Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.296.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Harmonogram III roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I stopień, studia inżynierskie

Kierunek studiów:

gospodarka przestrzenna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

6 sem.

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Sztando A., (2008), Pomiar rezultatów programu rewitalizacji miasta, "Samorząd terytorialny", nr 9(2008).

Małachowicz E. (1982), Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław.

Noworól A. (red.), (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowi, Kraków.

Skalski K. (red.) (2010). O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.

Gałązka A., Jadach-Sepioło A., (2008). Przegląd definicji i uporządkowanie pojęć stosowanych w literaturze i praktyce dla określenia różnych elementów i aspektów procesów rewitalizacji, materiały Projektu Badawczego „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”, maszynopis, Kraków.

Lorens P. Martyniuk-Pęczek J. (red.) (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metropolia Region, Gdańsk.

Materiały (artykuły, studia przypadków itp.) dostarczone przez prowadzącego.


Nakład pracy studenta:

75

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z procesami rewitalizacji, w kontekście kształtowania przestrzeni i wiązania go z kwestiami społecznymi, środowiskowym i ekonomicznymi. Omówienie typów analiz i sposobów oceny stopnia degradacji oraz narzędzi, procedur i celów procesów rewitalizacji. Zapoznanie studentów z udanymi oraz nieudanymi przykładami rewitalizacji w Polsce i na świecie. Omówienie planów, zadań i struktury organizacyjnej procesów rewitalizacyjnych. Rozwinięcie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, w szczególności w zakresie wsparcia planistycznego procesów rewitalizacji.

Pełny opis:

WYKŁADY

Transformacje przestrzeni miast a procesy rewitalizacji

Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu

Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji

Uwarunkowania prawne procesów rewitalizacji

Aspekt środowiskowy w rewitalizacji terenów zamieszkałych

Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji.

Studium przypadku – modelowe rewitalizacje

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do problematyki zajęć. Podział na grupy. Omówienie wymaganego zakresu projektu planu rewitalizacji

Wybór terenu opracowania, pozyskanie materiałów.

Ocena poziomu degradacji zespołów urbanistycznych, analiza interesariuszy.

Analizy przestrzenne obszaru opracowania i waloryzacja

Oddanie części analitycznej i diagnostycznej

Opracowanie koncepcji przestrzennej formy rewitalizacji fragmentu miasta.

Konsultacje społeczne w procesie rewitalizacji

Prezentacja wykonanych prac projektowych – zaliczenie

przedmiotu

Literatura:

Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa.

Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków

Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków.

Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków.

Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777).

Efekty uczenia się:

STUDENT ZNA I ROZUMIE

K_W01

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji

K_W04

fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych

K_W05

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją

STUDENT POTRAFI

K_U02

identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji

K_U09

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji

K_U10

brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich

STUDENT JEST GOTÓW DO

K_K01

krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD

Zaliczenie pisemne

>60% dobrych odpowiedzi na dostateczny, proporcjonalny podział >60% na każdy z kolejnych stopni.

Dla każdego z efektów uczenia: 2 – nie opanował efektu, 3 – opanował w stopniu minimalnym, 3,5 – opanował efekty w solidnym stopniu bazowym, 4 – dobrze opanował efekt, 4,5 – wyróżnia się opanowaniem efektu ponad stopień dobry, ale nie opanował biegle, 5 – biegle opanował efekt.

ĆWICZENIA

Na ocenę podsumowującą składa się:

- ocena ze sporządzonego projektu rewitalizacji (70%)

- aktywność studentów podczas ćwiczeń

(30%)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dżoana Latała-Matysiak
Prowadzący grup: Dżoana Latała-Matysiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www3-5 (2024-09-13)