Funkcjonowanie rynku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.78.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie rynku |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr zimowy Harmonogram III roku Ekonomii- studia stacjonarne I'- sem. zimowy |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania i analizy rynku, segmentacji rynku, mechanizmu konkurencji. Przedstawienie zagadnień związanych z procesami negocjacyjnymi i konkurencyjnymi na rynku, wskazanie instrumentów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa w realizowaniu celów rynkowych. Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach analizy rynku, metodach pomiaru efektów i działań na rynku stanowiących źródło istotnych informacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem |
Pełny opis: |
WYKŁADY Miejsce rynku w procesach gospodarowania – istota i mechanizm funkcjonowanie rynku, procesy konkurencyjne i negocjacyjne .Kryteria klasyfikacji i właściwości wybranych rynków Segmentacja rynku – korzyści wynikające z podziału rynku – przykłady segmentacji na polskim rynku Instrumenty i rodzaje konkurencji na rynku- źródła przewagi konkurencyjnej ,formy oraz intensywność konkurencji Analiza rynku – metody i wskaźniki prognozowania popytu. Konsument jako podmiot działań rynkowych - cechy współczesnego konsumenta, typologia konsumentów w Polsce i ich charakterystyka Mobilność podmiotów na rynku a formy rynku- bariery wejścia i wyjścia z rynku. Działania odwetowe konkurentów. Rola i znaczenie interwencjonizmu państwowego na rynku - instrumenty oraz rodzaje interwencjonizmu państwowego ĆWICZENIA Analiza porównawcza ( rynek konsumpcyjny- rynek instytucjonalny) Analiza SWOT – studium przypadku. Analiza cyklu życia – fazy rozwojowe rynku- rodzaj konkurencji. Procedura segmentacji rynku – przykłady segmentów. Powtarzalność zakupów. Analiza preferencji i upodobań nabywców. Udział przedsiębiorstwa w rynku. Liderzy rynkowi . Obszary badań rynkowych i marketingowych. – wykorzystywanie informacji i wiedzy o rynku w realizacji celów i zaspokajaniu potrzeb nabywców. Mierniki siły relacji na rynku. Pomiar efektów i działań na rynku. |
Literatura: |
1. W. Wrzosek, Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2002 2. M. Chłodnicki, Jak przyciągnąć, zadowolić i zatrzymać klientów, PWN, Warszawa 2018 3. M. Lutostański, A. Łebkowska, M. Protasiuk, Badania rynku, PWN, Warszawa 2021 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA p-W-1 Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku. Zna zasady zarządzania przedsiębiorstwem zorientowanym na potrzeby konsumenta. UMIEJĘTNOŚCI p-U-1 Student potrafi formułować, analizować i rozwiązywać złożone problemy pojawiające się w zakresie orientacji rynkowej. p-U-2 Student potrafi stosować metody prognozowania popytu na rynku. |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny ĆWICZENIA F1 projekt grupowy 30 % F2 projekt indywidualny 70% Ocena podsumowująca: F1+ F2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Potwora | |
Prowadzący grup: | Dorota Potwora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.