Teologia w relacji do innych nauk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.1.1.1.03 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teologia w relacji do innych nauk |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 01 Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Licencjat (rzymski) |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Zimowy 2022/2023 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | uzyskanie tytułu zawodowego magistra teologii |
Literatura uzupełniająca: | B. Literatura uzupełniająca D. Wącek, W. Grygiel, Teologia ewolucyjna, Krakó 2022; M. Heller, Granice nauki, Karków 2018; M. Heller, Bóg i nauka, moje dwie drogi, Kraków 2013; B. Brożek, J. Mączka, W. Grygiel, M. Hohola (red.), Oblicza racjonalności. Wokół myśli Michała Hellera, Krakwo2011; B. Kochaniewicz (red), Racjonalność wiary, Poznań 2012. |
Nakład pracy studenta: | Nakład pracy studenta: A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: udział w zaliczeniu i prezentacja wniosków z realizacji studium przypadku 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Założenia: | Przyjecie możliwości zachodzenia relacji między teologia (wiedzą teologiczna) a innymi naukami |
Skrócony opis: |
Wstęp: Dlaczego teologa interesują inne nauki? WYJAŚNIENIE TERMINÓW Wiara i wiedza Teologia (fundamentalna): rozumienie Paradygmat (specyfika, oryginalność) myślenia teologicznego Nauki: charakterystyka paradygmat myślenia naukowego (ogólnie)P RELACYJNOŚĆ TEOLOGII Teologia jako dyscyplina uniwersytecka: szanse, zagrożenia Teologia wobec roszczeń scientific community Interdyscyplinarność w badaniach teologicznych Modele relacji: teologia – nauki pozateologiczne KONKRETYZACJE Teologia wobec ewolucji Teologia a technika (teologia a kryzys ekologiczno-społeczny – Laudato si’) Teologia cudu: udział nauk pozateologicznych w rozpoznniu cudu Weryfikacja cudownych uzdrowień: nauki medyczne |
Pełny opis: |
Jedną z charakterystycznych cech współczesnej nauki jest jej rozczłonkowanie na wiele szczegółowych dyscyplin luźno powiązanych ze sobą. Tego rodzaju niepowiązany pluralizm metod badawczych, zachodzący nierzadko już w ramach jednej dziedziny nauki jest często konsekwencją specjalizacji badań naukowych. Postępujący brak powiązania pomiędzy naukami jest szczególnie widoczny na przykładzie nauk przyrodniczych i teologicznych. Sam zatem fenomen wielości wśród pośród dyscyplin naukowych jest faktem, którego nie sposób dziś nie zauważyć. Fakt ten stawia konkretne wezwania wobec Kościoła, którego zadaniem jest proklamacja Bożego objawienia i to współczesnemu człowiekowi. Horyzonty współczesnego myślenia są, przy całej ich wielorakości, głęboko naznaczone przez naukowo przyrodniczy i ewolucyjny obraz świata. Jeśli Kościół i znajdująca się w jego służbie teologia pragną dalej w zrozumiały sposób przekazywać swoją propozycję sensu i orientacji życia muszą dążyć do wytworzenia komunikowalnych połączeń ze współczesnymi horyzontami rozumienia rzeczywistości. Celem wykładu jest (1) ukazanie teologii w relacji do innych dziedzin nauki; (2) możliwych interakcji pomiędzy teologią a innymi naukami; (3) możliwości wykorzystania wiedzy pozateologicznej w refleksji teologicznej. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kucha (red.), Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, T. Dola, M. Rusecki, (red.), Tożsamość teologii, Opole 2010; M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 20152 ; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Bieżące art. dotyczące problematyki relacji teologii do innych nauk zawarte w czasopismach teologicznych (m.in. Studia Nauk Teologicznych PAN (200-2010) oraz w serii Biblioteka Teologii Fundamentalnej 2006-). |
Efekty uczenia się: |
Student (wiedza i zrozumienie): 1. ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01) 2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (P7S_WG; TKMA_W04); 3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06) Student (umiejętności): 4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TK-MA_U02; P7S_UW) 5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii (TK-MA_U03; P7S_UW) 6. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TK-MA_U05; P7S_UW). Student (kompetencje społeczne): 7. jest gotów do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (TK-MA_K02; P7S_KR) 8. Jest gotów do interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów (TK-MA_K05; P7S_KO) 9. Jest gotów do współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi (TK-MA_K07; P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
