Dieta dla mózgu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | KZ-O-02-14-000001 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dieta dla mózgu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu |
Grupy: |
Kursy zmienne ogólnouczelniane ogólne Przedmioty ogólnouczelniane do wyboru (studia stacjonarne) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | Mosconi L. 2019. Brain food: how to eat smart and sharpen your mind. Penguin Books. Mosconi L. 2018. Brain food. The surprising science of eating for cognitive power. Avery Pub Group. Wenk GL. 2019. Your Brain on Food: How Chemicals Control Your Thoughts and Feelings. Oxford University Press. |
Skrócony opis: |
Wpływ składników odżywczych na funkcjonowanie ludzkiego mózgu |
Pełny opis: |
1. Wpływ aminokwasów, składników mineralnych, witamin i innych składników żywności na funkcjonowanie mózgu. 2. Źródła substancji bioaktywnych w diecie. 3. Superfoods dla mózgu. Dieta MIND. 4. Wpływ popularnych używek (kofeina, nikotyna, alkohol etylowy) na pracę mózgu. 5. Mikrobiota i mykobiota jelitowa a zdrowie mózgu. 6. Dieta przy dysbiozie jelitowej. 7. Dieta i suplementacja diety przy zaburzeniach psychicznych. |
Literatura: |
Ostrowska L. 2022. Dietetyka w psychiatrii i neurologii. PZWL. Podgórska J. 2023. Tak działa mózg. Jak mądrze dbać o jego funkcjonowanie. W.A.B. Lewandowska A. 2022. Dieta dla mózgu. RM. Ede G. 2024. Żywność która leczy umysł. Bracia Rodzeń. Lugavere M. 2021. Jedz jak geniusz. Kompania Mediowa. Masley S. 2019. Zdrowy mózg. Jak walczyć z insulinoopornością, zatrzymać demencję i poprawić funkcje poznawcze mózgu. Czarna owca. Naidoo U. 2021. Dieta dla zdrowia psychicznego. Jak jeść, kiedy męczą cię: mgła mózgowa, natrętne myśli, depresja. Feeria. Walsh W. 2019. Zdrowy mózg. Jak za pomocą składników odżywczych pokonać zaburzenia behawioralne, ADHA, autyzm, depresję, lęk, schizofrenię i chorobę Alzheimera. Vital. Lieberman DZ, Long ME. 2019. Mózg chce więcej. Dopamina. Naturalny dopalacz. Feeria Science. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 - Zna składniki odżywcze, które mają znaczenie dla prawidłowej pracy mózgu. W2 - Zna źródła poszczególnych składników odżywczych w diecie. Umiejętności: U1 - Potrafi przygotować pracę pisemną na podstawie aktualnych publikacji. Kompetencje: K1 - Jest gotów do ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji w zakresie dietetyki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę - przygotowanie referatu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Wierzba | |
Prowadzący grup: | Aneta Wierzba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.