Diagnoza psychologiczna dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGDZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna dziecka |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wymagania wstępne: - wiedza z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia - wiedza z zakresu psychopatologii dzieci i młodzieży - wiedza z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży - wiedza z zakresu metodologii testów psychologicznych i statystyki |
Literatura uzupełniająca: | Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne; Warszawa 1999. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania; Warszawa 2006. Suchańska A., Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej; Warszawa 2007. Szustrowa T., Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja, Warszawa 1991 |
Nakład pracy studenta: | Literatura studiowana przed studenta samodzielnie: Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa: PWN Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Założenia: | Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: opanowanie terminologii z zakresu diagnozy psychologicznej dziecka na poziomie rozszerzonym, uporządkowanej i pogłębionej wiedzy dot. postępowania diagnostycznego, wykorzystywanych teorii, metodologii i metodyki - w zakresie umiejętności: opanowanie umiejętności prowadzenia pogłębionej obserwacji, procesu diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; opanowanie umiejętności prowadzenia diagnozy wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych - w zakresie kompetencji: gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę, gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa oraz diagnosty, gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z diagnozą psychologiczną dziecka |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką psychologicznej diagnozy klinicznej dziecka, w tym ze sposobami ujmowania procesu diagnozowania w psychologii dziecka i rodzajami diagnoz oraz podstawowymi założeniami studium przypadku. |
Pełny opis: |
Zakres tematów: 1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne. 2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu dziecka. 3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi 4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju. 5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym. 6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka 7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki 8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży. 9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka 10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka. |
Literatura: |
Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament. Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium: - 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny - Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20% - Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50% Egzamin pisemny Ocena z egzaminu: Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR WYK
CZ LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Angelika Szklarska, Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.