Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.296.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych |
Jednostka: | Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I stopień, studia inżynierskie |
Kierunek studiów: | gospodarka przestrzenna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 6 sem. |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Sztando A., (2008), Pomiar rezultatów programu rewitalizacji miasta, "Samorząd terytorialny", nr 9(2008). Małachowicz E. (1982), Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław. Noworól A. (red.), (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowi, Kraków. Skalski K. (red.) (2010). O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków. Gałązka A., Jadach-Sepioło A., (2008). Przegląd definicji i uporządkowanie pojęć stosowanych w literaturze i praktyce dla określenia różnych elementów i aspektów procesów rewitalizacji, materiały Projektu Badawczego „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”, maszynopis, Kraków. Lorens P. Martyniuk-Pęczek J. (red.) (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metropolia Region, Gdańsk. Materiały (artykuły, studia przypadków itp.) dostarczone przez prowadzącego. |
Nakład pracy studenta: | 75 |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji, w kontekście kształtowania przestrzeni i wiązania go z kwestiami społecznymi, środowiskowym i ekonomicznymi. Omówienie typów analiz i sposobów oceny stopnia degradacji oraz narzędzi, procedur i celów procesów rewitalizacji. Zapoznanie studentów z udanymi oraz nieudanymi przykładami rewitalizacji w Polsce i na świecie. Omówienie planów, zadań i struktury organizacyjnej procesów rewitalizacyjnych. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, w szczególności w zakresie wsparcia planistycznego procesów rewitalizacji. |
Pełny opis: |
WYKŁADY Transformacje przestrzeni miast a procesy rewitalizacji Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji Uwarunkowania prawne procesów rewitalizacji Aspekt środowiskowy w rewitalizacji terenów zamieszkałych Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji. Studium przypadku – modelowe rewitalizacje ĆWICZENIA Wprowadzenie do problematyki zajęć. Podział na grupy. Omówienie wymaganego zakresu projektu planu rewitalizacji Wybór terenu opracowania, pozyskanie materiałów. Ocena poziomu degradacji zespołów urbanistycznych, analiza interesariuszy. Analizy przestrzenne obszaru opracowania i waloryzacja Oddanie części analitycznej i diagnostycznej Opracowanie koncepcji przestrzennej formy rewitalizacji fragmentu miasta. Konsultacje społeczne w procesie rewitalizacji Prezentacja wykonanych prac projektowych – zaliczenie przedmiotu |
Literatura: |
Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa. Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków. Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków. Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777). |
Efekty uczenia się: |
STUDENT ZNA I ROZUMIE K_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji K_W04 fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych K_W05 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją STUDENT POTRAFI K_U02 identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji K_U09 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji K_U10 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich STUDENT JEST GOTÓW DO K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD Zaliczenie pisemne >60% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział >60% na każdy z kolejnych stopni. Dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował w stopniu minimalnym, 3,5 – opanował efekty w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt. ĆWICZENIA Na ocenę podsumowującą składa się: - ocena ze sporządzonego projektu rewitalizacji (70%) - aktywność studentów podczas ćwiczeń (30%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dżoana Latała-Matysiak | |
Prowadzący grup: | Dżoana Latała-Matysiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.