Badanie sytuacji ekonomicznej branży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.989 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badanie sytuacji ekonomicznej branży |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram III roku Ekonomii- studia stacjonarne I'- sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | PRK 6 I stopień |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Profil kształcenia: | ogólnoakadmicki |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: znajomość zagadnień z zakresu i ekonomiki przedsiębiorstwa, analizy ekonomicznej |
Literatura uzupełniająca: | 1. Bławat F., Drajska E., Figura P., Gawrycka M., Korol T., Prusek B., Analiza finansowa przedsiębiorstw. Finanse, inwestycje, wartość, syntetyczna ocena kondycji finansowęj. Wydanie III. CeDeWe. Warszawa 2020. 2. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2007. 3. Bednarski L., Borowiecki R., Duraj J., Kurtys E., Waśniewski T., Wersty B, Analiza Ekonomiczna Przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wrocław 2001. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 49/1,96 Udział w zajęciach: 45 h/1,80 ECTS Udział w zaliczeniu/egzaminie: 4h/0,16 B. Praca własna studenta: 51 / 2,04 Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 11h/0,44 ECTS Przygotowanie raportu z rozwiązywania studium przypadku: 20h/0,80 ECTS Studia literaturowe: 20h/0,80 ECTS Godziny kontaktowe: 49h/1,96ECTS Praca własna studenta: 51h/2,04 ECTS Razem 100h/ 4,00 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów ze sposobem badania sytuacji ekonomicznej wybranej branży, jej pozycji konkurencyjnej z zastosowaniem metod i narzędzi ekonomiczno-finansowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Definicja i rodzaje branż 2. Branża, jako mezosystem gospodarczy 3. Charakterystyka branży wybranej do oceny ekonomicznej na ćwiczeniach 4. Analiza ekonomiczno-finansowa, jako narzędzie badania branży 5. Podstawowe metody analizy ekonomiczno-finansowej 6. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej w badaniu branży 7. Analiza strategiczna 8. Podstawowe techniki analizy strategicznej Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do zajęć – podstawowe pojęcia, koncepcja pracy, warunki zaliczenia 2. Charakterystyka wybranych branż- wybór przedsiębiorstw 3. Ocena sytuacji ekonomicznej podmiotów gospodarczych na poziomie branży 3.1. ocena wyniku finansowego 3.2. ocena płynności finansowej 4. Analiza kapitału obrotowego 5. Analiza wskaźnikowa 6. Diagnoza, wnioski z przeprowadzonej analizy ekonomiczno-finansowej |
Literatura: |
1. Bławat F., Podstawy analizy ekonomicznej. Teorie, przykłady, zadania. CeDeWu. Warszawa 2020 2. Jerzemowska M., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie. PWE. Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
.Wiedza: student zna i rozumie 1. metody i narzędzia stosowane do oceny sytuacji ekonomicznej branży. (k_W06) 2. ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej (k_W04) 3. zjawiska i procesy ekonomiczno-finansowe zachodzące w przedsiębiorstwach badanej branży (k_W02) Umiejętności: student potrafi 4. diagnozować, formułować wnioski i określać kierunki dalszego rozwoju branży (k_U02) 5. posługiwać się metodami i narzędziami analizy ekonomiczno-finansowej (k_U07) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 6. współpracy w grupie, podejmuje inicjatywę i role kierownicze (k_K04) 7. podnoszenia swoich kwalifikacji i ciągłego zdobywania wiedzy z zakresu analizy ekonomiczno-finansowej (k_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia praktyczne: rozwiązywanie zadań; studium przypadku; Metody aktywizujące: rozwiązywanie problemów w trakcie dyskusji; burza mózgów. A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) 1. Zaliczenie wykładu na ocenę na podstawie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Skala ocen wielowartościowa: 2,0; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. Próg zaliczeniowy 55,0% ( efekt:1;2;3;4;5) 2. Zaliczenie ćwiczeń: 2.1 Praca projektowa ( studium przypadku, rozwiązywanie zadań) wykonana w zespołach max 3 osobowych. (70%).( efekt: 4;5;6;7) 2.2 Aktywność i zaangażowanie na zajęciach (30%).( efekt 6;7) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Wykład: ocena z testu Ćwiczenia: ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych: aktywność i zaangażowanie (30%) i pracy zaliczeniowej -projektowej(70%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Bucka | |
Prowadzący grup: | Maria Bucka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.