Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonowanie rynku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.78.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie rynku
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Harmonogram III roku Ekonomii- studia stacjonarne I'- sem. zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania i analizy rynku, segmentacji rynku, mechanizmu konkurencji. Przedstawienie zagadnień związanych z procesami negocjacyjnymi i konkurencyjnymi na rynku, wskazanie instrumentów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa w realizowaniu celów rynkowych. Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach analizy rynku, metodach pomiaru efektów i działań na rynku stanowiących źródło istotnych informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Pełny opis:

WYKŁADY

Miejsce rynku w procesach gospodarowania – istota i mechanizm funkcjonowanie rynku, procesy konkurencyjne i negocjacyjne .Kryteria klasyfikacji i właściwości wybranych rynków

Segmentacja rynku – korzyści wynikające z podziału rynku – przykłady segmentacji na polskim rynku

Instrumenty i rodzaje konkurencji na rynku- źródła przewagi konkurencyjnej ,formy oraz intensywność konkurencji

Analiza rynku – metody i wskaźniki prognozowania popytu.

Konsument jako podmiot działań rynkowych - cechy współczesnego konsumenta, typologia konsumentów w Polsce i ich charakterystyka

Mobilność podmiotów na rynku a formy rynku- bariery wejścia i wyjścia z rynku. Działania odwetowe konkurentów.

Rola i znaczenie interwencjonizmu państwowego na rynku - instrumenty oraz rodzaje interwencjonizmu państwowego

ĆWICZENIA

Analiza porównawcza ( rynek konsumpcyjny- rynek instytucjonalny)

Analiza SWOT – studium przypadku.

Analiza cyklu życia – fazy rozwojowe rynku- rodzaj konkurencji.

Procedura segmentacji rynku – przykłady segmentów.

Powtarzalność zakupów. Analiza preferencji i upodobań nabywców.

Udział przedsiębiorstwa w rynku. Liderzy rynkowi .

Obszary badań rynkowych i marketingowych. – wykorzystywanie informacji i wiedzy o rynku w realizacji celów i zaspokajaniu potrzeb nabywców.

Mierniki siły relacji na rynku. Pomiar efektów i działań na rynku.

Literatura:

1. W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002

2. M. Chłodnicki, Jak przyciągnąć, zadowolić i zatrzymać klientów, PWN, Warszawa 2018

3. M. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk, Badania rynku, PWN, Warszawa 2021

Efekty uczenia się:

WIEDZA

p-W-1 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku. Zna zasady zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanym na potrzeby konsumenta.

UMIEJĘTNOŚCI

p-U-1 Student potrafi formułować, analizować i rozwiązywać złożone problemy pojawiające się w zakresie orientacji rynkowej.

p-U-2 Student potrafi stosować metody prognozowania popytu na rynku.

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

ĆWICZENIA

F1 projekt grupowy 30 %

F2 projekt indywidualny 70%

Ocena podsumowująca: F1+ F2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Potwora
Prowadzący grup: Dorota Potwora
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)