Teologia fundamentalna II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.0.4.01 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia fundamentalna II |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia Kapłańska PRK - semestr 04 Przedmioty Teologia PRK moduł Katechetyczny - semestr 04 Teologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Uzasadnienie boskiej genezy Kościoła. Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących argumentacji za wiarygodnością Kościoła Chrystusowego. Wypracowanie sprawności podawania racji za tym, że Kościół powstały i trwający z woli Chrystusa zachowuje i wiernie przekazuje przyniesione przez Niego orędzie zbawcze; jest wspólnotą bosko-ludzką. Wypracowanie sprawności wykorzystania wiedzy o Kościele w dyskusjach dotyczących kultury (kulturotwórczej roli Kościoła), dziedzictwa chrześcijańskiego. |
Pełny opis: |
1. Natura Kościoła 2. Geneza Kościoła 3. Apostolat 4. Sukcesja apostolska 5. Prymat i sukcesja prymacjalna 6. Zasada kolegialności w ujęciu Vaticanum II 7. Nieomylność Urzędu Nauczycielskiego Kościoła 8. Znaki wiarygodności Kościoła 9. Problem przynależności do Kościoła: rozumienie zasady: extra ecclesiam nulla salus |
Literatura: |
CZ. BARTNIK, Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982; T. DOLA, Apostolat jako znak wiarygodności Kościoła, w: T. Dola (red.), Wiarygodność Kościoła, Opole 1997, s. 83–92; T. DOLA, Kościelny charyzmat nieomylności, „Colloquium Salutis” – Wrocławskie Studia Teologiczne (1986/7), nr 18/19, s. 195–207. T. DOLA, Wiarygodność Kościoła w świetle jego początków, w: H. Seweryniak, M. Skierkowski (red.). Skąd Kościół? Wokół współczesnych pytań o początki chrześcijaństwa. Płock 2011 s. 249-265; T. DZIDEK, Ł. KAMYKOWSKI, A, KUBIŚ (red.), Teologia fundamentalna, t. IV: Kościół Chrystusowy, Kraków 2003. S. NAGY, Chrystus w Kościele, Wrocław 1982; S. OZOROWSKI, Kościół, Wrocław 1984; J. RATZINGER, Kościół. Pielgrzymująca wspólnota wiary, Kraków 2005; M. RUSECKI, Traktat o Kościele, Lublin 2014; H. SEWERYNIAK, Teologia fundamentalna, t. 2 (Eklezjologia), Warszawa 2010; H. WALDENFELS, O Bogu, Jezusie Chrystusie i Kościele dzisiaj. Teologia fundamentalna w kontekście czasów obecnych, tł. A. Paciorek, Katowice 1993. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza eklezjologii fundamentalnej – TMA_W06; P7S_WG 2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym – TMA_W14; P7S_WG 3. ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem – TMA_W19; P7S_WG Umiejętności 1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów – TMA_U02; P7S_UW 2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań – TMA_U09; P7S_UK 3. potrafi podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania dusz-pasterskie Kościoła katolickiego – TkMA_U01; P7S_UW; P7S_UO Kompetencje społeczne (postawy) 1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów – TMA_K05; P7S_KO 2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego – TMA_K07; P7S_KO 3. wykazuje gotowość do podejmowania trudnych zadań związanych z pracą duszpasterską i pełnioną funkcją społeczno-eklezjalną – TkMA_K05; P7S_KR |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: • egzamin ustny Podstawowe kryteria 1. znajomość wykładanego materiału 80% 2. znajomość zadanych lektur 20% Ocena niedostateczna Wiedza W1. Student nie ma uporządkowanej, prowadzącej do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamental-nej W2. nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym Umiejętności U1. nie posiada umiejętności badawczych w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujących zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów U2. nie posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopo-glądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów K2. nie ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dzie-dzictwa chrześcijańskiego Ocena dostateczna Wiedza W1 Student ma ogólnie uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji wiedzy z zakresu eklezjologii fundamen-talnej W2. rozumie wybiórczo kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i spo-łecznym Umiejętności U1. posiada ograniczone umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji świa-topoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych auto-rów, formułowania ogólnych wniosków Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma jedynie ogólną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów K2. ma jedynie ogólną świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego Ocena dobra W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, wiedzę z zakresu eklezjologii fundamental-nej W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym Umiejętności U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników U2. posiada pewne umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji świa-topoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem poglądów innych auto-rów, formułowania ogólnych wniosków Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzic-twa chrześcijańskiego Ocena bardzo dobra W1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu eklezjologii fundamentalnej W2. rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym Umiejętności U1. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii fundamentalnej, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie na-rzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów U2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglą-dowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglą-dów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań Kompetencje społeczne (postawy) K1. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów K2. ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzic-twa chrześcijańskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.