Analiza i interpretacja dzieła plastycznego w nauczaniu szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-02-50-000004 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.1
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza i interpretacja dzieła plastycznego w nauczaniu szkolnym |
Jednostka: | Wydział Sztuki |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) Studia stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania: | |
Skrócony opis: |
Przedmiot kierowany jest do wszystkich studentów planujących posiadanie lub posiadających specjalność nauczycielską w zakresie przedmiotów: Język polski i Historia. Także studentów innych specjalności nauczycielskich pragnących poszerzyć warsztat pedagogiczny o elementy nauczania przez sztukę. Specjalność nauczycielska nie jest wymogiem. Zajęcia oparte są o atrakcyjne warsztaty artystyczne dla każdego, będące podstawą do omawianych zagadnień. Poznanie elementów warsztatu nauczycielskiego, opartego o dydaktykę sztuki, uatrakcyjniającego procesy dydaktyczne, dającego lepsze efekty w nauczaniu innych przedmiotów szkolnych. Kształtowanie wrażliwości percepcyjnej, świadomości plastycznej wspierających pracę zawodową i dla celów własnych. Przygotowanie studentów do rozbudzania zainteresowania przedmiotami szkolnymi przez ich związki z kulturą plastyczną. Przygotowanie do realizacji elementów lekcji związanych z analizą i interpretacją dzieła plastycznego. |
Pełny opis: |
Charakterystyka programów nauczania przedmiotowego, ich związki z kulturą plastyczną. Komunikacja w nauczaniu, język plastycznych środków wyrazu Uwarunkowania rozwojowe twórczości dzieci młodzieży, możliwości percepcyjne w zakresie odbioru dzieła plastycznego. Specyfika metod nauczania artystycznego (plastycznego). Zabiegi korelacyjne, między-przedmiotowe. Budowa i organizacja jednostki lekcyjnej przedmiotów z uwzględnieniem warsztatu plastycznego. Analiza formalna dzieła plastycznego. Analiza w zakresie treści dzieła plastycznego. Ćwiczenia praktyczne, plastyczne i teoretyczne podwyższające świadomość i wrażliwość estetyczną. Rola bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki, Instytucją kultury. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, O.W. „Impuls” Kraków 2010 Lovenfeld V, Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977 Warszawa Aktualne programy nauczania w zakresie nauczania szkolnego. Thompson J., Jak czytać malarstwo współczesne, Universitas Kraków 2006; A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Popek St. Red., Twórczość w teorii i praktyce, WU im. M. C. Skłodowskiej, Lublin 2004; Gage John, Kolor i kultura, Universitas Kraków 2008; |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Uczestnik kursu zna podstawowe środki wyrazu plastycznego, zasady kontrastu w dziele plastycznym, zna słownictwo związane z formalnym i tematycznym omówieniem działa plastycznego, zna uwarunkowania rozwojowe dzieci i młodzieży w zakresie percepcji dzieła plastycznego, zna zasady analizy i interpretacji działa plastycznego Umiejętności - Uczestnik kursu potrafi dokonać analizy formalnej i w zakresie treści dzieła plastycznego, umie zastosować wiedzę w ogniwach lekcyjnych dostarczając wiedzę o kulturze plastycznej i wzbudzając zainteresowanie przedmiotem zasadniczym, właściwie włącza w tok zajęć elementy warsztatu plastycznego dostosowanego do fazy rozwojowej i zagadnień przedmiotu zasadniczego umie w, sposób opisowy wyrazić odczucia i refleksje wobec nowych zjawisk związanych z kulturą plastyczną; Kompetencje społeczne (postawy) - Uczestnik kursu efektywnie współdziała w pracy zespołowej, ma świadomość właściwego przygotowania do wykonywania zawodu w zależności od studiowanej specjalności, jest przygotowany do odbioru dzieł kultury plastycznej i potrafi werbalizować w przekazie treści z nią związane. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia na przykład: przygotowanie prezentacji zaliczeniowej ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru C. Podstawowe kryteria: aktywność na zajęciach umiejętność dokonania analizy formalnej dzieła plastycznego |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.