1 Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura (efekty 3, 5, 8) Zaliczenie ustne (efekty 1, 2, 4, 6, 7, 9) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Dyscyplina: | nauki teologiczne |
|
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
|
Założenia: | Celem zajęć jest: Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących współczesnej problematyki naukowości teologii w perspektywie do innych nauk . Zaznajomienie z przemianami jakie dokonały w uzasadninaniu naukowości teologii (z uwzględnieniem różnic konfesyjnych), jak również aktualnymi odniesieniami teologii (nie tylko filozofii) ale przede wszystkim do nauk przyrodniczych. Wyrobienie umiejętności krytycznej interpretacji relacji teologia - nauki. |
|
Skrócony opis: |
Po udzieleniu odpowiedzi na pytanie: Dlaczego teologa interesują inne nauki? tematyka wykładu obejmie w części I: rozumienie teologii jako nauki sui generis, specyfiki paradygmatu myślenia teologicznego; problematyki naukowości teologii oraz charakterystyka paradygmatu myślenia naukowego (z rozróżnieniem na "science" i "humanities". W części II: analizie poddane zostaną konkretne relacje teologii do wybranych nauk; szczegółowo zostaną przedstawione takie zagadnienia jak: teologia w relcji do nauk przyrodniczych; teologia a technika (teologia a kryzys ekologiczno-społeczny – Laudato si’); teologia wobec nauk historycznych, medycznych (na przykładzie teologi cudu - m.in. udziału nauk pozateologicznych w rozpoznniu cudu, weryfikacji cudownych uzdrowień). |
|
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: TEOLOGIA A NAUKA (teologia nauki) Wiara chrześcijańska w otwarciu na rozum Wiara i wiedza: wzajemnie interakcje Teologia na pograniczu (teologia fundamentalna) Paradygmat (specyfika, oryginalność) myślenia teologicznego Teologia jako nauka (w poszukiwaniu swej tożsamości) Paradygmat myślenia naukowego (ogólnie) TEOLOGIA W RELACJI DO … (metarefleksja) Dialog i dialogi Kościoła (ad extra z naukami) Otwarcie Kościoła (teologii katolickiej) na naukę (perspektywa historyczna) Modele relacji teologia – nauki Teologia wobec nauk przyrodniczych (empirycznych): kwestie metodologiczne Postulat hermeneutycznej potrzeby relacji „nauki – teologia” Teologia wobec nauk przyrodniczych: kwestie metodologiczne Interdyscyplinarność w badaniach teologicznych TEOLOGIA A NAUKI …. (case study, konkretyzacje) Teologia nauki a nauki historyczne: historyczność wydarzeń z życia Jezusa Teologia wobec stworzenia: protologia Teologia wobec ewolucji: antropologia Teologia nauki społeczne: fenomen religijności Teologia a nauki psychologiczne Teologia a nauki medyczne: uzdrowienia – cuda Teologia a technika Teologia a informatyka Teologia a ekologia: ekoteologia – Laudato si’ |
|
Literatura: |
Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, 1998; M. Rusecki, J. Mastej, K. Kaucha (red.), Metodologia teologii fundamentalnej, Lublin 2019; M. Rusecki, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi, Lublin 2010; A. Anderwald, T. Dola, M. Rusecki, (red.), Tożsamość teologii, Opole 2010;A. Anderwald, Teologia a nauki przyrodczne. Rola wiedzy przyrodniczej w dociekaniach teologicznych, Opole 2007; M. Heller, Nowa fizyka i nowa teologia, Kraków 20152 ; A. Bronk, Nauka wobec religii, Lublin 1996. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Założenia: | zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Skrócony opis: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Pełny opis: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Literatura: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Założenia: | zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Skrócony opis: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Pełny opis: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
|
Literatura: |
zob. info ogólne o przedmiocie niezależnie od cyklu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.