Kariera i rozwój zawodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KARIERA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kariera i rozwój zawodowy |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia dzienna MP Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | Studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Wiedza z zakresu teorii psychologii ogólnej i psychologii rozwoju człowieka. Zainteresowanie realiami karier zawodowych i czynnikami determinującymi ich przebieg. Podstawowa orientacja w aktualnej rzeczywistości społecznej i gospodarczej. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Bajcar, B., i wsp. (2006). Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Link: https://pracownik.kul.pl/files/10244/public/psych_pref_zaw.pd 2. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini. 3. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP. 4. Łuczak, A. (2002). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. War-szawa: CIOP 5. Klasyfikacja zawodów i specjalności: Link: https://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci |
Nakład pracy studenta: | • udział w wykładach: 30 godzin, • lektury i zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 40 godzin, • przygotowanie do egzaminu: 30 h. |
Założenia: | 1. W zakresie wiedzy: a) dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju zawodowego i zawodowego funkcjonowania człowieka dorosłego; b) przedstawienie nowych obszarów badawczych karier zawodowych z perspektywy psychologicznej; c) przedstawienie uwarunkowań zachowań pracowników w strukturze organizacji. 2. W zakresie umiejętności: a) rozwinięcie umiejętności rozpoznawania i analizy czynników wywierających wpływ na planowanie ścieżki kariery oraz wybór zawodu i zachowania pracowników w organizacji. 3. W zakresie kompetencji: a) uświadomienie roli psychologa pracy i organizacji w kształtowaniu zachowań pracowników i zwiększaniu efektywno-ści pracy. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Systemowe rozwiązania doradztwa kariery, pośrednictwa pracy i szkoleń w Europie – wybrane zagadnienia. 2. Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach. 3. Teorie rozwoju zawodowego, wielkie narracje i mikroteorie. 4. Wybór zawodu jako ścieżka kariery. 5. Postawy wobec przejścia z edukacji zawodowej do pracy. 6. Psychologiczne mechanizmy kształtujące sytuację tranzycji z edukacji do pracy. 7. Kariera zawodowa a sukces zawodowy i styl życia. 8. Etapy, stadia i modele rozwoju kariery. 9. Donalda Supera koncepcja przebiegu kariery zawodowej. 10. Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier: ewolucja pojęcia pracy, globalizacja, transnacjonalizacja, nietypowe formy pracy, zatrudnialność i zdolność zatrudnieniowa, eksternalizacja zatrudnienia. 11. Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery w interpretacji A. Bańki. 12. Działania praktyczne w doradztwie karier. 13. Działania diagnostyczne w doradztwie karier. 14. Przedsiębiorczość całożyciową karierą młodzieży. 15. Warsztat pracy doradcy zawodowego. |
Literatura: |
1. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B. 2. Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 237-246. 3. Bańka, A. (2009). Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywi-stości. Czasopismo Psychologiczne, 15, 2, 333-360. 4. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Po-znań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM. 5. Krause, E. (2012). Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów-między wyobrażeniami a strate-giami. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. 6. Noworol, C. (Ed.). (2010). Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży: podręcznik programowy. Warszawa: Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii kariery i wyboru zawodu; • wskazać nowe obszary badawcze karier zawodowych z perspektywy psychologicznej. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy; • wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; • dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksander Hauziński | |
Prowadzący grup: | Aleksander Hauziński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.