Teologia, niestacjonarne, mgr (grupa przedmiotów zdefiniowana przez Wydział Teologiczny)
Legenda
Jeśli przedmiot jest prowadzony w danym cyklu dydaktycznym, to w odpowiedniej komórce pojawi się koszyk rejestracyjny. Ikona koszyka zależy od tego, czy możesz się rejestrować na dany przedmiot.
- nie jesteś zalogowany - aktualnie nie możesz się rejestrować - możesz się zarejestrować - możesz się wyrejestrować (lub wycofać prośbę) - złożyłeś prośbę o zarejestrowanie (i nie możesz jej już wycofać) - jesteś pomyślnie zarejestrowany (i nie możesz się wyrejestrować)
Kliknij na ikonę "i" przy koszyku, aby uzyskać dodatkowe informacje.
2024/25-Z - Semestr zimowy 2024/2025 2024/25-L - Semestr letni 2024/2025 (zajęcia mogą być semestralne, trymestralne lub roczne) |
Opcje | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2024/25-Z | 2024/25-L | |||||
05.T.NJ.01.10 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przybliżenie studentom wiedzy na temat podstaw emisji i higieny głosu, wykształcenie umiejętności prawidłowego oddychania, dykcji i artykulacji, opanowanie zasad poprawności ortofonicznej oraz środków wyrazu artystycznego w czytaniu, opowiadaniu i w żywej mowie. |
|
|||
05.T.NJ.02.05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Cele przedmiotu Prezentacja klasycznych i współczesnych filozoficznych koncepcji Boga oraz argumentacji za jego istnieniem. Analiza krytyka głównych sposobów przeprowadzania argumentacji apriorycznej i aposteriorycznej. Omówienie roli rozumu i doświadczenia w prowadzeniu dyskursów o Bogu. Problematyka zła i rozważanie strategii dyskursów teodycealnych w dziejach myśli filozoficznej. |
|
|||
05.T.NJ.01.03 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajęcia z filozofii człowieka (antropologii filozoficznej) mają prowadzić słuchaczy do głębszego rozumienia i interpretacji osoby ludzkiej, jej przymiotów, relacji ze światem, innymi ludźmi i z Bogiem. W wykładzie przyjmuje się główne założenia personalizmu. |
|
|||
05.T.NJ.02.08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem tego przedmiotu jest prezentacja podstawowej chronologii wydarzeń biblijnych w relacji do dziejów narodów ościennych starożytnego Bliskiego Wschodu oraz analiza tekstów biblijnych i pozabiblijnych, które są kluczowe dla zrozumienia specyfiki sytuacji Izraela na poszczególnych etapach historii. Treść programowa tego przedmiotu obejmuje dzieje Izraela od patriarchów do czasów perskich (rok 333 przed Chr.), a następnie dzieje ludu wybranego od końca dominacji perskiej (rok 333 przed Chr.) do zakończenia powstania Bar Kochby (135 po Chr.), ze szczególnym uwzględnieniem tła kulturowego judaizmu I wieku przed i po Chr. |
|
|||
05.T.NJ.02.01 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest zapoznanie z poglądami najważniejszych filozofów epoki nowożytnej i współczesności (od renesansu do czasów najnowszych), omówienie tła duchowego poszczególnych okresów, analiza kluczowych kontrowersji filozoficznych w nowożytnych i współczesnych dziejach myśli zachodniej. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych. |
|
|||
05.T.NJ.02.01.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatoria z historii filozofii nowożytnej i współczesnej są zharmonizowane z wykładem. Podstawową metodą jest lektura wybranych tekstów autorów z tego okresu lub o autorach tego okresu, poprzedzona wprowadzeniem, uzupełniana komentarzem i zakończona postawieniem problemowych pytań studentom. Pytania zachęcają do ponownej, samodzielnej analizy tekstu. W oparciu o pytania przeprowadzane są kolokwia ze znajomości tekstów i poruszanych w nich zagadnień. W zajęciach zwraca się uwagę na relację filozofii nowożytnej i współczesnej do teologii i światopoglądu chrześcijańskiego, a także do rodzących się i rozwijających nauk przyrodniczych. |
|
|||
05.T.NJ.01.01 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską oraz na kształtowanie się doktryn teologicznych. |
|
|||
05.T.NJ.01.01.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem przedmiotu jest prezentacja poglądów najważniejszych filozofów epoki starożytnej i średniowiecznej oraz występujących w nich nurtów duchowych. Uwzględnia się kluczowe kontrowersje filozoficzne charakteryzujące te opoki, a także wpływ filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską i ukształtowanie się doktryn teologicznych. Konwersatorium jest skorelowane z wykładami, lecz akcent położony jest na lekturę wybranych tekstów z wprowadzeniem, komentarzem i ewentualnie dyskusją. |
|
|||
