Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [2.5-WPRO-H]
Semestr zimowy 2018/2019
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [2.5-WPRO-H] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2018/2019 [2018/19-Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Gerymski, Barbara Zmaczyńska-Witek |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Strelau J.(Red.). (2000). Psychologia, Podręcznik akademicki. T1( R1,R2,R3,R9), T2. GWP Strelau, J. Doliski, D. (2008). Psychologia, Podręcznik akademicki, T2 ( w zakresie podejmowanym na wykładzie), GWP. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: (rozdziały wybrane do poszerzenia wiedzy wg zainteresowań studenta) Zimbardo P.G.. Johnson R., Mc Cann (2017). Psychologia . Kluczowe koncepcje. Warszawa. PWN Zimbardo P. G., (1999). Psychologia i życie. Warszawa. PWN. Kalat S. (2007). Biologiczne podstawy psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN. Oatley K., Jenkins J. M., (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN. Anderson J.R. (1998). Uczenie się i pamięć. Warszawa. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne. Derbis R. (2007). Poczucie jakości życia a zjawiska afektywne. W: S. Kowalik (Red.) Społeczne konteksty jakości życia. Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy, 13 – 52 |
Zakres tematów: |
1. Filozoficzne korzenie psychologii i etymologia nazwy. Relacje przedmiotu psychologii do innych nauk i jej specyfika jako dziedziny nauki podstawowej i stosowanej. 2. Psychologia jako nauka. Ewolucja metodologii i miar w psychologii. Problem tożsamości psychologii naukowej. 3. Dziedziny psychologii a szkoły psychologiczne. Alternatywność perspektyw i sposobów wyjaśniania zjawisk psychologicznych. 4. Psychologia jako nauka o duszy, okres starożytny i nowożytny. 6 Sposoby rozumienia i badania świadomości. Słabości i zalety introspekcji jako metody. Eksperyment a introspekcja. Waga świadomości w podstawowych orientacjach psychologicznych. Źródła, założenia, naukowy i praktyczny status psychoanalizy. Ewolucja poglądów Freuda. 7. Psychologia analityczna Junga, psychologia indywidualna Adlera, neopsychoanaliza Horney i Fromma. Kontekst społeczny zachowań nieświadomych. 8. Zachowanie jako wyłączny przedmiot psychologii: źródła i założenia koncepcji behawiorystycznej Watsona. Ewolcja behawioryzmu – koncepcje Skinnera, Dollarda i Millera, Tolmana. Współczesny status naukowy behawioryzmu. 9. Psychologia poznawcza, humanistyczna, ewolucyjna. Różne sposoby pojmowania przedmiotu psychologii i sensu jej uprawiania. 10. Podstawowe pojęcia z obszarów orientacji w otoczeniu. Podejścia informacyjne i ekologiczne do procesów spostrzegania. Akceleratory i dystraktory procesów poznawczych. 11. Czego, jak i na jakich poziomach się uczymy. Elementarne i wyższe formy uczenia. Wiedza deklaratywna i opera cyjna . Miary uczenia się. 12. Podstawowe modele i prawa dotyczące procesów pamięci. Czynniki efektywności zapamiętywania, przechowywania i odtwarzania materiału. Miary pamięci. 13. Pojęcie i ogólne fazy rozwoju procesów myślenia. Rodzaje myślenia. Pojęcie uwagi i inteligencji oraz ich miary. 14. Poznawcze i biologiczne źródła emocji. Emocje a afekty i motywacja. Wyrażanie emocji. Związki procesów afetyw nych i poznawczych. 15. Motywacja z perspektywy głównych orientacji psychologicznych. 16. Ogólne ujęcie osobowości z perspektywy różnych orientacji psychologicznych. 17. Historyczne i współczesne rozumienie temperamentu. Temperament i osobowość |
Metody dydaktyczne: |
• wykłady multimedialne (interaktywne) • sprawdzanie krytycznego rozumienia treści nauczania • konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach) • rozwiązywanie zadań problemowych pojedynczo oraz w małych grupach i prezentowanie wyników na forum całej grupy ćwiczeniowej • polemiki w małych grupach na forum całej grupy |
Metody i kryteria oceniania: |
• zaliczenie z oceną ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie 3 ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru: kolokwium pisemne oraz prezentacje Ocena z kolokwium zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów Ocena końcowa będzie stanowiła średnią z uzyskanych 3 ocen cząstkowych |
Uwagi: |
I psychologia dzienna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.