Filozofia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.1.03 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0220) Nauki humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia człowieka |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 01 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 01 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie |
Kierunek studiów: | Teologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Crosby J. F., Zarys filozofii osoby. Bycie sobą, tł. B. Majczyna, Kraków 2007. Czerniak S., Kontyngencja, Tożsamość, Człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku, Warszawa 2006. Ferber R., Podstawowe pojęcia filozoficzne t. II: Człowiek; Świadomość; Ciało i dusza; Wolności woli; Śmier㏠tł. L. Kusak, A. Węgrzecki, Kraków 2008. Hałaczek B., Tomczyk J., Podręcznik przyrodniczej antropogenezy, t. I: U progów ludzkości, Warszawa 1991. Papieska Komisja Biblijna, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Kielce 2020. Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Kraków 1998. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 33 godz. / 1,1 ECTS Udział w zajęciach: 30 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, egzaminie): 3 godz. B. Praca własna studenta: 20 godz. / 0,9 ECTS Lektura: 10 godz. Przygotowanie do egzaminu: 10 godz. |
Skrócony opis: |
Zajęcia z filozofii człowieka (antropologii filozoficznej) mają prowadzić słuchaczy do głębszego rozumienia i interpretacji osoby ludzkiej, jej przymiotów, relacji ze światem, innymi ludźmi i z Bogiem. W wykładzie przyjmuje się główne założenia personalizmu. |
Pełny opis: |
1. Zagadnienia wprowadzające 2. Antropologia a filozofia 3. Definicja nominalna i realna 4. Filozofia a inne nauki o człowieku 5. Metoda filozofii człowieka 6. Filozofia człowieka a inne antropologie – redukcjonizmy (antropologia przyrodnicza, społeczna, fizycyzm, biologizm, psychologizm, socjologizm, a. logistyczno-scjentystyczna) 7. Antropologia personalistyczna a. Arystotelesowska definicja człowieka b. Boecjuszowska definicja osoby c. Osoba: asubstancjaliści, substancjaliści d. Depersonalizacja oraz twierdzenia o osobie e. Działanie osoby f. Osoba i solidarność 8. Dusza i ciało a. Dusza jako wyróżnik człowieka b. Monizm antropologiczny c. Dualizm antropologiczny 9. Wolność jako a. Autodeterminacja b. Autonomia c. Samorealizacja d. Prawo człowieka e. Prawo społecznego życia |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A1. wykorzystywana podczas zajęć ▪ Galarowicz J., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, Kęty 2017. ▪ Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tł. W. Szymona, Kraków 2006. ▪ Kowalczyk S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002. A2. studiowana samodzielnie przez studenta ▪ Wojtyła K., Osoba i czyn, Lublin 2001 (fragmenty). B. Literatura uzupełniająca ▪ Galarowicz J., Antropodramatyka. Giganci filozofii człowieka, Kraków 2020. ▪ Krąpiec M. A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1991. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu filozofii (TMA_W09; P7S_WG) 2. Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem (TMA_W19; P7S_WG) 3. Zna wybrane koncepcje człowieka oraz ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka i jego uwarunkowań biologicznych, psychiczno-duchowych i społecznych (TnMA_W03; P7S_WG; Rozp. I_2_1) Umiejętności: student potrafi 4. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny pomocniczej teologii, jaką jest filozofia (TMA_U03; P7S_UW) 5. Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TMA_U06; P7S_UW) 6. Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi (TMA_U12; P7S_UW) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01; P7S_KK) 8. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z życiem indywidualnym i społecznym człowieka (TMA_K06; P7S_KK; P7S_KO) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się): Lektura (efekty 2, 6) Aktywność podczas zajęć (efekty 5, 8) Egzamin ustny z treści zajęć (efekty 1, 3, 4, 7) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Ochman | |
Prowadzący grup: | Andrzej Ochman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.