Historia w przestrzeni publicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SUM-HwPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia w przestrzeni publicznej |
Jednostka: | Instytut Historii |
Grupy: |
Historia studia II stopnia, dzienne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | B. Wybrana literatura uzupełniająca Gil Euzebiusz, Muzeum Wsi Opolskiej Opole-Bierkowice: przewodnik, Opole 1981, |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi problemami związanymi z rolą i zadaniami przedmiotu jakim jest historia w przestrzeni publicznej, a także ukazania najbardziej reprezentatywnych jej nurtów. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukazanie zadań jakie stawia przez historykami tzw. historia w przestrzeni publicznej (public history). Słuchacze uzbrojeni w wiedzę historyczną dotyczącą np. ważnych wydarzeń z dziejów lokalnych, wykorzystując tradycyjne miejsca związane z popularyzacją historii (muzea, biblioteki, archiwa, miejsca pamięci) zapoznają się ze sposobami docierania do zainteresowanych historią odbiorców. W trakcie zajęć zapoznają się także z różnymi formami upowszechniania historii (m.in. magazyny historyczne, grupy rekonstrukcyjne, historia w mediach). |
Literatura: |
Historia w przestrzeni publicznej, red. Joanna Wojdon, Warszawa 2018 Dokument filmowy i telewizyjny, red. Maciej Szczurowski, Toruń 2004, Gil Euzebiusz, Muzeum Wsi Opolskiej Opole-Bierkowice: przewodnik, Opole 1981, Górniak-Bardzik Magdalena, Kresowianie na Opolszczyźnie 1945-47: wystawa w Muzeum Wsi Opolskiej, Opole 2010, Hanich Andrzej, Radio diecezji opolskiej na tle mediów katolickich w Polsce w latach 1989-2002, Opole 2002, Historia w przestrzeni publicznej, red. Joanna Wojdon, Warszawa 2018. Rezler-Wasielewska Violetta, Muzeum w miejscu pamięci, Opole: Centralne Muzeum Jeńców Wojennych, 2015, |
Efekty uczenia się: |
Student który odbył kurs zajęć z przedmiotu: posiada wiedzę ogólną związaną z problemami upowszechniania wiedzy historycznej w przestrzeni publicznej. Ponadto pozna podstawową terminologię z zakresu omawianej problematyki. Zapozna się także z różnymi ocenami występującymi w literaturze dotyczącej wybranych zagadnień związanych z przedmiotem zajęć. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji poświęconej specjalnym miejscom pamięci, wydarzeniom historycznym i sposobom kształtowania pamięci społecznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Białokur, Magdalena Ujma | |
Prowadzący grup: | Marek Białokur, Magdalena Ujma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.