Makroekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.804 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Makroekonomia |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia stacjonarne licencjat Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni Harmonogram I roku Ekonomii - studia stacjonarne I' semestr letni |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl/programy-studiow/ |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | studia licencjackie |
Kierunek studiów: | Ekonomia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | drugi |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura uzupełniająca: | 1. Baka W., Bankowość centralna. Funkcje – metody – organizacja, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa 2001. 2. Barczyk R., Kąsek L., Lubiński M., Marczewski K., Nowe oblicza cyklu koniunkturalnego, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2006. 3. Blanchard O., Makroekonomia, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2020. 4. Bywalec Cz., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydawnictwo Beck, Warszawa 2010. 5. Gaudemet P., Finanse publiczne, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2000. 6. Gruszecki T., Teoria pieniądza i polityka pieniężna, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004. 7. Jaworski W., Zawadzka Z. (red.), Bankowość. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2001. 8. Kaźmierczak A., Polityka pieniężna w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 9.Keynes J., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. 10. Kwiatkowski E., Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. 11. Mises L., Teoria pieniądza i kredytu, Fijorr Publishing, Warszawa 2016. 12. Mishkin F., Ekonomika pieniądza, bankowości i rynków finansowych, PWN, Warszawa 2002. 13. Orlik K., Makroekonomia behawioralna, CeDeWu, Warszawa 2022. 14. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017. 15. Owsiak S., Finanse, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2015. 16. Ratajczak M. (red.), Współczesne teorie ekonomiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań 2005. 17. Schaal P., Pieniądz i polityka pieniężna, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996. |
Założenia: | |
Skrócony opis: |
C1. Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania gospodarki, ekonomicznymi czynnikami i ograniczeniami rozwoju gospodarczego, problemami rozwoju społeczno-gospodarczego państwa oraz metodami ich przezwyciężania. C2. Celem zajęć jest także przedstawienie potwierdzonych empirycznie i naukowo zależności przyczynowo-skutkowych w zjawiskach zachodzących w gospodarce jako całości. |
Pełny opis: |
1. Gospodarka narodowa – główne kategorie i pojęcia makroekonomii. 2. Rachunek produktu i dochodu narodowego. 3. Determinanty dochodu narodowego. Popyt globalny, podaż globalna, równowaga makroekonomiczna. Znaczenie mnożników w funkcjonowaniu gospodarki. 4. Rola państwa w gospodarce i podstawowe teorie makroekonomii. 5. Wzrost gospodarczy i jego bariery. 6. Fiskalizm i polityka fiskalna. Budżet państwa jako narzędzie wspierania rozwoju gospodarczego. 7. System pieniężno-kredytowy. Kreacja pieniądza w gospodarce. Polityka monetarna. 8. Bezrobocie – pojęcie, przyczyny, skutki i narzędzia niwelowania. 9. Inflacja – pojęcie, przyczyny, skutki i narzędzia niwelowania. 10. Cykl koniunkturalny – pojęcie, teorie, przyczyny i skutki dla funkcjonowania gospodarki. |
Literatura: |
1. Begg D., Dornbusch R., Fisher S., Vernasca G., Makroekonomia. PWE, Warszawa 2014. 2. Krugman P., Wells R., Makroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020. 3. Mankiw G.N, Taylor M.P., Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2016. 4. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Milewski R., Kwiatkowski E. (red.), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018. 6. Nowak A.Z, Zalega T. (red.), Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2020. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student zna i rozumie): 1. Zna koncepcje, nurty i kierunki myśli ekonomicznej dotyczące funkcjonowania gospodarki (k_W1). 2. Zna, definiuje i weryfikuje podstawowe pojęcia, kategorie, prawa zachodzące i zjawiska zachodzące w gospodarce (k_W2). 3. Rozumie przebieg procesów w skali makroekonomicznej i ich znaczenie dla wszelkich zmian sytuacji podmiotów funkcjonujących w gospodarce (k_W2). 4. Zna, rozumie i identyfikuje zależności ekonomiczne prowadzące do powstania stanów równowagi i nierównowagi w gospodarce w odniesieniu do różnych przedziałów czasowych i ujęć teoretycznych (k_W3). 5. Zna, rozumie zasady kształtowania i stosowania polityki fiskalnej oraz polityki monetarnej. Identyfikuje i rozumie konsekwencje stosowania różnych odmian tych polityk dla sytuacji różnych podmiotów w państwie (k_W3). Umiejętności (student potrafi): 6. Identyfikuje i interpretuje przyczyny, przebieg oraz skutki zjawisk i procesów ekonomicznych zachodzących w gospodarce. Pozyskana wiedza pozwala na analizę i rozwiązywanie problemów z zakresu makroekonomii oraz właściwą interpelację otrzymanych wyników (k_U2). 7. Poprawnie prezentować i argumentować własne pomysły oraz rozwiązania poruszanych problemów w odniesieniu do procesów zachodzących w gospodarce (k_U3). 8. Posługuje się językiem ekonomicznym poprzez poprawne używanie terminologii ekonomicznej podczas wypowiedzi ustnych oraz w ramach przygotowywanych prac pisemnych tj. w esejach, projektach i podczas zaliczenia (k_U11). Kompetencje społeczne (student jest gotów do): 9. Ma świadomość, że krytyczna ocena swojego poziomu wiedzy i umiejętności, pozwala na poprawę oraz uzupełnienie braków uniemożliwiających pełne zrozumienie w odniesieniu do problemów podnoszonych podczas zajęć (k_k01). 10. Ma świadomość praktyczne wymiaru pozyskiwanej wiedzy oraz wagi jej praktycznej implementacji dla rozwiązywania problemów pojawiających się w gospodarce (k_k02). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny testowy lub z pytaniami problemowymi Konwersatoria: ustalenie oceny końcowej na podstawie: punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów cząstkowych (80%), projekt (10%) oraz oceny aktywności i przygotowania studenta do zajęć (10%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-03-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Prowadzący grup: | Tomasz Bogajewski, Mateusz Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Bogajewski, Karolina Krawiec | |
Prowadzący grup: | Tomasz Bogajewski, Karolina Krawiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Maciejasz, Mateusz Musiał | |
Prowadzący grup: | Marta Maciejasz, Mateusz Musiał | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.