Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rodziny i wychowania 2.5-PSRODZ-WYCH
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

B. wykorzystywana podczas zajęć

Janicka I., Liberska H. (red.) (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN,

Golmbok S. (2015). Modern families: parents and children in new family forms. Cambridge University Press

Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPUS

Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS

De Barbaro B. (red.). (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków.

Margasiński A. (2015). Rodzina w ujęciu systemowym. Teoria i badania. Warszawa.

Rostowska T. (2009). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: IMPULS

McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger (2007). Genogramy. Rozpoznanie i interwencja. Poznań: Zysk i S-ka.

Margasiński, A. (2009). Skale Oceny Rodziny SOR. Polska adaptacja FACES IV - Flexibility and Cohesion Evaluatin Sca-les Davida H. Olsona. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.

Goldenberg, I., Goldenberg, H. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Field, D. (1999). Osobowości rodzinne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza LOGOS.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

1. wykorzystywaną w psychologii terminologię w obszarze psychologii rodziny i wychowania oraz w rozszerzonym stopniu zna i rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, np. psychologii wychowawczej, rozwojowej, pedagogice.

2. na poziomie rozszerzonym wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych.

Student potrafi:

1. wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rodziny i wychowania oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rodzinnych i wychowawczych, a także diagnozować i projektować działania o charakterze praktycznym.

Student jest gotów do:

1. zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;

2. do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną (pisemne kolokwia)

Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zakres tematów:

1. Rozwód w rodzinie

2. Agresja i przemoc w rodzinie

3. Związki kohabitacyjne

4. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym

5. Seksualność w związkach małżeńskich

6. Rodzina zrekonstruowana

7. Współczesne nurty w terapii rodzin

8. Genogram jako narzędzie, które pomaga zrozumieć rodzinę.

9. Skale Oceny Rodziny

Metody dydaktyczne:

• pytania problemowe

• elementy dyskusji – odniesienie treści wykładu do praktyki

• krytyczna analiza tekstu

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Kiełek-Rataj 28/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Ewa Kiełek-Rataj 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www6-4 (2025-01-17)