W trosce o godność człowieka starego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.FAK.115 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | W trosce o godność człowieka starego |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne WT w cyklu 2024/25-Z |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | magisterskie, lic _ rzymski |
Kierunek studiów: | Teologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | Zimowy 2024/25 |
Profil kształcenia: | Ogólny |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | 1. Aktywny udział w zajęciach – 50% 2. Do wyboru: (a) przygotowanie pracy zaliczeniowej albo (b) zaliczenie wybranej lektury albo (c) zaliczenie ustne przedstawionych treści na podstawie wybranych tez – 50% |
Literatura uzupełniająca: | J. KOCHEL, Wprowadzenie do edukacji osób starszych, Opole 2020; R. KONIECZNA-WOŹNIK (red.), Dorosłość wobec starości. Oczekiwania – Radości – Dylematy, Poznań 2008; A. ZYCH, Przekraczając smugę cienia. Szkice z gerontologii i tanatologii, Katowice 2009; JAKUBOWSKA H. i in. (red.), Patrząc na starość, Poznań 2009. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS Udział w zajęciach: 15h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: udział w zaliczeniu i prezentacja wniosków z realizacji studium przypadku 10h B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS Przygotowanie do zajęć: 15h Przygotowanie do zaliczenia: 10h |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących godności człowieka starego w perspektywie antropologii religijnej. |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z (1) rozumieniem starości i miejsca człowieka starego w społeczeństwie; (2) oryginalnością religijnej perspektywy badawczej starości; (3). wypracowanie sprawności wykorzystania perspektywy religijnej w aktualnych dyskusjach dotyczących problematyki godności człowieka starego. |
Literatura: |
P. JĘDRZEJEWSKI, Judaizm bez tajemnic, Kraków 2009; JAN PAWEŁ II, O szacunku dla ludzi w podeszłym wieku (1998), TENŻE, Do moich Braci i Sióstr – ludzi w podeszłym wieku, (1999); Z. ZDYBICKA, Czym jest i dlaczego istnieje religia, w: H. ZIMOŃ (red.), Religia w świecie współczesnym. Zarys problematyki religiologicznej, Lublin 2000, s. 53-62; J.H. SCHOEPS (red.), Nowy Leksykon Judaistyczny, Warszawa 2007; J-P DUBOIS-DUMÉE, Starzeć się pięknie, tł. Beata Stefaniak, Poznań 2004; B. Janowski (red.), Der Mensch im alten Israel. Neue Forschungen zur alttestamentlichen Anthropologie, Freiburg im Br. 2009; S. ROGALA (red.), Starość i jej konsekwencje społeczno-rodzinne, Opole 2010; W. PAŁUBICKi, Małżeństwo i rodzina w dawnym judaizmie i starożytnym chrześcijaństwie, Gdańsk 1995; P. MORCINIEC, Starzeć się z godnością: od doświadczenia straty do owocowania, „Polonia Sacra” 38(2015), nr 1, s. 49-69; P. PODESZWA, W. SZCZERBIŃSKI, Co warto wiedzieć o judaizmie, tłum. Szymon Nowak, Poznań 2018; . |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię z zakresu nauk religiologicznych i gerontologii religijnej TMA_W8, H2A_W04 2. Ma pogłębioną wiedzę o powiazaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, która pozwala na integrowanie perspektyw badawczych właściwych dla kilku dyscyplin naukowych TMA_W13, H2A_W05 3. Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz rozumie interakcję pomiędzy religią a starością. TMA_W19, H2A_W07 Umiejętności 4. Student posiada umiejętności badawcze obejmujące analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, opracowanie i prezentację wyników TMA_U2, H2A_U02 5. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tradycji religijnych celem określenia ich znaczeń, miejsca w procesie historyczno-kulturowym TMA_U8, H2A_U05 6. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej z wykorzystaniem perspektywy religijnej TMA_U9, H2A_U06 Kompetencje społeczne (postawy) 7. Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów . TMA_K5, H2A_K01 8. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczno-moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym osób starszych TMA_K6, H2A_K04 9. Ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego z uwzględnieniem potrzeb osób starszych TMA_K7, H2A_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Lektura (efekty 1, 4, 7) Praca pisemna (efekty 3, 5, 9) Zaliczenie pisemne (efekty 2, 6, 8) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników zaliczenia pisemnego na koniec semestru (50%), przygotowanej pracy pisemnej (30%) oraz aktywności na zajęciach (20%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Anderwald | |
Prowadzący grup: | Andrzej Anderwald | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
|
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.