05.T.NJ.02.06 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.02.06.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.01.07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.01.07.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Prezentacja samorealizacji Kościoła i jego dziejowej misji zbawczej w aspekcie procesu inkulturacji. |
|
|||
05.T.NJ.02.07 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Ćwiczenia mają za zadanie wprowadzić w praktyczną umiejętności odczytywania i tłumaczenia zdań łacińskich. Omówienie zagadnień z działu fleksji z gramatyki języka łacińskiego. Kontynuacja zajęć ćwiczeniowych. |
|
|||
05.T.NJ.01.09 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zajecia obejmują treści z zakresu podstawowych zagadnień gramatyki łacińskiej. Zasadnicze prawa składni są realizowane w zakresie umożliwiającym tłum. i analizę fragmentów dzieł oryginalnych i preparowanych zaczerpniętch z autorów rzymskich i Pisma Św. Program obejmuje też analizę stałych części Mszy św., naukę wybranych modlitw oraz podstawowego zasobu słownictwa. Studenci poznają też bibliografię j. łacińskiego: podręczniki, słowniki podstawowe i specjalistyczne oraz dostępne gramatyki. |
|
|||
05.T.NJ.01.08 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Zapoznanie studentów z podstawowymi fenomenami związanymi z celebrowaniem liturgii oraz z zagadnieniami wchodzącymi w zakres liturgicznych badań. |
|
|||
05.T.NJ.01.02 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z logiki ma na celu zapoznanie studentów z najczęściej spotykanymi prawami logicznymi (tezami, schematami inferencji), mającymi zastosowanie w przeprowadzaniu dowodów lub w obalaniu twierdzeń przeciwnych. Logika formalna jest prezentowana z pozycji współczesnego stanu jej opracowania, uwzględnione są jednak również elementy logiki tradycyjnej (kwadrat logicznym konwersje, sylogizmy). Wśród zagadnień zaliczanych do ogólnej metodologii nauk omawia się logiczną teorię języka, sposoby poprawnego wyrażania myśli i formułowania twierdzeń, podstawowe metody naukowe, typy rozumowań, elementy teorii nauki (teorie, hipotezy, klasyfikacje nauk). |
|
|||
05.T.NJ.01.02.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowy kurs logiki zapewnia wprowadzenie do klasycznego rachunku zdań, sylogizmów i rachunku predykatów. Studenci zdobywają umiejętności analizy i oceny argumentów, korzystając z formalnych narzędzi logicznych. Kurs ten koncentruje się na wykorzystaniu reguł wnioskowania do weryfikacji poprawności argumentacji oraz budowaniu umiejętności w formułowaniu logicznie poprawnych wniosków. |
|
|||
05.T.NJ.02.04 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład z metafizyki na studiach teologicznych ma dwa cele: (1) przegląd najważniejszych problemów metafizycznych dyskutowanych w historii filozofii wraz z ukazaniem współczesnych interpretacji; (2) poznanie języka metafizyki, szczególnie tych pojęć, które zostały wykorzystane w teologii, zwłaszcza w definicjach dogmatycznych. |
|
|||
05.T.NJ.02.04.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium ma na celu zapoznanie z problematyką metafizyczną oraz uwzględnieniem jej światopoglądowej roli. Student powinien poznać elementy terminologii metafizycznej (ze szczególnym uwzględnieniem terminologii używanej w teologii) i sprawnie się nią posługiwać. Ukazane zostaną także elementy metafizyki w teologii (np. w orzeczeniach dogmatycznych). Wybrane ćwiczenia dotyczą także metod stosowanych w metafizyce. |
|
|||
05.T.NJ.01.05 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedstawienie pedagogiki ogólnej jako nauki o wychowaniu oraz rozwoju systemów pedagogicznych w poszczególnych epokach; poszerzenie wiedzy z podstawowych teorii i nurtów współczesnej pedagogiki; wprowadzenie w problematykę szkoły – kształcenia – nauczyciela oraz aktualne problemy oświaty (cz. I). |
|
|||
05.T.NJ.02.09 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedstawienie pedagogiki ogólnej jako nauki o wychowaniu oraz rozwoju systemów pedagogicznych w poszczególnych epokach; poszerzenie wiedzy z podstawowych teorii i nurtów współczesnej pedagogiki; wprowadzenie w problematykę szkoły – kształcenia – nauczyciela oraz aktualne problemy oświaty (por. Pedagogika ogólna). |
|
|||
05.T.NJ.02.09.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Konwersatorium tematyczne przedstawiające najważniejszych pedagogów (dydaktyków) oraz współczesne kierunki i nurty pedagogiczne. |
|
|||
