Wykład monograficzny - Koncepcje osobowości w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej [2.5-W-MON-51]
Semestr zimowy 2018/2019
Wykład monograficzny,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wykład monograficzny - Koncepcje osobowości w praktyce diagnostycznej i terapeutycznej [2.5-W-MON-51] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018/19-Z]
(zakończony)
Wykład monograficzny [WYK-MON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Barbara Mróz |
Literatura: |
1. Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. (2006): Teorie osobowości. Nowe Wydanie. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Horney K. (2009). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. 3. Hornowska E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 4. Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. |
Zakres tematów: |
Zagadnienia szczegółowe: 1. Konteksty społeczne wybranych teorii osobowości 2. Trzy główne zagadnienia teorii osobowości: - struktura osobowości - czym jest osobowość, - rozwój i funkcje osobowości - dlaczego człowiek zachowuje się w określony sposób, - metody badania osobowości – metody jakościowe i ilościowe. 3. Koncepcje psychodynamiczne (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 4. Neopsychoanaliza. Koncepcja K. Horney, E. Fromm. 5. Teorie cech i teorie czynnikowe. Znaczenie teorii dla rozwoju myśli psychologicznej, postulat systemowego eklektyzmu, koncepcja dojrzałej osobowości. 6. Teorie cech i teorie czynnikowe. 7. Koncepcja personologii i motywacyjna teoria potrzeb. Teoria SDT i MOA. 8. Humanistyczne teorie osobowości: Organizmiczne podejście C. Rogersa; Koncepcja metamotywacji A. Maslowa. 9. Wybrane współczesne koncepcje osobowości: koncepcja Psychologii Pozytywnej M. Seligmana. 10. Wybrane polskie koncepcje osobowości: Teoria Dezintegracji Pozytywnej K. Dąbrowskiego. 11. Umiejętność integrowania danych empirycznych pochodzących z różnych źródeł i ich interpretacja w świetle teorii. 12. Promowanie standardów postępowania diagnostycznego w świetle wybranych koncepcji osobowości. 13. Wymiar etyczny w postępowaniu diagnostycznym. 14. Podsumowanie |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • egzamin (wykład) *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. B. Formy zaliczenia: 1. Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) C. Podstawowe kryteria: Oceny lub wymagania zaliczeniowe określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów kształcenia. Egzamin - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. |
Uwagi: |
V psychologia dzienna społeczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.