Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania operacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.18
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania operacyjne
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Ekonomia stacjonarne licencjat
Harmonogram II roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

I

Kierunek studiów:

Ekonomia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

IV

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Matematyka

Literatura uzupełniająca:

1. Ignasiak E. (red)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001.

Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 17 h/ 0,68 ECTS

Udział w zajęciach: 15 h

Udział w zaliczeniu: 2h

B. Praca własna studenta: 8h / 0,32 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 4 h

Przygotowanie do zaliczenia: 4 h


Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z zasadami budowy modeli decyzyjnych i poszukiwanie optymalnych rozwiązań tych modeli.

Pełny opis:

Pojęcia ogólne badań operacyjnych. Geneza powstania. Modelowanie procesów decyzyjnych. Przykłady modeli liniowych. Postacie modeli liniowych. Modele dualne. Metoda graficzna rozwiązywania modeli liniowych. Rozwiązania bazowe. Poszukiwanie rozwiązań optymalnych poprzez wyznaczenie rozwiązań bazowych. Metoda simpleks. Tabela simpleksowa. Procedura rozwiązywania zagadnień liniowych. Metoda sztucznej bazy. Model transportowy. Interpretacja modelu jako programowania liniowego. Metody wyznaczania rozwiązania bazowego. Metoda potencjałów rozwiązywania zagadnienia transportowego.

Literatura:

A. Literatura podstawowa

1. Sikora W., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2008.

2. Gruszczyński M., Kuszewski T., Podgórska M., Ekonometria i badania operacyjne, PWN, Warszawa 2009.

3. Trzaskalik T., Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem, PWE, Warszawa 2008

B. Literatura uzupełniająca.

1. Ignasiak E. (red)., Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. Zna metodologię tworzenia modeli decyzyjnych i metody ich rozwiązywania (K_W06)

2. Zna metody i narzędzia stosowane do opisu, interpretacji i prezentacji danych ekonomicznych (K_W06)

3. Zna uwarunkowania podejmowania decyzji ekonomicznych (K_W16)

Umiejętności: student potrafi

4. Pozyskiwać dane do analizowania zjawisk i procesów ekonomicznych i finansowych z wykorzystaniem m.in. technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT) (K_U01)

5. Wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania modeli decyzyjnych oraz rozwiązywania tych modeli i poszukiwania optymalnych zmiennych decyzyjnych (K_U03)

6. Analizować modele decyzyjne, uzyskane rozwiązania a także dostosować metody do poszukiwania rozwiązań optymalnych (K_U03)

7. Dokonać analizy zjawisk i procesów ekonomicznych z wykorzystaniem narzędzi informatycznych (K_U06)

Kompetencje społeczne: student jest gotów

8. Do wykorzystania wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu ekonomii i finansów (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Praca zaliczeniowa w formie rozwiązywania zadań (efekty 1-8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie pisemnej pracy zaliczeniowej (100%).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Ostrowski
Prowadzący grup: Andrzej Ostrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Dziuk
Prowadzący grup: Patrycja Dziuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-5 (2024-09-13)