Język łaciński: fleksja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 05.T.NJ.02.07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0221) Religia i teologia
|
Nazwa przedmiotu: | Język łaciński: fleksja |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: |
Teologia, niestacjonarne, mgr Teologia, niestacjonarne, mgr, sem. 02 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | magisterskie niestacjonarne |
Kierunek studiów: | teologia katechetyczno-pastoralna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | rok I, semestr II |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978, wydanie 10. Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976. Świderkówna A. (red.), Słownik pisarzy antycznych, Warszawa 1982. Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1988. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 25 godz. / 1 ECTS Udział w zajęciach: 18 godz. Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego (m.in. konsultacjach, zaliczeniu): 7 godz. B. Praca własna studenta: 25 godz. / 1 ECTS Wykonywanie prac domowych (ćwiczeń z omówionego materiału): 10 godz. Nauka nowych słówek: 5 godz. Przygotowanie do kolokwiów: 10 godz. |
Założenia: | Celem konwersatorium jest poznanie i doskonalenie umiejętności tłumaczenia tekstów łacińskich. |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają za zadanie wprowadzić w praktyczną umiejętności odczytywania i tłumaczenia zdań łacińskich. Omówienie zagadnień z działu fleksji z gramatyki języka łacińskiego. Kontynuacja zajęć ćwiczeniowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się wg poniższego zestawu tematów, mającego na celu zaznajomienie się z problematyką języka łacińskiego: 1) Deklinacja I 2) Koniugacja I 3) Deklinacja II 4) Przymiotniki I i II deklinacji 5) Koniugacja II, III i IV 6) Czas przeszły niedokonany strony czynnej 7) Zaimki osobowe i dzierżawcze 8) Czas przyszły I strony czynnej 9) Czas teraźniejszy, przeszły i przyszły I strony biernej 10) Deklinacja III (spółgłoskowa, samogłoskowa i mieszana) 11) Przymiotniki III deklinacji 12) Stopniowanie przymiotników 13) Imiesłów czasu teraźniejszego strony czynnej 14) Zaimki (wskazujące, względne, pytajne) 15) Deklinacja IV 16) Deklinacja V |
Literatura: |
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978, wydanie 10. Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976. Świderkówna A. (red.), Słownik pisarzy antycznych, Warszawa 1982. Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat specyfiki języka łacińskiego oraz zasad gramatycznych i syntaktycznych tego języka (TMA_W01; P7S_WG) 2. Zna najważniejszą terminologię nauk teologicznych i jej korzenie łacińskie (TMA_W03; P7S_WG) 3. Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka łacińskiego Nowego Testamentu (TMA_W16; P7S_WG) Umiejętności: student potrafi 4. Potrafi samodzielnie wyszukać, przeczytać i szczegółowo przeanalizować proste teksty kościelne w języku łacińskim (TMA_U01; P7S_UW) 5. Interpretuje podstawowe źródła teologiczne z wykorzystaniem tekstu łacińskiego (TMA_U04; P7S_UW) 6. Posiada umiejętność uwzględniania w swoich badaniach źródeł w języku łacińskim (TMA_U19; P7S_UU) Kompetencje społeczne: student jest gotów do 7. Potrafi organizować warunki do uzupełnienia wiedzy i umiejętności z języka łacińskiego dla siebie oraz innych (TMA_K02; P7S_KR) 8. Żywo interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie języka łacińskiego (TMA_K08; P7S_KR) |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Praca i aktywność na zajęciach (efekty: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) Kolokwia pisemne (efekty: 1, 2, 3, 4) B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ustalenie oceny końcowej na podstawie pracy i aktywności na zajęciach (20%) oraz wyników przeprowadzonych kolokwiów (80%) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Górecki | |
Prowadzący grup: | Piotr Górecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Dyscyplina: | nauki teologiczne |
|
Literatura uzupełniająca: | Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978, wydanie 10. Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976. Świderkówna A. (red.), Słownik pisarzy antycznych, Warszawa 1982. Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1988. |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Tryb prowadzenia: | Lektura monograficzna |
|
Założenia: | Celem konwersatorium jest poznanie i doskonalenie umiejętności tłumaczenia tekstów łacińskich. |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie zagadnień z działu fleksji z gramatyki języka łacińskiego. Jest to kontynuacja zajęć ćwiczeniowych. Chodzi również o wprowadzenie w praktyczną umiejętność odczytywania i tłumaczenia zdań łacińskich. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia odbywają się według poniższego zestawu tematów, mającego na celu zaznajomienie się z problematyką języka łacińskiego: 1. Deklinacja I 2. Koniugacja I 3. Deklinacja II 4. Przymiotniki I i II deklinacji 5. Koniugacja II, III i IV 6. Czas przeszły niedokonany strony czynnej 7. Zaimki osobowe i dzierżawcze 8. Czas przyszły I strony czynnej 9. Czas teraźniejszy, przeszły i przyszły I strony biernej 10. Deklinacja III (spółgłoskowa, samogłoskowa i mieszana) 11. Przymiotniki III deklinacji 12. Stopniowanie przymiotników 13. Imiesłów czasu teraźniejszego strony czynnej 14. Zaimki (wskazujące, względne, pytajne) 15. Deklinacja IV 16. Deklinacja V |
|
Literatura: |
Jurewicz O., Winniczuk L., Żuławska J, Język łaciński. Podręcznik dla lektoratów szkół wyższych, Warszawa 1978. Wojtczak J.A., Fides et litterae. Język łaciński dla szkół katolickich, studentów i alumnów, Warszawa 1998. Brożek M., Historia literatury łacińskiej w starożytności, Wrocław – Warszawa – Gdańsk 1976. Słowniki łacińsko-polskie i polsko-łacińskie. Gramatyki opisowe języka łacińskiego. |
|
Uwagi: |
kontynuacja zajęć z semestru I, rok I |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.