Psychologia osobowości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSOSOBOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia osobowości |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 5 - psychologia dzienna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celami przedmiotu są: Wykład: Dostarczenie wiedzy na temat teorii i modeli osobowości powstałych w obrębie różnych kierunków psychologii. Do-starczenie wiedzy na temat metod charakterystycznych dla poszczególnych teorii w zakresie badań nad różnymi aspektami osobowości. Kształtowanie umiejętności i kompetencji w interpretacji zjawisk zachodzących w obszarze psychologii osobowości. Ćwiczenia: Celem ćwiczeń jest przyswojenie i pogłębienie rozumienia wiedzy dotyczącej struktury osobowości, jej rozwoju i funkcjonowania, odmiennych sposobów teoretycznego ujmowania osobowości i metod jej badania, zasad stosowania wiedzy o osobowości do analizy konkretnych przypadków. |
Pełny opis: |
Zagadnienia szczegółowe (wykład): 1. Miejsce psychologii osobowości w systemie wiedzy psychologicznej. Psychologia osobowości a: psychologia ogólna (procesów poznawczych, emocji, motywacji), psychologia różnic indywidualnych, psychologia kliniczna, psychologia społeczna. 2. Wpływy kulturowe w teoriach osobowości. Filozofia i antropologia a problematyka i metodologia badań nad osobowością. Typ kultury a problematyka badawcza w psychologii osobowości. 3. Zakres pojęcia osobowość. Osobowość a: osoba, psychika, organizm, temperament, podmiotowość, charakter, umysł. Status poznawczy pojęcia „osobowość". Ogólna definicja osobowości jako czynnika odpowiedzialnego za indywidualizm, względną stałość i integralność zachowania. Teoretyczny i empiryczny sens pojęcia „osobowość". 4. Trzy główne zagadnienia teorii osobowości: - struktura osobowości - czym jest osobowość, - rozwój i funkcje osobowości - dlaczego człowiek zachowuje się w określony sposób, - metody badania osobowości – metody jakościowe i ilościowe. 5. Koncepcje psychodynamiczne Z. Freud , A. Adler i C.G. Jung (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 6. Neopsychoanaliza. Koncepcja K. Horney, E. Fromm (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze). 7. Punkty sporne w poglądach psychoanalitycznych (seksualizm, determinizm, rola doświadczeń wczesnego dzieciństwa, wpływy społeczne, status ego, mechanizmy obronne). 8. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. I): Teoria cech G. Allporta. Znaczenie teorii Allporta dla rozwoju myśli psychologicznej, postulat systemowego eklektyzmu, koncepcja dojrzałej osobowości. 9. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. II): Teoria H. J. Eysencka i R. B. Cattella. 10. Koncepcja personologii i motywacyjna teoria potrzeb H.A. Murraya 11. Humanistyczne teorie osobowości (cz. I): Organizmiczne podejście C. Rogersa; Koncepcja motywacji i potrzeb A. Maslowa, 12. Humanistyczne teorie osobowości (cz. II): Personalistyczno-egzystencjalne podejście V. Frankla. 13. Wybrane współczesne koncepcje osobowości. - Koncepcja Psychologii Pozytywnej M. Seligmana, - Koncepcja Autodeterminacji (SDT) R.M. Ryana, E.L. Deciego. 14. Wybrane polskie koncepcje osobowości: - Teoria Dezintegracji Pozytywnej K. Dąbrowskiego, - Idea Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego MOA B. Mróz. 15. Podsumowanie. Zagadnienia szczegółowe (ćwiczenia): 1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii osobowości: Czym zajmuje się psychologia osobowości? Czym jest osobowość? Opis osobowości: struktura, funkcje, dynamika, rozwój, zaburzenia. 2. Naukowe badanie osobowości – rodzaje danych wykorzystywanych w badaniu osobowości. Trzy podejścia do ba-dań osobowości: badanie kliniczne, korelacyjne i eksperymentalne. Wady i zalety każdego z podejść. 3. Osobowość czy sytuacja? 