05.T.NJ.02.10 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą w szkole lub placówce opiekuńczo-wychowawczej lub świetlicy socjoterapeutycznej oraz kształtowanie kompetencji opiekuńczo-wychowawczych kandydatów na nauczycieli poprzez: 1) zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której praktyka jest odbywana; 2) obserwowanie: a) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, b) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi (w tym samym i w różnym wieku), c) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny; 3) współdziałanie z opiekunem praktyk w: a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa, b) poznawaniu uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, c) samodzielnym prowadzeniu działań opiekuńczo-wychowawczych wobec grup i poszczególnych jednostek. |
|
|||
05.T.NJ.01.BIBLIO | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
1. Zapoznanie z regulaminem udostępniania zbiorów i prowadzenia działalności informacyjnej przez Bibliotekę Główną i biblioteki specjalistyczne Uniwersytetu Opolskiego. Poznanie funkcji katalogów Aleph, Primo oraz zapoznanie ze sposobami wyszukiwania informacji w katalogach. 2. Zapoznanie z bazami danych udostępnianymi przez Bibliotekę oraz ogólnodostępnymi poprzez WWW. Zapoznanie ze sposobami wyszukiwania informacji w elektronicznych bazach danych i bibliografiach |
|
|||
05.T.NJ.01.04 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem wykładów jest poznanie podstawowych zagadnień związanych z psychologią ogólną, a także zrozumienie mechanizmów funkcjonowania i rozwoju psychiki człowieka. Wiedza psychologiczna o przebiegu procesów, właściwościach osobowości oraz sposobach zachowania człowieka jest bardzo istotna zarówno dla zrozumienia konkretnego człowieka, jak i grup społecznych. Chodzi o przekazanie studentom podstawowych pojęć z zakresu percepcji, uczenia się, pamięci, myślenia i decyzji, osobowości, inteligencji, emocji i motywacji, a także elementów społecznego funkcjonowania człowieka z uwzględnieniem normy zdrowia psychicznego. Ponadto, celem zajęć jest uwrażliwienie studentów na realność omawianych mechanizmów psychologicznych w konkretnych sytuacjach życiowych. |
|
|||
05.T.NJ.01.04.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Celem konwersatorium jest zaznajomienie się z głównymi metodami badań psychologicznych oraz możliwościami ich wykorzystania w ramach pracy pedagogicznej. Ponadto, konwersatorium umożliwia poznanie zasad prowadzenia badań empirycznych w psychologii i ich aplikacji do życia społecznego. Wykorzystując metody warsztatowe i dyskusji zajęcia uczą, jak w sposób konstruktywny i obiektywny prowadzić rozmowy na tematy psychologiczne oraz jak rozwiązywać główne zagadnienia psychologii ogólnej. Znajomość podstawowych zasad i mechanizmów psychologicznych umożliwi głębsze i bardziej precyzyjne spojrzenie na człowieka i jego zachowanie, i w efekcie dostrzeżenie rzeczy trudno dostępnych naszej uwadze. |
|
|||
05.T.NJ.02.03 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Wykład dotyczący norm i anomalii dotyczących wieku rozwojowego prowadzony równolegle z ćwiczeniami uzupełniającymi wiedzę. Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień związanych z rozwojem psychicznym człowieka, zmianami zachodzącymi w psychice w ciągu całego jego życia oraz czynnikami, jakie warunkują owe zmiany. |
|
|||
05.T.NJ.02.03.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr letni 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedmiot wprowadza w problematykę okresu rozwojowego oraz człowieka dorosłego. Prowadzony jest równolegle z wykładem z zakresu psychologii rozwojowej. |
|
|||
05.T.NJ.01.06 | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Przedstawienie religiologii jako zbioru nauk o religii, na który składają się nauki empiryczne o religii (religioznawstwo), filozofia religii i teologia religii; określenie możliwości i kompetencji poszczególnych nauk religiologicznych w wypowiadaniu się na temat istoty, genezy i prawdziwości religii; przedstawienie podstawowych paradygmatów teologicznoreligijnych: ekskluzywizmu, inkluzywizmu i pluralizmu; przedstawienie i uzasadnienie wyjątkowego charakteru chrześcijaństwa wśród religii świata. |
|
|||
05.T.NJ.01.06.C | brak |
Zajęcia przedmiotu
Semestr zimowy 2024/2025
Grupy przedmiotu
Skrócony opis
Podstawowym celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wielkimi religiami świata. Zajęcia są integralną częścią wykładu z religiologii. Czytanie i interpretowanie zadanych tekstów, przygotowywanie i prezentacja referatów oraz udział w dyskusji mają uczyć studenta krytycznego myślenia, integrowania wiedzy z różnych dyscyplin religiologicznych oraz umożliwić mu zdobywanie podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. Zdobyta wiedza na temat religii niechrześcijańskich, zintegrowana z teologicznymi podstawami dialogu międzyreligijnego, ma pomóc studentowi w przyjęciu postawy tolerancji i szacunku względem wyznawców innych religii, do czego wzywa współczesne nauczanie Magisterium Ecclesiae. |
|
|||