Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i interpretacja dzieła plastycznego w nauczaniu szkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-02-50-000004
Kod Erasmus / ISCED: 03.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0213) Sztuki plastyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza i interpretacja dzieła plastycznego w nauczaniu szkolnym
Jednostka: Wydział Sztuki
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne
Kursy zmienne ogólnouczelniane społeczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Studia stacjonarne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania:


Skrócony opis:

 Przedmiot kierowany jest do wszystkich studentów planujących posiadanie lub posiadających specjalność nauczycielską w zakresie przedmiotów: Język polski i Historia. Także studentów innych specjalności nauczycielskich pragnących poszerzyć warsztat pedagogiczny o elementy nauczania przez sztukę. Specjalność nauczycielska nie jest wymogiem.

Zajęcia oparte są o atrakcyjne warsztaty artystyczne dla każdego, będące podstawą do omawianych zagadnień.

Poznanie elementów warsztatu nauczycielskiego, opartego o dydaktykę sztuki, uatrakcyjniającego procesy dydaktyczne, dającego lepsze efekty w nauczaniu innych przedmiotów szkolnych.

Kształtowanie wrażliwości percepcyjnej, świadomości plastycznej wspierających pracę zawodową i dla celów własnych.

Przygotowanie studentów do rozbudzania zainteresowania przedmiotami szkolnymi przez ich związki z kulturą plastyczną. Przygotowanie do realizacji elementów lekcji związanych z analizą i interpretacją dzieła plastycznego.

Pełny opis:

Charakterystyka programów nauczania przedmiotowego, ich związki z kulturą plastyczną.

Komunikacja w nauczaniu, język plastycznych środków wyrazu

Uwarunkowania rozwojowe twórczości dzieci młodzieży, możliwości percepcyjne w zakresie odbioru dzieła plastycznego.

Specyfika metod nauczania artystycznego (plastycznego).

Zabiegi korelacyjne, między-przedmiotowe.

Budowa i organizacja jednostki lekcyjnej przedmiotów z uwzględnieniem warsztatu plastycznego.

Analiza formalna dzieła plastycznego. Analiza w zakresie treści dzieła plastycznego.

Ćwiczenia praktyczne, plastyczne i teoretyczne podwyższające świadomość i wrażliwość estetyczną.

Rola bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki, Instytucją kultury.

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Popek S. L., Psychologia twórczości plastycznej, O.W. „Impuls” Kraków 2010

Lovenfeld V, Brittain W. L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977 Warszawa

Aktualne programy nauczania w zakresie nauczania szkolnego.

Thompson J., Jak czytać malarstwo współczesne, Universitas Kraków 2006;

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

Popek St. Red., Twórczość w teorii i praktyce, WU im. M. C. Skłodowskiej, Lublin 2004;

Gage John, Kolor i kultura, Universitas Kraków 2008;

Efekty uczenia się:

Wiedza - Uczestnik kursu zna podstawowe środki wyrazu plastycznego, zasady kontrastu w dziele plastycznym, zna słownictwo związane z formalnym i tematycznym omówieniem działa plastycznego, zna uwarunkowania rozwojowe dzieci i młodzieży w zakresie percepcji dzieła plastycznego, zna zasady analizy i interpretacji działa plastycznego

Umiejętności - Uczestnik kursu potrafi dokonać analizy formalnej i w zakresie treści dzieła plastycznego, umie zastosować wiedzę w ogniwach lekcyjnych dostarczając wiedzę o kulturze plastycznej i wzbudzając zainteresowanie przedmiotem zasadniczym, właściwie włącza w tok zajęć elementy warsztatu plastycznego dostosowanego do fazy rozwojowej i zagadnień przedmiotu zasadniczego umie w, sposób opisowy wyrazić odczucia i refleksje wobec nowych zjawisk związanych z kulturą plastyczną;

Kompetencje społeczne (postawy) - Uczestnik kursu efektywnie współdziała w pracy zespołowej, ma świadomość właściwego przygotowania do wykonywania zawodu w zależności od studiowanej specjalności, jest przygotowany do odbioru dzieł kultury plastycznej i potrafi werbalizować w przekazie treści z nią związane.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia na przykład:

przygotowanie prezentacji zaliczeniowej

ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru

C. Podstawowe kryteria:

aktywność na zajęciach

umiejętność dokonania analizy formalnej dzieła plastycznego

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www2-1 (2024-04-02)