Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Auschwitz – historia i symbolika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: KZ-H-02-01-000001
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Auschwitz – historia i symbolika
Jednostka: Instytut Historii
Grupy: Kursy zmienne ogólnouczelniane humanistyczne
Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia:

Realizowany zdalnie

Literatura uzupełniająca:

Auschwitz w oczach SS, wybór tekstów i opracowanie J. Bezwińska i D. Czech, Oświęcim 2001.

Birenbaum H., Nadzieja umiera ostatnia, Oświęcim 2001.

Bartoszewski W., Mój Auschwitz, Kraków 2010.

Kossak Z., Z otchłani, Warszawa 2009.

Ostrowska J., Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej, Warszawa 2018.


Skrócony opis:

Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie problematyki historii i symboliki miejsca jakim był niemiecki obóz koncentracyjny i zagłady KL Auschwitz-Birkenau w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych oraz negowania zbrodni popełnionych w KL Auschwitz, indywidualnych losów ofiar KL Auschwitz-Birkenau.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Prezentacja treści

2. KL Auschwitz w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych i zagłady

3. Zróżnicowana symbolika Auschwitz

4. Powstanie i pierwsi więźniowie KL Auschwitz

5. Polacy – więźniowie KL Auschwitz-Birkenau

6. Komory gazowe i krematoria w KL Auschwitz-Birkenau

7. Eksperymenty medyczne w KL Auschwitz-Birkenau. Zbrodnicza medycyna III Rzeszy

8. „Ostateczne rozwiązanie”. Masowa zagłada Żydów w KL Auschwitz-Birkenau

9. Tragiczne losy Romów i Sinti w KL Auschwitz

10. Ewakuacja, likwidacja i wyzwolenie KL Auschwitz-Birkenau

11. "Nie możecie żyć, nie jesteście ludźmi". Holocaust – zrozumieć dlaczego

12. Ochotnik do Auschwitz – rotmistrz Witold Pilecki

13. Ściganie i karanie esesmanów z załogi KL Auschwitz-Birkenau

14. Kolokwium zaliczeniowe

15. Podsumowanie zajęć – ocena i samoocena studencka

Literatura:

Auschwitz 1940-1945. Węzłowe zagadnienia z dziejów obozu, tom I: Założenie i organizacja obozu, tom II: Więźniowie - Życie i praca, tom III: Zagłada, tom IV: Ruch oporu, tom V: Epilog (Ewakuacja i wyzwolenie obozu), red. nauk. W. Długoborski, F. Piper, Oświęcim-Brzezinka 1995.

Auschwitz. Nazistowski obóz śmierci, praca zbiorowa, Oświęcim-Brzezinka 2004.

Bruneteau B., Wiek ludobójstwa, Warszawa 2005.

Rees L., Holokaust. Nowa historia, Warszawa 2018.

Wachsmann N., KL. Historia nazistowskich obozów koncentracyjnych, Warszawa 2016.

Lang H. J., Kobiety z Bloku 10. Eksperymenty medyczne w Auschwitz, Warszawa 2019.

Lasik A., Sztafety Ochronne w systemie niemieckich obozów koncentracyjnych. Rozwój organizacyjny, ewolucja zadań i struktur oraz socjologiczny obraz obozowych załóg SS, Oświęcim 2007.

Morris H., Tatuażysta z Auschwitz, Warszawa 2018.

Pitzer A., Noc, która nigdy się nie kończy. Historia obozów koncentracyjnych, Kraków 2020.

Setkiewicz P., Z dziejów obozów IG Farben Werk Auschwitz 1941-1945,Oświęciom 2006.

Życie prywatne esesmanów w Auschwitz, zebrał i wstępem opatrzył P. Setkiewicz, Oświęcim 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 - Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk historycznych oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

K_W02 - Posiada pogłębioną wiedzę z zakresu historii Polski i powszechnej.

K_W04 - Posiada znajomość elementarnej terminologii nauk humanistycznych.

K_W06 - Dostrzega relacje pomiędzy aktualnymi wydarzeniami a przeszłością

K_W08 - Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie historii.

K_W10 - Wie o istnieniu w naukach historycznych i społecznych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym

K_W13 - Posiada podstawową wiedzę dotyczącą sposobu gromadzenia, opracowywania, przechowywania

i udostępniania najnowszych możliwości popularyzacji różnych źródeł historycznych i wytworów kultury

Umiejętności

K_U01 - Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować, oceniać oraz użytkować informacje i dane z wykorzysta-niem różnych źródeł i metod.

K_U02 - Posiada umiejętność publicznej prezentacji wyników analizy badań z zakresu historii, czasów współczesnych oraz nauk pomocniczych historii

K_U03 - Posiada podstawowe umiejętności w zakresie poprawnego komentowania, opatrywania przypisami i redagowania tekstów zgodnie z kanonami przyjętymi w różnych dziedzinach nauk humanistycznych.

K_U04 - Posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.

K_U06 - Umie korzystać z technologii informacyjnej, multimediów i zasobów Internetu. Potrafi opracowywać dane dotyczące historii i związanych z nią dyscyplin nauki, stosując m. in. metody statystyczne oraz tworząc bazy danych.

K_U08 - Potrafi dokonać krytycznej analizy różnego rodzaju obszarów wiedzy i informacji oraz ocenić ich rolę społeczną i kulturową.

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K02 - Rozumie konieczność i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju kulturalnego.

K_K04 - Jest świadomy znaczenia nauk humanistycznych, a szczególnie historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach.

K_K09 - Kieruje się obiektywizmem w podejściu do przekazu historycznego. Posiada również odwagę cywilną w sprzeciwianiu się instrumentalizacji wiedzy historycznej przez grupy narodowe, społeczne i polityczne.

K_K11 - Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.

Metody i kryteria oceniania:

• zaliczenie z oceną

- dyskusja

- prezentacja multimedialna

- pokaz

- wykład konwersatoryjny

i

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Białokur
Prowadzący grup: Marek Białokur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Białokur
Prowadzący grup: Marek Białokur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Białokur
Prowadzący grup: Marek Białokur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www4-1 (2024-04-02)