Psychologia społeczna [2.5-PSSPOL-Z]
Semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia społeczna [2.5-PSSPOL-Z] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 38 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Bronowicka |
Literatura: |
A1. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Cialdini R. (1994 i kolejne wydania). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP. Doliński D. (2000). Psychologia wpływu społecznego. Wrocław: Ossolineum., Rozdz.7 Wojciszke B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 1-8, 10-16, 18-19 A2. studiowana samodzielnie przez studenta Aronson E. (red., 2002). Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN - 2 artykuły: Darley J.M., Batson C.D. (1973); Dickerson C.A. i wsp. (1992). Aronson.E., Wilson, T., D., Akert, R.,M. (1997). Psychologia Społeczna. Serce i umysł. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo. Brown R. (2006). Procesy grupowe. . Gdańsk: GWP Buss D. M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: GWP Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145. Diagnoza Społeczna 2015, wybrane komunikaty i raporty CBOS Doliński D., Grzyb T. (2017). Posłuszni do bólu. O uległości wobec autorytetu w 50 lat po eksperymencie Milgrama. SOPOT: Smak Słowa Etcof N. (2000). Przetrwają najpiękniejsi. Warszawa: WAB Krahe B. (2005). Agresja. Gdańsk: GWP Nelson T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP A. Literatura uzupełniająca Bronowicka A. (2008). Lęk ekonomiczny a autorytaryzm przyszłych polskich elit w okresie 2004-2006. (w:) R. Derbis (red.)„Jakość życia - od wykluczonych do elity„ Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. J. Długosza, str. 161 – 175. Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94. Bronowicka A. & Rybicka J. (2011). Akceptacja etyki produktywności i merytokratycznych kryteriów wynagradzania wśród studentów (w:) Lucyna Golińska, Eleonora Bielawska Batorowicz (red.) „Rodzina i praca w warunkach kryzysu” , Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Bronowicka A., Garus, J. (2013. Atrakcyjność interpersonalna asertywnego kierownika w percepcji podwładnych. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Doliński D. (2018). Social Psychology Should Be a Science of Feelings, Thoughts and Behaviour. Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Stankiewicz E., Bronowicka A. (2013). Dyskryminacja osób 50+ na polskim rynku pracy w procesie selekcji zawodowej. (w:) Dariusz Krok, Anna Bronowicka (red.) „Jednostka i religia w relacjach społecznych”. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego. Kofta M., Szustrowa T. (red.). (2001). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kossowska, M. Kofta M. (red.) (2009). Psychologia poznania społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40). Pinker S. (2005). Tabula rasa. Spory o naturę ludzką. Gdańsk: GWP Rutkowska D., Szuster A. (2008). O różnych obliczach altruizmu. Warszawa: Scholar Szmajke A. (1999). Autoprezentacja. Maski, pozy, miny. Olsztyn: Ursa Consulting. Wojciszke B. (2010). Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary spostrzegania społecznego. Gdańsk: GWP. |
Zakres tematów: |
1.Postawy: pomiar, teorie i czynniki wyjaśniające proces skutecznej zmiany postaw. 2. Wpływ społeczny. 3. Agresja: teorie oraz indywidualne i sytuacyjne wyznaczniki agresji. Kontrola agresji. 4. Atrakcyjność: teorie i wyznaczniki oraz jej następstwa. 5. Poznanie społeczne: rola schematów, skryptów i teorii potocznych w rozumieniu świata społecznego 6. Spostrzeganie osób. Procesy automatyczne i kontrolowane. 7. Spostrzeganie siebie. Treści, geneza i funkcje Ja. Autoprezentacja: strategie i taktyki. 8. Uprzedzenia. Modyfikacja i kontrola uprzedzeń. |
Metody dydaktyczne: |
• Dyskusje • Analiza tekstów z dyskusją • prezentacje multimedialne wykładowcy i studentów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa Oceny z ćwiczeń są wystawiane na podstawie aktywności na zajęciach oraz oceny prezentacji wybranego zagadnienia. Student, który nie był aktywny na zajęciach (dyskusje) oraz nie przedstawił prezentacji może uzyskać ocenę na podstawie testu. Test obejmuje materiał z ćwiczeń. Aby zdać test (ocena dostateczna) należy odpowiedzieć poprawnie na 50% pytań + 1. Podstawowe kryteria: • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Uwagi: |
II psychologia zaoczna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.