Psychologia wychowawcza i edukacji [2.5-PSWYCH-ED]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 4
Przedmiot: | Psychologia wychowawcza i edukacji [2.5-PSWYCH-ED] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/20-Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Ewa Kiełek-Rataj |
Literatura: |
Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa: CMPP-P. Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny SOR. Polska adaptacja FACES IV – Flexibility and Cihesion Evaluation Scales Davida H. Olsona. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych. Pisula E., Danielewicz D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Warszawa Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Postaw Rodziców (KPR-Roc). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich (SPR). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2014). Psychologia wychowawcza. T 1-2. Warszawa Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zakres tematów: |
1. Wychowanie dziecka w różnych okresach rozwoju: okres niemowlęcy i poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnosz-kolny i adolescencja. 2. Rozpoznawanie problemów wychowawczych w wybranych okresach rozwoju człowieka. 3. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny: a. Kwestionariuszowe techniki badania środowiska rodzinnego na przykładzie Skal Oceny Rodziny według Olsona (SOR). b. Badanie relacji rodzinnych w percepcji młodzieży przy użyciu Kwestionariusza Re-lacji Rodzinnych KRR M. Plopy i P. Połomskiego. c. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich we własnej percepcji matek i ojców na przykładzie Kwestionariusza SPR M. Plopy. d. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich w percepcji dzieci na przykładzie Kwestionariusza KPR-Roc M. Plopy. e. Test "Rysunek Rodziny" w oprac. M. Braun-Gałkowskiej – wprowadzenie teoretycz-ne oraz analiza przypadków 4. Diagnoza funkcjonowania szkolnego dzieci i młodzieży 5. Nieprawidłowe oddziaływania wychowawcze jako przyczyna problemów w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka 6. Podstawy konstruowania i prowadzenia programów profilaktycznych i psychokorekcyjnych i psychoedukacyj-nych dla dzieci i młodzieży – zajęcia warsztatowe 7. Psycholog w szkole 8. Debata oxfordzka na wybrany temat w obszarze wychowania/edukacji |
Metody dydaktyczne: |
• elementy wykładu konwersatoryjnego • pytania problemowe • elementy dyskusji – odniesienie treści wykładu do praktyki • krytyczna analiza tekstu • studium przypadku |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Zaliczenie dwóch pisemnych kolokwiów oraz aktywność na zajęciach. Na każdych zajęciach możliwa jest krótka kartkówka. Brak zaliczenia kartkówki oznacza konieczność odrobienia zajęć na dyżurze u prowadzącego (w okresie 2 tygodni od kartkówki). Dopuszczalny jest udział w jednych zajęciach w sposób nieprzygoto-wany. Student zgłasza „nieprzygotowanie” na początku zajęć podczas sprawdzania listy obecności przez prowadzącego. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 nieusprawiedliwione. Pozostałe nieobecności usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od ustania przyczyny. |
Uwagi: |
II psychologia dzienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.