Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia w relacji do innych nauk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 5.1.1.1.03.c
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0221) Religia i teologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teologia w relacji do innych nauk
Jednostka: Wydział Teologiczny
Grupy: Przedmioty Teologia kanoniczna - sem. 01
Teologia kanoniczna, II stopień, 2-letnie, stacjonarne
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Licencjat (kanoniczny)

Kierunek studiów:

Teologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

Zimowy

Profil kształcenia:

ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Tytuł zawodowy magistra teologii

Literatura uzupełniająca:

Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF); Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.

Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298; Sikora Piotr, Teologia na uniwersytecie? TP https://opoka.org.pl/biblioteka/T/TI/TIN/teologia_uniwersytet.html [dostęp 14.10.2020]

Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.20202]

Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.



Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 25h/ 1 ECTS

Udział w zajęciach: 15h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego: udział w zaliczeniu i prezentacja wniosków z realizacji studium przypadku 10h


B. Praca własna studenta: 25h/ 1 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 15h

Przygotowanie do zaliczenia: 10h



Założenia:

Możliwość zachodzenia interakcji pomiędzy dyscypliną nauk teologicznych a innymi dziedzinami nauk w strukturach uniwersytetu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest: Wprowadzenie studenta do zagadnień dotyczących współczesnej problematyki naukowości teologii w perspektywie relacji do innych nauk. Analizie zostaje poddana relacja teologii do innych nauk w przestrzeni uniwersytetu. Tak sformułowane zadanie badawcze obejmuje analizę tekstów nt. uniwersytetu – misji uniwersytetu – obecności teologii na uniwersytecie (z uwzględnieniem przeszłości, ale akcentem na aktualna sytuacje).

Pełny opis:

Obecnie w Polsce istnieje 11 wydziałów teologicznych: 4 na uczelniach kościelnych (KUL, PAT, PWT we Wrocławiu, PWT w Warszawie) oraz 7 na uniwersytetach państwowych (UO, UAM, UWM, UKSW, UŚ, UMK, US). Uniwersytet jest szczególną miejscem, gdzie powinno dochodzić do budowania relacji między różnymi naukami. Budowanie tych relacji wydaje się ważne w kontekście postępującej współcześnie specjalizacji dyscyplin naukowych, a tym samym fragmentaryzacji ich poznawania rzeczywistości.

Teologia w relacji do innych nauk – analiza relacji w praktyce w przestrzeni uniwersytetu. Tak sformułowane zadanie badawcze zostaje podjęte w ramach konwersatorium do wykładu Teologia w relacji do innych nauk. Zadanie to obejmuje analizę tekstów nt. uniwersytetu – misji uniwersytetu – obecności teologii na uniwersytecie (z uwzględnieniem przeszłości, ale akcentem na aktualna sytuacje). Analiza ma prowadzić do: (1) określenia roli teologii w dziedzinie rozwijania nauki i kultury – dawnej i dziś; (2) dokonywania ewaluacji jej aktualnej obecności w strukturach uniwersytetu (zmagań, z jakimi musi się mierzyć – zagrożeń– szans (wykorzystanych ale niewykorzystanych).

Literatura:

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020],

Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]

Efekty uczenia się:

Student (wiedza i zrozumienie):

1. ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (P7S_WG; TMA_W01)

2. ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (P7S_WG; TK-MA_W04);

3. ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych (P7S_WG; TK-MA_W06)

Student (umiejętności):

4. posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TK-MA_U02; P7S_UW)

5. posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii (TK-MA_U03; P7S_UW)

6. posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (TK-MA_U05; P7S_UW).

Student (kompetencje społeczne):

7. jest gotów do własnej duchowej, społecznej i intelektualnej permanentnej autoformacji oraz do inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób (TKMA_K02; P7S_KR)

8. Jest gotów do interdyscyplinarnego rozwiązywanych pojawiających się problemów (TKMA_K05; P7S_KO)

9. Jest gotów do współpracy w zakresie teologii z różnymi ośrodkami i szkołami badawczymi (TKMA_K07; P7S_KR)

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Lektura (efekty 1, 4, 7)

Praca pisemna (efekty 3, 5, 9)

Zaliczenie pisemne (efekty 2, 6, 8)

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ustalenie oceny końcowej na podstawie wyników zaliczenia pisemnego na koniec semestru (50%), przygotowanej pracy pisemnej (30%) oraz aktywności na zajęciach (20%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Dyscyplina:

nauki teologiczne

Literatura uzupełniająca:

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020]

Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet: wspomnienia i refleksje, w: P. Słabek (oprac.), Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2006, s. 17-32 [albo]

Benedykt XVI, Chrześcijaństwo ma być zachętą do prawdy, „Nasz Dziennik” z dn. 21.01.2008, s. 9-10.

Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]

Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF)

Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.

Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298.

Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.2020]

Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.


Założenia:

Prezentacja teologii jako dyscypliny naukowej w strukturach uniwersytetu: (1) w świetle dokumentów kościelnych dotyczących wydziałów teologicznych i uczelni kościelnych (JPII, BXVI i Franciszka); (2) analiza statusu teologii jako dyscypliny uniwersyteckiej w świetle aktualnych debat w w teologii w Polsce; (3) prezentacja teologia wobec roszczeń scientific community



Skrócony opis:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie konwersatorium.

Pełny opis:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie konwersatorium.

Literatura:

zob. podstawowe informacje o przedmiocie konwersatorium.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupełniająca:

Dyduch Jan, Fundamentalne zasady inspirujące aktualny Statut Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Annales Canonici 12 (2016) • s. 65–77 (PDF); Mleczko Wojciech, Społeczna i wychowawcza rola uniwersytetu w nauczaniu Kościoła katolickiego, Polonia Sacra 20 (2007), s. 257–276.

Rychlicki Czesław, Uniwersytety katolickie i wydziały nauk kościelnych we współczesnym kontekście kulturowym, Teologia w Polsce 2 (2008) nr 2, s. 283-298; Śleczka Piotr, O uniwersytecie, który nie chciał papieża, http://cw.kul.lublin.pl/Content/33393/38603__Sleczka--Piotr----O-_0000.pdf [dostęp 16.10.2020; Urbański Stanisław (red.), Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II, t. 1 i 2, Warszawa 1999-2000.


Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Założenia:

Możliwość zachodzenia interakcji pomiędzy dyscypliną nauk teologicznych a innymi dziedzinami nauk w strukturach uniwersytetu

Literatura:

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (1979) https://www.ignatianum.edu.pl/storage/files/November2018/sapientia-christiana-constitutio-lat-pol.pdf

Jan Paweł II, Konstytucja apostolska o uniwersytetach katolickich Ex corde Ecclesiae, (1990).

Benedykt XVI, Wiara, rozum, uniwersytet (Wykład wygłoszony 12 września 2006 roku przez papieża Benedykta XVI na Uniwersytecie Ratyzbońskim w Niemczech), https://teologiapolityczna.pl/benedykt-xvi-wiara-rozum-i-uniwersytet-wyklad-ratyzbonski- [dostęp 18.10.2020]

Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet: wspomnienia i refleksje, w: P. Słabek (oprac.), Islam a chrześcijaństwo. Konfrontacja czy dialog, Kraków 2006, s. 17-32; Benedykt XVI, Chrześcijaństwo ma być zachętą do prawdy, „Nasz Dziennik” z dn. 21.01.2008, s. 9-10; Franciszek, Konstytucja apostolska O uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium (2017) [szczególnie nr 1-5]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Anderwald
Prowadzący grup: Andrzej Anderwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www4-8 (2024-11-08)