 4. Mankiw G.N, Taylor M.P., Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016. 5. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 6. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 7. Nowak A.Z, Zalega T. (red.), Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020. 8. Romer D., Makroekonomia dla zaawansowanych, Wydawnictwo |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Zna dorobek teoretycznych szkół w ekonomii oraz doktryny w odniesieniu do zaawansowanych problemów makroekonomicznych (k_W01). 2. Zna i rozumie znaczenie modelowania dla poznania kontroli przebiegu procesów zachodzących w gospodarce (k_W02). 3. Zna role, zakres działania oraz specyficzne uwarunkowania działania instytucji w odniesieniu do funkcjonowania gospodarki (k_W8). Umiejętności: student potrafi 4. Potrafi pozyskać wiarygodne dane, a następnie ich podstawie identyfikować zależności między procesami zachodzącymi w Sali całej gospodarki (wykorzystuje poznane metody i techniki). Potrafi interpretować uzyskane wyniki lub ogólnie dostępne wskaźniki makroekonomiczne (k_U01). 5. Potrafi implementować i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu ekonomii oraz dziedzin pokrewnych (k_U03) 6. Student potrafi wyrażać swoje stanowisko oraz poglądy w odniesieniu do teoretycznych zagadnienie makroekonomii oraz bieżącej sytuacji ekonomicznej danego państwa. Umiejętności te wykorzystuje podczas dyskusji oraz przy przygotowywaniu projektów (k_U07). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. Ma świadomość, że krytyczna ocena swojego poziomu wiedzy i umiejętności, pozwala na poprawę oraz uzupełnienie braków uniemożliwiających pełne zrozumienie w odniesieniu do problemów podnoszonych podczas zajęć (k_k01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi Konwersatoria: F1 - kolokwium pisemne z zadaniami, pytaniami opisowymi i problemowymi (50%) F2 - realizacja projektu (40%) F3 - aktywność i postawa podczas zajęć (10%) Ocena podsumowująca: Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujących F1-F3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Prowadzący grup: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Prowadzący grup: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Duranowski, Mateusz Musiał | |
Prowadzący grup: | Wojciech Duranowski, Mateusz Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.