4. Główne nurty w psychologii osobowości: podejście psychodynamiczne, podejście behawiorystyczne, teorie cech, podejście poznawcze i społeczno-poznawcze, psychologia humanistyczna i pozytywna, podejście narracyjne – analiza i porównywanie podejść oraz teorii (np.: Konceptualizacja rozwoju człowieka w wybranych teoriach osobowości). Analizy przypadku w oparciu o poznane teorie. Prezentacja wybranych metod badania osobowości. 5. Lista teorii omawianych na zajęciach - autorzy: Freud, Jung, Adler, Horney, Fromm, Murray, Allport, Cattell, Eysenck, Costa i McCrae, Rotter, Mischel, Bandura, Kelly, Rogers, Maslow, Deci i Ryan, McAdams, Epstein. 6. Teorie Ja. 7. Osobowość z perspektywy psychologii pozytywnej. 8. Teoria dezintegracji pozytywnej. 9. Teoria Frankla. 10. Osobowość a jakość życia. 11. Syntetyczne spojrzenie na psychologię osobowości (najważniejsze problemy psychologii osobowości, użyteczność teorii osobowości). |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć (wykład) 1. Hall C. S., Lindzey G. (2001). Teorie osobowości. Warszawa: PWN. 2. Horney K. (2009). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. 3. Mróz B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 4. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Oleś P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta (wykład) 1. Adler A. (1986). Sens życia. Warszawa: PWN. 2. Bandura A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Dąbrowski K. (1975). Osobowość i jej kształtowanie przez dezintegrację pozytywną. Warszawa: PTHP. 4. Frankl V.E. (2010). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 5. Fromm E. (2005). Ucieczka od wolności. Warszawa: Czytelnik. 6. Jung C. G. (1993). Archetypy i symbole. Warszawa: Czytelnik. 7. Maslow A. H. (2010). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. 8. Mróz A. (2009). Rozwój osobowy człowieka - badania w kontekście teorii dezintegracji pozytywnej. Lublin: TN KUL. 9. Oleś P., Drat-Ruszczak K. (2008). Osobowość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. 10. Pervin L. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. 11. Życińska J., Januszek M. (2011). Test Sensu Życia (Purpose in Life Test PIL) J.C. Crumbaugha i L.T. Maholic-ka: analiza psychometryczna. Czasopismo Psychologiczne, 17 (1), 133–141. Literatura uzupełniająca (wykład): 1. Mróz B. (2008). Osobowość wybitnych aktorów polskich. Studium różnic międzygeneracyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Seligman M.E.P. (2004). Psychologia pozytywna. W: J. Czapiński (red.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN, 18-32. 3. Stemplewska-Żakowicz K. (2011). Diagnoza psychologiczna: diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Trzebińska E. (2012). Psychologia pozytywna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ŁośGraf. 5. Tucholska S. (2009). Wypalenie zawodowe nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, wyd. 2, poprawione. Lublin: Wydawnictwo KUL. 2. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (ćwiczenia): 1. Ashcraft D. (2001): Teorie osobowości. Studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Gocman M. (2008). Wpływ cech osobowości na wykorzystywanie muzyki w codziennym życiu. W: A. Gawor, A. Głębocka (red.), Jakość życia współczesnego człowieka – wybrane problemy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 3. Gough H.G., Heilbrun A.B. Jr. (2012). Lista przymiotnikowa. Podręcznik. Wydanie w roku 1983. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 4. Martowska K. (2012). Lista Przymiotnikowa ACL. Harrison G. Gough, Alfred B. Heilbrun, Jr. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 5. Oleś P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 6. Oleś P.K., Drat-Ruszczak K. (2008): Osobowość (w:) Strelau J., Doliński D. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki t. I. GWP. 7. Oleś P., Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.) (2006). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Wydawnictwo Scholar, Wydawnictwo KUL. 8. Pietraszko J., Rychlik J. (2009). Rola doświadczeń emocjonalnych dziecięcych i aktualnych w formowaniu syndromów przekonań konstruktywnych i destruktywnych jednostki. W: A. Cisłak, K. Henne, K. Skarżyńska (red.) Przekonania w życiu jednostek, grup, społeczności (s. 49-65). Warszawa: Wydawnictwo „ACADEMICA” SWPS. 9. Siuta J. (red.) (2009). Diagnoza osobowości. Inwentarz NEO-PI-R w teorii i praktyce (s. 113-154). Warszawa: PTP. 10. Siuta J. (2009). Inwentarz osobowości NEO-PI-R Paula T. Costy i Roberta R. McCrae. Adaptacja polska – Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. 11. Strus W., Cieciuch J. (2014). Poza Wielką Piątkę – przegląd nowych modeli struktury osobowości. Polskie Forum Psychologiczne 19 (1). Wykaz literatury uzupełniającej, zalecanej na ćwiczeniach do samodzielnego studiowania: 1. Gałdowa A. (1999): Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Gasiul H. (2006): Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Diffin. 3. Gocman M. (2009). Creative attitude and the experiencing and the using of music in everyday life. W: S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka (red.), Psychologia twórczości. Nowe Horyzonty. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. 4. Hall C.S., Lindzey G., Campbell J.B. (2006): Teorie osobowości. Nowe Wydanie. Wydawnictwo Naukowe PWN. 5. Kopacz M. (2005). Personality and music preferences: The influence of personality traits on preferences regarding musical elements. Journal of Music Therapy 3(42). 6. Kopacz M. (2008). Cechy osobowości a dokonywanie wyborów muzycznych. (w:) Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej IGNATIANUM w Krakowie. 7. Niedźwieńska A. (red.) (2005): Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 8. Pervin L.A. ( 2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP. 9. Pervin L.A., Cervone D. (2011): Osobowość, teoria i badania. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • zdefiniować osobowość w różnych ujęciach teoretycznych • scharakteryzować różne aspekty funkcjonowania osobowości • wymienić i opisać teorie osobowości • rozumieć różnorodność właściwości osobowości oraz istotę jej struktury i funkcji UMIEJĘTNOŚCI w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • wytłumaczyć/objaśnić czym jest osobowość; jaka jest dynamika osobowości, jej rozwój, zmiany i stałość w różnych ujęciach teoretycznych • wytłumaczyć/objaśnić jaka jest rola kultury i sytuacyjnego kontekstu w funkcjonowaniu osobowości • zastosować teorię do analizy przypadków • wdrożyć zdobytą wiedzę do rozumienia osobowości konkretnych ludzi, w rożnych kontekstach sytuacyjnych • opracować prezentację, referat i analizę przypadku KOMPETENCJE SPOŁECZNE w wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada: • pogłębioną świadomość roli osobowości w funkcjonowaniu człowieka • gotowość do rozumienia złożoności ludzkiej osobowości • profesjonalizm i odpowiedzialność w rozumieniu i badaniu osobowości |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY DYDAKTYCZNE: • wykłady • konsultacje • prezentacje, referaty • dyskusje grupowe • zajęcia praktyczne - analizy przypadków KRYTERIA OCENIANIA: Egzamin - ocena egzaminacyjna ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych z testu. - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. Ćwiczenia - ocena końcowa jest ustalana na podstawie sumy punktów uzyskanych z różnych rodzajów aktywności (kolokwium, referat, analiza przypadku itd.) wg zasady: - ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów - ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów - ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Mróz | |
Prowadzący grup: | Barbara Mróz, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Różańska, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Różańska, Barbara Zmaczyńska-Witek | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AL6IGFCjNEuwHxkv3tnD9iO7i2KOs03fYlmoop2eR6wM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=ac7514a6-af4e-47ce-a5cc-a22d000f2c6f&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.