Proseminarium magisterskie [2.5-PROSEMA]
Semestr letni 2017/2018
Proseminarium,
grupa nr 6
Przedmiot: | Proseminarium magisterskie [2.5-PROSEMA] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2017/2018 [2017/18-L]
(zakończony)
Proseminarium [PSEM], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Rogowska |
Literatura: |
• Łukaszewski, W. (2003). Wielkie pytania psychologii. Gdańsk: GWP. • Łukaszewski, W. (2015). Wielkie i te nieco mniejsze pytania psychologii. Sopot: Smak Słowa. • McBurney, D. (2002). Myśleć jak psycholog. Gdańsk: GWP. • Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne. Historia – determinanty – zastosowanie. Warszawa: SCHOLAR. • Strelau, J. (2006). Psychologia różnic indywidualnych (wyd 2). Warszawa: SCHOLAR. |
Zakres tematów: |
Celem proseminarium jest zaznajomienie studentów z metodologią badań nad różnicami indywidualnymi w kontekście wybranych koncepcji osobowości, temperamentu, stylów i zdolności poznawczych, inteligencji i zdolności specjalnych. Omawiane będzie praktyczne wykorzystanie badań nad różnicami indywidualnymi w różnych dziedzinach życia (jak np. rodzina, szkoła, praca zawodowa, relacje interpersonalne, zdrowie psychosomatyczne). Podejmowana też będzie problematyka badań w perspektywie różnych ujęć: badania ilościowe – jakościowe, przekrojowe – longitudinalne, podejście nomotetyczne – idiograficzne, analityczne – holistyczne, genetyczne – środowiskowe. Poszczególne problemy badawcze będą przedstawiane na przykładach z literatury naukowej. Wykorzystanie badań nad różnicami indywidualnymi w różnych dziedzinach życia: • rodzina, • szkoła, • praca zawodowa, • relacje interpersonalne, • zdrowie psychosomatyczne. Problematyka badań nad różnicami indywidualnymi w perspektywie różnych ujęć: • badania ilościowe – jakościowe, • przekrojowe – longitudinalne, • podejście nomotetyczne – idiograficzne, • podejście analityczne – holistyczne, • podejście genetyczne-środowiskowe. Wybrane koncepcje, dotyczące psychologii różnic indywidualnych w aspekcie: • osobowości, • temperamentu, • stylów poznawczych, • zdolności poznawczych (spostrzeganie, uwaga, wyobraźnia, pamięć) • inteligencji, • zdolności specjalnych (muzyczne, plastyczne, sportowe) • kreatywności. |
Metody dydaktyczne: |
• seminarium • wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnej • projekty i prowadzenie badań w terenie • e-learning • konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie i prezentacja wybranego zagadnienia z psychologii różnic indywidualnych, na podstawie samodzielnego przeglądu literatury naukowej. Tematy referatów: 1. Wprowadzenie do psychologii różnic indywidualnych. 2. Metody badania różnic indywidualnych. 3. Geny a środowisko. 4. Podejście ewolucyjne. 5. Rozwój człowieka. 6. Różnice rodzaju. 7. Osobowość. 8. Zdolności. 9. Dusza i ciało. 10. Świadomość i nieświadomość. 11. Kontrola i anarchia. 12. Całość a części. Pierwszy semestr będzie kończył się przedstawieniem wybranego aspektu badań z zakresu różnic indywidualnych (na podstawie dowolnej publikacji naukowej: artykułu, rozdziału książki lub monografii), ze szczególnym uwzględnieniem w analizie warstwy metodologicznej tychże badań (dyskutowany będzie problem badawczy i sposób jego rozwiązania). Drugi semestr zakończy się przedstawieniem zarysu własnego projektu badawczego, związanego z tematem różnic indywidualnych w zakresie temperamentu, osobowości, stylów czy zdolności poznawczych, inteligencji lub zdolności specjalnych. Oceniany będzie również przegląd literatury, związany z projektem badawczym i stanowiący zarys pierwszego rozdziału przyszłej pracy magisterskiej. |
Uwagi: |
IV psychologia dzienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.