Psychologia kliniczna dorosłych [2.5-PKDOROSL]
Semestr letni 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia kliniczna dorosłych [2.5-PKDOROSL] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2018/2019 [2018/19-L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co drugi wtorek (nieparzyste), 16:30 - 18:00
sala 311 Budynek dydaktyczny PL STASZICA 1 LICEUM jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wiktoria Kubiec | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.). (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Sęk H. (2008) Psychologia kliniczna t 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sęk H. (2005) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Sęk H. (1993). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gocman M., Szarzyńska M., Toro P.A. (2013). Symptomy zaburzeń psychicznych po opuszczeniu opieki zastępczej w Polsce: porównanie osób z domów dziecka i rodzin zastępczych. W: D. Krok, A. Bronowicka (red.), Jednostka i religia w relacjach spo-łecznych. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 123-137. Szarzyńska, M.E., Toro, P.A., Gocman, M. (2012). Innowacyjne, oparte na modelach funkcjonowania we wspólnocie programy wspomagania osób chorych psychicznie w zaspokojeniu ich potrzeb w zakresie zatrudnienia, zamieszkania, kontaktów społecz-nych oraz w innych dziedzinach wymagających wsparcia (w:) Gawor A, Borecki, Ł (red.), Strategie promocji zatrudnienia osób z zaburzeniami psychicznymi. Opole: Top Media House. Gocman, M., Szarzyńska, M., Toro, P.A. (2012). Mental health of youths leaving the foster care system in Poland: Preliminary results. (In.) Dolejs M., Charvat M., Neusar A., Maierova E. (Eds.), PhD existence II. Olomouc: Palacky University Press. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Birchwood M., Jackson Ch. (2004). Schizofrenia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. GWP. Hammen C. (2004). Depresja. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne. GWP. Meyer R. (2003). Psychopatologia. Jeden przypadek - wiele teorii. Gdańsk: GWP. Mueser K., Gingerich S. (2001). Życie ze schizofrenią. Dom Wydawniczy Rebis. Padesky Ch.A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Polender A. (2001). Pojedynek z nerwicą. GWP. B. Literatura uzupełniająca Gocman M., Szarzyńska M. (2015) „Substance abuse after foster care: a comparison of those leaving institutional and family placements”. Family Forum 5, 111-123. Kopacz-Gocman M., Woźniczko K. (2015). Depresja a preferencje muzyczne. (W:) A. Glińska-Lachowicz (red.) Arteterapia w nauce i praktyce. Teoria-rozwój- możliwości. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 117-125. Gocman M., Szarzyńska M., Toro P.A. (2014). Wpływ sytuacji mieszkaniowej po opuszczeniu opieki zastępczej na zdrowie psychiczne osób z domów dziecka i rodzin zastępczych. (W:) J. Hroncova (red.) Socialia 2014. Aktualne problemy prevencie socialnopatologickych javov a jej profesionalizacie, Banska Bystrica: Belianum, 389-397. Gocman M., Szarzyńska M., Toro P.A. (2013). Problemy psycho-społeczne osób opuszczających systemy opieki zastępczej. Sekcja Psychologii Rozwojowej Polskiego Towarzystwa Naukowego, Biuletyn nr 10, 33-41. Gocman M., Szarzyńska M., Toro P.A. (2013). Doświadczenia życiowe po opuszczeniu opieki zastępczej a nadużywanie sub-stancji psychoaktywnych (s. 353-364). (W:) M. Walancik, J. Hroncova (red.), Pedagogika społeczna wobec procesów żywioło-wych i zachowań ryzykownych. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit. Gocman, M., Szarzyńska, M., Toro, P.A. (2012). Youth aging out of foster care in Poland: Preliminary evaluation results from a pilot prevention program. Polish Journal of Applied Psychology 10(1). Heszen I., Sęk H. (2008). Psychologia wobec problematyki zdrowia, rozdz. 19.2. (W:) Strelau J., Doliński D., Psychologia. Pod-ręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP. Sęk H., Brzezińska A.I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej, rozdz. 20. (W:) Strelau J., Doliński D., Psychologia. Pod-ręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP. Heszen-Niejodek I., Kądzielawa D., Toeplitz-Winiewska M. (2000). Zdrowie i choroba , dział XI (W:) Strelau J., Psychologia t.3, Gdańsk: GWP. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L.(2003). Psychopatologia. Warszawa: Zysk i S-ka. Kaplan H., Sadock B. (1995). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia stosowane w psychologii klinicznej człowieka dorosłego (zdrowie, choroba, norma, zaburzenie, diagnoza i pomoc psychologiczna) 2. Wybrane zaburzenia okresu dorosłego (na podstawie analizy przypadków) - zaburzenia lękowe - zaburzenia psychotyczne - zaburzenia nastroju 3. Wybrane formy pomocy psychologicznej (na podstawie analizy przypadków) |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne: - wykłady z prezentacjami multimedialnymi - dyskusje - praca w grupach - analiza literatury - analizy przypadków - konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
III psychologia dzienna kliniczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.