Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia w relacji do innych nauk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.1.1.03
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teologia w relacji do innych nauk
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 01
Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

Licencjat (rzymski)

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy 2022/2023

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

uzyskanie tytułu zawodowego magistra teologii

Literatura uzupełniająca:

B. Literatura uzupełniająca

D. Wącek, W. Grygiel, Teologia ewolucyjna, Krakó 2022; M. Heller, Granice nauki, Karków 2018; M. Heller, Bóg i nauka, moje dwie drogi, Kraków 2013; B. Brożek, J. Mączka, W. Grygiel, M. Hohola (red.), Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, Krakwo2011; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012.


Nakład pracy studenta:

Nakład pracy studenta:


A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: udział w zaliczeniu i prezentacja wniosków z realizacji studium przypadku 10h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h


Założenia:

Przyjecie możliwości zachodzenia relacji między teologia (wiedzą teologiczna) a innymi naukami

Skrócony opis:

Wstęp: Dlaczego teologa interesują inne nauki?

WYJAŚNIENIE TERMINÓW

Wiara i wiedza

Teologia (fundamentalna): rozumienie

Paradygmat (specyfika, oryginalność) myślenia teologicznego

Nauki: charakterystyka paradygmat myślenia naukowego (ogólnie)P

RELACYJNOŚĆ TEOLOGII

Teologia jako dyscyplina uniwersytecka: szanse, zagrożenia

Teologia wobec roszczeń scientific community

Interdyscyplinarność w badaniach teologicznych

Modele relacji: teologia – nauki pozateologiczne

KONKRETYZACJE

Teologia wobec ewolucji

Teologia a technika (teologia a kryzys ekologiczno-społeczny – Laudato si’)

Teologia cudu: udział nauk pozateologicznych w rozpoznniu cudu

Weryfikacja cudownych uzdrowień: nauki medyczne

Pełny opis:

Jedną z charakterystycznych cech współczesnej nauki jest jej rozczłonkowanie na wiele szczegółowych dyscyplin luźno powiązanych ze sobą. Tego rodzaju niepowiązany pluralizm metod badawczych, zachodzący nierzadko już w ramach jednej dziedziny nauki jest często konsekwencją specjalizacji badań naukowych. Postępujący brak powiązania pomiędzy naukami jest szczególnie widoczny na przykładzie nauk przyrodniczych i teologicznych. Sam zatem fenomen wielości wśród pośród dyscyplin naukowych jest faktem, którego nie sposób dziś nie zauważyć. Fakt ten stawia konkretne wezwania wobec Kościoła, którego zadaniem jest proklamacja Bożego objawienia i to współczesnemu człowiekowi. Horyzonty współczesnego myślenia są, przy całej ich wielorakości, głęboko naznaczone przez naukowo przyrodniczy i ewolucyjny obraz świata. Jeśli Kościół i znajdująca się w jego służbie teologia pragną dalej w zrozumiały sposób przekazywać swoją propozycję sensu i orientacji życia muszą dążyć do wytworzenia komunikowalnych połączeń ze współczesnymi horyzontami rozumienia rzeczywistości. Celem wykładu jest (1) ukazanie teologii w relacji do innych dziedzin nauki; (2) możliwych interakcji pomiędzy teologią a innymi naukami; (3) możliwości wykorzystania wiedzy pozateologicznej w refleksji teologicznej.

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kucha (red.), Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, T. Dola, M. Rusecki, (red.), Tożsamość teologii, Opole 2010; M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 20152 ; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Bieżące art. dotyczące problematyki relacji teologii do innych nauk zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. Studia Nauk Teologicznych PAN (200-2010) oraz w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-).

Efekty uczenia się:

Student (wiedza i zrozumienie):

1. ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01)

2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (P7S_WG; TKMA_W04);

3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06)

Student (umiejętności):

4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TK-MA_U02; P7S_UW)

5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii (TK-MA_U03; P7S_UW)

6. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TK-MA_U05; P7S_UW).

Student (kompetencje społeczne):

7. jest gotów do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (TK-MA_K02; P7S_KR)

8. Jest gotów do interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów (TK-MA_K05; P7S_KO)

9. Jest gotów do współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi (TK-MA_K07; P7S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

1 Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura (efekty 3, 5, 8)

Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Założenia:

Celem zajęć jest: Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących współczesnej problematyki naukowości teologii w perspektywie do innych nauk . Zaznajomienie z przemianami jakie dokonały w uzasadninaniu naukowości teologii (z uwzględnieniem różnic konfesyjnych), jak również aktualnymi odniesieniami teologii (nie tylko filozofii) ale przede wszystkim do nauk przyrodniczych. Wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji relacji teologia - nauki.

Skrócony opis:

Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie: Dlaczego teologa interesują inne nauki? tematyka wykładu obejmie w części I: rozumienie teologii jako nauki sui generis, specyfiki paradygmatu myślenia teologicznego; problematyki naukowości teologii oraz charakterystyka paradygmatu myślenia naukowego (z rozróżnieniem na "science" i "humanities". W części II: analizie poddane zostaną konkretne relacje teologii do wybranych nauk; szczegółowo zostaną przedstawione takie zagadnienia jak: teologia w relcji do nauk przyrodniczych;

teologia a technika (teologia a kryzys ekologiczno-społeczny – Laudato si’); teologia wobec nauk historycznych, medycznych (na przykładzie teologi cudu -

m.in. udziału nauk pozateologicznych w rozpoznniu cudu, weryfikacji cudownych uzdrowień).

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

TEOLOGIA A NAUKA (teologia nauki)

Wiara chrześcijańska w otwarciu na rozum

Wiara i wiedza: wzajemnie interakcje

Teologia na pograniczu (teologia fundamentalna)

Paradygmat (specyfika, oryginalność) myślenia teologicznego

Teologia jako nauka (w poszukiwaniu swej tożsamości)

Paradygmat myślenia naukowego (ogólnie)

TEOLOGIA W RELACJI DO … (metarefleksja)

Dialog i dialogi Kościoła (ad extra z naukami)

Otwarcie Kościoła (teologii katolickiej) na naukę (perspektywa historyczna)

Modele relacji teologia – nauki

Teologia wobec nauk przyrodniczych (empirycznych): kwestie metodologiczne

Postulat hermeneutycznej potrzeby relacji „nauki – teologia”

Teologia wobec nauk przyrodniczych: kwestie metodologiczne

Interdyscyplinarność w badaniach teologicznych

TEOLOGIA A NAUKI …. (case study, konkretyzacje)

Teologia nauki a nauki historyczne: historyczność wydarzeń z życia Jezusa

Teologia wobec stworzenia: protologia

Teologia wobec ewolucji: antropologia

Teologia nauki społeczne: fenomen religijności

Teologia a nauki psychologiczne

Teologia a nauki medyczne: uzdrowienia – cuda

Teologia a technika

Teologia a informatyka

Teologia a ekologia: ekoteologia – Laudato si’

Literatura:

Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kaucha (red.), Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, T. Dola, M. Rusecki, (red.), Tożsamość teologii, Opole 2010;A. Anderwald, Teologia a nauki przyrodczne. Rola wiedzy przyrodniczej w dociekaniach teologicznych, Opole 2007; M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 20152 ; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Założenia:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Skrócony opis:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Pełny opis:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Literatura:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Założenia:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Skrócony opis:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Pełny opis:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Literatura:

zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)