Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka [2.3.06.D5.02-INPPWP]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka [2.3.06.D5.02-INPPWP] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2019/20-L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Kalus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej (s. 227-257). Gdańsk: GWP Kalus. A (2014). Rodzina adopcyjna. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 333-350). Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS Plopa, M. (2008). Kwestionariusz Postaw Rodziców (KPR-Roc). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Plopa, M. (2008). Skala Postaw Rodzicielskich (SPR). Podręcznik. Warszawa: Vizja Press&IT. Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2. 1. Zdankiewicz-Ścigała E., Herda N., Odachowska E. (2018). Dziecko wobec śmierci. Jak dzieci opisują doświadczanie utraty bliskiej osoby. Psychologia Wychowawcza, 13/2018, 25–38. 2. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23. 3. Straś-Romanowska M. (2012). Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej. Psychologia Wychowawcza, 1–2/2012, s. 119–130 4. Poraj G. (2014). Agresja i przemoc w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 483-504). 5. Marat E. 92014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. W: I. Janicka, H. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN (ss. 437-456). Uzupełniająca: Keirse, M. (2005). Smutek dziecka. Jak pomóc dziecku przeżyć stratę i żałobę? Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23. Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Dryll E. (2003). Interakcja wychowawcza w relacji matka-dziecko. W: A. Jurkowski (red). Z zagadnień współczesnej psycholo-gii wychowawczej. Liberska H. (2014). Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie. W: I. Janicka, H. 10. Liberska (red.). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN, (ss. 224-235). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wychowanie dziecka w różnych okresach rozwoju: okres niemowlęcy i poniemowlęcy, przedszkolny, wczesnoszkolny i adolescencja. 2. Rozpoznawanie problemów wychowawczych w wybranych okresach rozwoju człowieka. 3. Diagnoza środowiska wychowawczego rodziny: a. Badanie relacji rodzinnych w percepcji młodzieży przy użyciu Kwestionariusza Relacji Rodzinnych KRR M. Plopy i P. Połomskiego. b. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich we własnej percepcji matek i ojców na przykładzie Kwestionariusza SPR M. Plopy. c. Kwestionariuszowe techniki badania postaw rodzicielskich w percepcji dzieci na przykładzie Kwestionariusza KPR-Roc M. Plopy. 4. Diagnoza funkcjonowania szkolnego dzieci i młodzieży 5. Nieprawidłowe oddziaływania wychowawcze jako przyczyna problemów w rozwoju i funkcjonowaniu dziecka 6. Podstawy konstruowania i prowadzenia programów profilaktycznych i psychokorekcyjnych i psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży – zajęcia warsztatowe 7. Pedagog w szkole 8. Debata oxfordzka na wybrany temat w obszarze wychowania/edukacji |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
• elementy wykładu konwersatoryjnego • pytania problemowe • elementy dyskusji – odniesienie treści wykładu do praktyki • krytyczna analiza tekstu • studium przypadku |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie dwóch pisemnych kolokwiów oraz aktywność na zajęciach. Na każdych zajęciach możliwa jest krótka kartkówka. Brak zaliczenia kartkówki oznacza konieczność odrobienia zajęć na dyżurze u prowadzącego (w okresie 2 tygodni od kartkówki). Dopuszczalny jest udział w jednych zajęciach w sposób nieprzygotowany. Student zgłasza „nieprzygotowanie” na początku zajęć podczas sprawdzania listy obecności przez prowadzącego. Dopuszczalna liczba nieobecności: 2 nieusprawiedliwione. Pozostałe nieobecności usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim do 7 dni od ustania przyczyny. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Zmienione zasady zaliczenia zajęć w okresie pandemii: Dwa pisemne kolokwia: pierwsze: kolokwium 1 zastąpiono 3 pracami pisemnymi: nr 1, praca pisemna nr 2 i praca pisemna nr 3 - Skala Postaw Rodzicielskich , drugie: kolokwium zostanie przeprowadzone w dniu 21 maja. Z uwagi na zmianę formuły prowadzenia zajęć zrezygnowano z kartkówek na zajęciach. Ocena końcowa: średnia ocen z prac pisemnych 1-3 oraz kolokwium pisemne z dn. 21 maja. Aktywność na zajęciach jest punktowana w postaci ocen. Z uwagi na ew. trudności pełnego udziału w zajęciach nie będą brane pod uwagę w ocenie końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.